Novi domaći debitantski filmovi
Možda i zlata vredna tradicija debitantskog igranog filma kao pouzdane konstante u srpskom filmu i kinematografiji, čak i u doba krize, kao i sadašnjeg zamaha po pitanju novih konkretnih naslova ili projekata u najavi, i dalje je živa i postojana. Naravno, možemo da pokrenemo priču i o tome kako teško i prilično sporo čak i hvaljeni i nagrađivani debitanti potom stižu do svojih sledećih filmova, ali za ovu priliku hajde ipak da se zadržimo na naumu da vam skrenemo pažnju na četiri nova, ovdašnja celovečernja igrana filma u režiji debitanata na tom planu. Sva četiri filma nastaju uz podršku i Filmskog centra Srbije.
Metamorfoze
Šta: Metamorfoze su egzistencijalna drama sa elementima fantazije i nadrealnog. Film je podeljen na tri poglavlja, tri čina koji prate tri različita života jedne istoimene sredovečne žene – Draginje. Ne birajući sredstva i često zanemarujući sopstveni razum, svaka Draginja na svoj način pokušava da „iskoči iz svoje kože“. Svako poglavlje je novi Draginjin karakter i nova šansa koju ona dobija nakon suočavanja s prethodnim neuspehom.
Ko i zašto: Film Metamorfoze je debitantsko dugometražno igrano ostvarenje rediteljskog dvojca kojeg čine mladi i već nagrađivani autori Dušan Zorić i Matija Gluščević, koji potpisuju i scenario i režiju filma. Ovo je ujedno i njihov diplomski rad na studijama filmske i TV režije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.
Glavna uloga poverena je hrvatskoj glumici Kseniji Marinković, a ostale uloge u filmu tumače Boris Isaković, Isidora Simijonović, Radoje Čupić, Bojan Žirović, Olga Odanović, Nenad Ćirić, Isidora Minić, Tatjana Venčelovski, Miloš Timotijević, Miloš Samolov, Fedor Đorović i mnogi drugi. Direktori fotografije su Aleksa Radunović, Marko Kažić i Milica Drinić, scenografkinje su Iva Ilić i Milena Grošin, kostimografkinja je Kristina Savić, za snimanje i obradu zvuka zaduženi su Uroš Todorović i Milan Antić, montažerka filma je Olga Košarić a šminkerka Slađana Vujković.
Usekovanje
Šta: Usekovanje predstavlja portret jedne porodice i njene crne ovce i najmlađeg člana – Jovana. Sve ih pratimo u jednom danu, u jednom stanu, za vreme slave Usekovanje glave Svetog Jovana Krstitelja, gde roditelji kriju od Jovana i gostiju da se razvode, a Jovan krije od njih da se drogira i nada se da će ga vanzemaljci izbaviti iz beznadežnog i besmislenog postojanja na zemlji. Postepenim zahuktavanjem, kroz slavsku atmosferu i alkohol, kao i pojavu nenajavljenog gosta, dolazi do otkrivanja tih, ali i drugih porodičnih tajni i sukoba.
Ko i zašto: Film režira Siniša Cvetić, scenarista je David Jakovljević. Direktor fotografije je Marko Milovanović, kostimografkinja je Snežana Karl, a scenograf Bojan Jovanović. Kompozitor je Luka Broćić. Producent filma je Zoran Janković (Košutnjak Film), a umetnički direktor filma Slobodan Terzić, dok je direktor filma Višnja Nikitin. Uloge tumače: Pavle Mensur, Bojan Žirović, Aleksandra Balmazović, Aleksandra Pleskonjić Ilić, Momčilo Pićurić, Marko Grabež, Dubravka Kovjanić, Milica Janevski, Anita Ognjanović, Jovana Gavrilović, Zlatan Vidović, Aleksandar Đurica. Veći deo filma je snimljen u u Košutnjak filmu, u studiju, što predstavlja krupnu specifičnost u kontekstu savremenijeg srpskog igranog filma.
Autoput
Šta: U filmu Autoput jedna neočekivana poseta iz korena menja život malog izolovanog mesta u Srbiji. Osamnaestogodišnja Jana će učiniti sve da spasi stranca za kojeg je mislila da će je odvesti daleko odatle… U rediteljskoj eksplikaciji, po pitanju ideje, strukture i atmosfere mlada rediteljka je ukazala i na sledeće: „Autoput je smešten u neodređeno vreme, u mirnom periodu u zemlji u kojoj je uvek turbulentno, dok se haos koji će uskoro nastati teško mogao i naslutiti; u izmišljenom selu, negde u Srbiji, na pola puta do mora, u izolovanoj zajednici potpuno neosvešćenoj i krajnje nezainteresovanoj za događanja koja se dešavaju izvan njihove male utopije. Svako ima svoje mesto u toj zajednici i njihov život je krajnje jednostavan: komšija pomaže komšiji, sin nasleđuje očevu radnju, rakija se pije u svako doba dana. Radnja filma počinje sa dolaskom stranca koji slučajno, ali previše lako narušava njihov poredak. On predstavlja promenu…“
Ko i zašto: Ovim će ostvarenjem na planu igranog filma dugog metra debitovati mlada rediteljka i studentkinja beogradskog FDU-a, Nina Ognjanović, koja će upravo Autoputem i diplomirati. Ona je i scenaristkinja, producent je David Jovanović, direktor fotografije je Vladislav Andrejević, scenografkinja Neva Joksimović, a kostimografkinja Martina Malobović, Glumačku ekipu čine: Jana Bjelica, Zlatan Vidović, Marta Bogosavljević, Branislava Stefanović, Svetozar Cvetković, Eva Ras, Igor Filipović, Radoje Čupić, Pavle Čemerikić, Ninoslav Ćulum, Vladimir Maksimović, Boško Puletić. Nina Ognjanović i Jana Bjelica su već sarađivale – u slučaju kratkog studentskog filma naslovljenog Novi televizor.
Izolacija
Šta: Jovan je mladi biolog pun entuzijazma koji iznenadno dobija dobro plaćeni posao nadgledanja migracija životinja u šumi. Na udaljenoj planini, daleko od civilizacije, smešten u drvenoj kolibi preuređenoj u naučnu stanicu, njegov posao je da vodi računa o održavanju kamera koje snimaju divlje životinje. Na snimcima se u jednom trenutku pojavljuje misteriozni čovek za koga Jovan počinje da sumnja da ga uhodi. Kako vreme u izolaciji bude odmicalo, Jovan će biti svedok noćnih poseta, čudnih telefonskih poziva i neobjašnjivih zvukova koji će početi da bude njegovu paranoju i strah. Suočen sa nejasnom pretnjom vodiće unutrašnju borbu sa samim sobom u kojoj neće biti siguran da li je ono što mu se dešava realnost ili plod straha. Počeće da preispituje svoju odluku ostanka u šumi. Tačka njegovog mentalnog pucanja biće situacija kada bude video ubistvo u šumi…
Ko i zašto: Snimanje ovog celovečernjeg igranog filma počinje uskoro, kako je najavljeno, već u oktobru. Nakon nekoliko kratkometražnih, žanrovski jasno profilisanih ostvarenja, Marko Backović, šire možda najpoznatiji kao autor scenarija za bioskopski hit od pre par godina, Taksi Bluz, debitovaće i na polju režije dugometražnog filma. Backović je uz Marka Jocića i reditelj ovog ostvarenja, a ostalu autorsku ekipu, između ostalih čine: scenaristi Marko Backović i Marko Jocić, direktor fotografije Đorđe Stojiljković, scenografkinja Sanja Bulat, kostimografkinja – Jelena Đorđević, maskerka Petra Macura, kompozitor muzike Nikola Jeremić. Glavna uloga je pripala proverenom Milošu Bikoviću, a u Izolaciji ćemo gledati i Radoslava Raleta Milenkovića, Miodraga Mikija Krstovića, Anicu Dobru, Marka Maka Pantelića…
U prvih devet meseci ove godine ovdašnja publika mogla je da pogleda i sledeće debitantske filmove Jedini izlaz Darka Nikolića, Lihvar Nemanje Ćeranića, Prolećna pesma Natalije Avramović (ovaj film bi uskoro trebalo da uđe i u redovnu bioskopsku distribuciju u našoj zemlji), a tu su i željno iščekivani Kelti, prvenac Milice Tomović, premijerno prikazan zimus u zvaničnom programu čuvenog i cenjenog Berlinskog filmskog festivala i nagrađen na Sarajevo Film Festivalu i na još par filmskih fešti u Evropi. Na takođe prestižnom festivalu u Torontu svetsku premijeru je imao film The Game / Igra Ane Lazarević, dok su u postprodukciji filmovi Trag divljači Nenada Pavlovića i Heroji Gorana Nikolića, a uskoro bi put bioskopa trebalo da krene i Zlatni dečko, debitantski film Ognjena Jankovića, a o tom smo filmu već pisali – u nekom od ranijih brojeva City Magazina.