POPreko o… „Life & Beth“ (Hulu)
Ejmi Šumer je američka komičarka čiji je rani deo karijere, ali i autorski stil nepotrebno potkazan kritikama da se “previše bavi seksom”. Ali, to je bilo još u “patrijarhalnim vremenima” kada je bilo “logično” da komičarka koja pomene seks u svom nastupu, a nekmoli ona koja se (samo) time bavi, automatski bude stavljena u određenu “nišu” koja, sasvim slučajno, liči na “stub srama” i tamo proživi svoju karijeru za “one koji vole takve stvari”. Ejmi je, kako bi se i očekivalo od žene koja i misli i radi kako ona hoće, provocirala tu vrstu narativa. Tako se, recimo, njen poslednji hit-šou (za Comedy Central) zvao Inside Amy Schumer, s jasnom iluzijom na koju vrstu “ulaska” se misli.
Paradoksalno, Life & Beth je jedna sasvim drugačija vrsta i Ejmi i njenog humora, iako smo još više “inside” Ejmi. Šumerova je očigledno odlučila da svoj humor stavi u službu dramskijih razmišljanja o životu (ljubavi, odnosima, roditeljstvu, starenju…) i smislu istoga. Donekle, u prilog tome govori i činjenica da su dve od njenih zapaženijih filmskih uloga bile za filmove koje na različite načine apostrofiraju krizu žene na kraju svoje “prve mladosti” (Trainwreck, The Humans). Life & Beth, u priličnoj meri utemeljen na sopstvenim životnim iskustvima, kao da pravi naredni korak i uvodi nas u život žene na pragu svoje “druge mladosti”.
Ejmi igra Bet koja je, zajedno sa svojim verenikom, zaposlena u kompaniji koja se bavi prodajom i distribucijom vina restoranima i prodavnicama. Njen verenik je najuspešniji prodavac u firmi, “party animal” i osoba koja traži i dobija divljenje na svakom koraku. Bet je u njegovoj senci, solidno uspešna i zadovoljna svojim poslom, ali već u prvoj epizodi i nama i njoj je jasno da neka “žaoka” postoji koja bocka i decentrira tu klimavu sreću.
Okidač događaja koje pratimo je (spojler!) iznenadna smrt njene majke, sa kojom je Ejmi bila ograničeno bliska i u neprekidnoj, defanzivnoj polemici. Smrt je ponovo i intenzivnije spaja s mlađom sestrom, tera da povuče neke radikalne korake u svom životu, kako profesionalne, tako i lične i Ejmi se odjednom zatiče na početku puta, sa potencijalno novim partnerom i na pragu novog, samostalnog biznisa.
Ono što Life & Beth čini (super)zanimljivim jeste u kojoj meri je on fino promišljena i sastavljena dramedija, koji naoko veoma podseća na brojne slične, kakve nam je HBO, zajedno sa Šeron Horgan, naređao poslednjih godina, ali je daleko iščašeniji, dramski “apstraktniji” i briljantno glumljen. Sada je, možda, vreme da pomenem da sigurno trećina zasluga (ako Ejmi pripišem sve ostalo) pripada Majklu Seri, koji igra njenu novu simpatiju – vrlo neobičnog farmera Džona. Njegova postavka ovog lika, koja je u suštini samo produbljivanje “uvrnute, stidljive tupavosti” koja je krasila većinu njegovih junaka, ovde pronalazi jednu novu vrstu samopouzdanja i samodopadljivosti, koja je potom dopunila specifičnom atmosferom i stilom dešavanja u ovoj dramediji i učinila je vrlo bizarnim serijalom.
Sama dramaturgija epizoda, pa i serijala, raspoređena je tako da u flešbekovima pratimo dešavanja iz života dvanaestogodišnje Bet, cepanje braka njenih roditelja, prve simpatije, prva seksualna iskustva, prijateljstva, a u ovom, sadašnjem trenutku vidimo kako su ti događaji uticali i i dalje utiču na Betine životne odluke, s tim što ih Bet sada sagledava daleko afirmativnije, koliko god bolni i neprijatni bili.
Vrlina Life & Beth je što Ejmi ne zazire od toga da se podsmehne samoj sebi ili se dovede u neprijatne situacije. Uprkos nekim, i kontinuirano, nemilim događajima (njen odnos sa ocem posebno je depresivno emocionalno iskustvo, čak i kada se neplanirano povampiri), Ejmi ne dozvoljava da njen “šou” skrene u neku vrstu tople, duhovite, samosažaljevajuće priče unutar koje je ona žrtva koja time budi naše simpatije. Naprotiv, Ejmi je “super žena”, toliko od krvi i mesa da meso ima i salce (govorim metaforično). Bet i u najsamospoznajućijim trenucima ume da ostane i sebična, i trapava, i neempatična i tvrdoglava, ali i da se pravi pametna.
A onda je tako postavljena glavna junakinja, sa slično koncipiranim sporednim likovima, provučena kroz epizode koje nemaju previše radnje, ali nikada nisu impresionistički-isprazne (što je ogromna boljka velike količine skorašnjih dramedija), već se kroz sitkomovski postavljene minijature situacije prelivaju iz jedne u drugu, ostajući uvek dovoljno duhovite i neočekivano poetične. Da vremena nisu toliko “fluidna” mogli bi da govorimo i o plasmanu vrlo unikatnog “ženskog stila”, koji stereotipno donosi “emocije” kao oznaku ženskog sveta, ali ih i “originalno ženski” plasira na uobičajeno “muški teren”, povremeno vrlo niskog i “apatouskog” humora, kreirajući svoju verziju komičnog i komedije.
Šumerova se ne stidi niti jednog aspekta svoje ličnosti, a uzimajući u obzir veličinu i količinu potencijalnih “aspekata” iste, mi dobijamo jednu vrlo bogatu i rafiniranu teksturu realnosti unutar koje je neočekivano mnogo prostora (kao u Atlanti, recimo) dato intuitivnom i iracionalnom koji su verni saputnici naših života, ali u dramskim obradama prečesto ostaju izostavljeni ili ublaženi zarad jasnijih i preciznijih uzročno-posledičnih dejstvovanja junaka, odnosno dramaturških razrada. U Life & Beth možemo fino da uživamo u osećaju da, baš kao i u našim životima, naše odluke nisu uvek jasne posledice osvešćenih želja i stavova, već nekontrolisano izviru iz nekih naših prethodnih, debelo zaboravljenih i potisnutih, iskustava ili stremljenja.
Na sve to, Life & Beth je i apsurdno dobar i originalan rom-kom u kome Šumerova i Sera briljiraju kao dvoje ljubavnika koji veliki deo vremena provode tražeći se na “ljubavnoj sceni”, samo da bi se potom spontano našli kao da su u nekoj nemoj komediji Čarlija Čaplina.
Naslovna slika: Hulu