Oskari 2020 – Rani favoriti: Može da bude, ali ne mora da znači…
Piše: Zoran Janković
A Beautiful Day in the Neighborhood
O čemu: Film je zasnovan na istinitoj priči o prijateljstvu voljenog Freda Rodžersa, Gospodina Rodžersa, sveameričkog miljenika nacije, i novinara Toma Džunoa. Kažu, ovo će biti i priča o prevladavanju skepticizma i cinizma i pobedi empatije, ljubaznosti i pristojnosti.
Zašto: Krupne reči i krupne teme sa jakim lokalnim prizvukom uvek su dobra mustra barem za nominaciju ili par njih za Oskara. Osim toga, tu je i taj aspekt priče stvarnosnog kova. A tu je i Tom Henks (stari abonent Američke filmske akademije). Rediteljki ovog filma, Marjel Heler, je ove zime, posve neočekivano a možda i nepravično izmakla nominacija za takođe biografski film Can You Ever Forgive me? dok je i njen prethodni film, Dnevnik tinejdžerke, bio vrlo dobar. Možda je pozna zima 2020. pravi tren za naplatu ne tako starog duga?
Ad Astra
O čemu: Astronaut Roj Mekbrajd putuje ka spoljnjim granicama svemira kako bi pronašao svog nestalog oca i razrešio misteriju koja preti da ugrozi opstanak ove naše planete.
Zašto: Zato što reditelj Džejms Grej nedopustivo dugo opstaje izvan oskarovskog radara, da bi se potom mnogi od njegovih filmova (The Yards, Noć je naša, Mračne ulice Menhetna, Izgubljeni grad Z…) dosta dobro kotirali na kritičarskim listama sročenim uz pomoć naknadne pameti. Zato što glumački ansambl predvode ozbiljni ziceri (Bred Pit, Tomi Li Džouns), a tu su i Rut Nega i Donald Saderlend. Zato što je uvek pravi čas za veliki i dobar SF film što bi ovo ostvarenje (barem u načelu) moglo da bude.
Cats
O čemu: Teško je reći – recimo, o godišnjem skupu plemena (raspevanih) mačaka tokom koga one moraju da odluče koja će od njih da se vrati pređašnjem životu (navodno, zasnovano na zbirci poezije velikog T. S. Eliota).
Zašto: Zato što mjuzikl na kome je ovaj film zasnovan već decenijama očarava tamošnju publiku. Zato što je reč o još jednoj hipertrofiranoj pevaonici. Zato što reditelj Tom Huper (Kraljev govor, Jadnici, Dankinja) na dosadašnjem uzorku dosta dobro pliva u tim mutnim oskarovskim vodama. Zato što su tu: Rebel Vilson, Idriz Elba, Dženifer Hadson, Ijan Mekelen, Džudi Denč, Tejlor Svift, Džejms Korden… Zato što su svi u ovom filmu kontrazdravorazumski raspevani. Zato što nekad naprosto nema racionalnog pojašnjenja. Zato što počesto i tako mora. U kinima od 20. decembra.
Little Women
O čemu: Četiri sestre sazrevaju u turobnim, ali katkad i optimističnim i vedrim danima nakon završetka Američkog građanskog rata.
Zašto: Nakon prošlogodišnje televizijske, došlo je vreme i za još jednu filmsku/bioskopsku ekranizaciju obožavanog vanremenskog bestselera iz pera Luize Mej Alkot. Možda, osim te činjenice i same teme, u prvi pogled pada impresivna glumačka podela (Serše Ronan, Ema Votson, Timoti Šalame, Meril Strip, Lora Dern, Džejms Norton, Bob Odenkirk, Lui Garel, Kris Kuper…). Zapravo, udarni adut ovde je nekadašnja kraljica mumblecore filmova, Greta Gervig, koja je pre samo dve godine zablistala i na polju filmske režije – baš dobrim filmom Ladybird. Oskar je tada izmakao za dlaku, možda su ove njene nove Male žene siguran zicer? U bioskopima koji dan pred Novu godinu, u pravi čas za let put Oskara.
Once Upon a Time in Hollywood
O čemu: Zaboravljeni TV glumac i njegov kaskader pokušavaju da se izbore za slavu i uspeh u filmskoj industriji tokom zlatne ere Holivuda, u Los Anđelesu, 1969. godine.
Zašto: Ovde nisu potrebni ni najbleđi prividi pameti ili nekakvih moći prekognicije; jednostavno, reč je o novom i izrazito ambicioznom, već uveliko bučno hajpovanom filmu Kventina Tarantina, naravno, kao i uvek, na pozicijama producenta, scenariste i reditelja. Što se glumačke podele tiče, i ona u trenu očitava krupne oskarovske, box office i druge ambicije, tu su: Leonardo Dikaprio, Bred Pit, Margo Robi, Dakota Fening, Al Paćino, Timoti Olifant, Kurt Rasel, Džejms Mardsen, Skot Mekneri, Demijan Luis (koji ovde glumi Stiva Mekvina!), Tim Rot, Emil Hirš, Lina Danam… pa čak i nedovno upokojeni Luk Peri. U bioskope će stići već 26. jula.
The Goldfinch
O čemu: Nakon pogibije majke mu u bombaškom napadu na Umetnički muzej Metropoliten, njujorškog dečaka pod svoje uzima uzima bogata porodica iz viđenijeg dela grada.
Zašto: Zato što je reč o (napokon) prvoj filmskoj adaptaciji odličnog i sjajnog romana veličanstvene Done Tart. Osim toga, reditelj Džon Krouli je pre par godina sa svojim Bruklinom (takođe adaptacijom voljenog i hvaljenog romana) već bio nadomak Oskara. Najposle, tu su Nikol Kidman, Sara Polson, Ansel Elgort, Luk Vilson, Džefri Rajt… U bioskopima Amerike od 11. oktobra.
The Irishman
O čemu: Plaćeni ubica sa platnog spiska mafije se priseća kako je možda bio umešan u gnusno smaknuće sindikalnog vođe Džimija Hofe.
Zašto: U pet reči samo – novi film velikana Martina Skorsezea. U više detalja – scenarista Stiv Zelijan, uvek rado viđen gost na nominacijskom ringišpilu Američke filmske akademije, uvek pouzdani direktor dotografije Rodrigo Prieto, gangsterska hronika, ponovni susret starih saboraca i znanaca, Robert De Niro, Al Paćino, Džo Peši, Bobi Kanavale, Džesi Plemons, Rej Romano, Ana Pakvin, Harvi Kajtel, Džek Hjuston…
The Laundromat
O čemu: Priča prati grupu (gle čuda, odvažnih) novinara koji učestvuju u razotkrivanju 11 i po miliona dokumenata, koji povezuju najvažnije političke ličnosti sveta sa tajnim bankarskim računima, otvorenim sa ciljem utaje poreza.
Zašto: Stiven Soderberg (koji, nepojmljivo zašto, svako malo oseća snažne porive da se javno oprosti od filmske režije) vratio se društveno angažovanim pričama sa jakim političkim podtekstom. Osim toga, tu je Meril Strip. A uz nju i: Geri Oldmen, Matijas Šoenarts, Dejvid Švimer, Aleks Opetfer, Džejms Kromvel, Vil Forte, Antonio Banderas, Džeri Rajt, Robert Patrik… Soderberg je i producirao i montirao i bio direktor fotografiji u ovom svom novom jurišu na Oskara.
The Woman in the Window
O čemu: Agorafobična žena koja živi sama u Njujorku kreće da špijunira svoje nove komšije i postane očevidac uznemirujućeg prizora nasilja.
Zašto: Na uzorku prethodnih nekoiko godina, počev od Finčerove Iščezle, američki filmski akademici pokazivali su dosta razumevanja, ako ne i posve otvorene slabosti ka spoju dramskih filmova sa primetnom dozom trilerske napetosti, pa još u sadejstvu sa ehom uspešnog literarnog predloška. Ovaj film makar na papiru ima sve pobrojano. Ima i dobrog i pouzdanog reditelja – Džoa Rajta. I privlačnu podelu (Ejmi Adams, Džulijan Mur, Geri Oldmen, Vajat Rasel, Entoni Meki…). Jedino što bi moglo da zasmeta ovom filmu je bizaran i golem skandal koji je nastao kada je obznanjeno da je autor pomenutog bestselera duže vreme obmanjivao saradnike, pretpostavljene i javnost lažima da ima rak na mozgu, sahranivši pritom i par (provereno živih) članova svoje uže porodice po istoj ili sličnoj dijagnozi. U bioskopima od umalo pa mitskog 4. oktobra.
Where’d You Go, Bernadette?
O čemu: Bernadet Foks je žena iz Sijetla koja naoko ima sve. Kada ona nenadano nestane, njen suprug i kćerka kreću u uzbudljivu avanturu ne bi li rešili misteriju gde je to Bernadet nestala.
Zašto:Ričard Linklejter (Pre svitanja, Pre sumraka, Dečaštvo…) retko kada omane i ne dobaci do oskarovskog vidokruga. Imajući u vidu da ovde u rukama ima porodičnu dramediju i nekolicinu ubedljivih glumačkih imena (Kejt Blanšet, Kristin Vig, Džudi Grir, Lorens Fišburn, Bili Kradap… ), sva je prilika da se na ovaj film može ozbiljno računati u lovu na (nazovi) zlatnu statuetu. U bioskopima od 9. avgusta.