• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Type and hit Enter to search

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle

Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Zoran Janković
25.01.2022. 4 Mins Read Film/TV

Preglednosti radi, krenimo od jednog od perifernih a ipak nosećih aduta – na špici prve sezone serije Yellowjackets da se primetiti i ime Karin Kusume, autorke čije ime svakako budi prijatnu asocijaciju kod prekaljenijih filmofila.

Rediteljka filmova Girlfight, Jennifer’s Body, Destroyer (u redu, kompletizma i poštenja radi moraćemo da navedemo i Aeon Flux) vrla je nastavljačica značajne i potentne mustre koja se javila već krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina prošlog veka, a koja je bila praćena i u međuvremenu novim naletom političke korektnosti omeđenom krilaticom the erected woman (uzdignuta žena), čime je, dakle, stala u stroj koji, između ostalih, predvodi znamenita rediteljka Ketrin Bigalou (Blue Steel, Point Break, Strange Days…).

Veza između njih dve najočiglednija je u slučaju odličnog Kusaminog neo-noara Destroyer (sa Nikol Kidman u glavnoj ulozi), uz ogradu da Kusama tek treba da krene da u kontinuitetu dobacuje do visova te svoje preteče.

Povezani članci

Otkrivamo deo programa 28. Festivala autorskog filma

Tribina o filmu „Kristina”: Ljubav – ako je ikako moguće…

https://www.youtube.com/watch?v=sYznLoeS_mA

Ono što je ovde, pak, najvažnije, jeste vezanost obe i za žanrovsko poimanje i strukturiranje filma i filmskog izraza i svojevrstan nepokolebljivi borbeni (u neku meru čak i mačistički drzak) doživljaj junakinja priče, a što je, eto, evidentno i u slučaju viđenog u epizodama ove sezone serije Yellowjackets.

Karin Kusama, naravno, nikako nije jedini adut niti udarni razlog zbog koga bi trebalo pokloniti vreme i pažnju pomenutoj seriji, ali svakako je za početak iznimno važno imati barem jedan smisleni i ubedljivi orijentir pri snalaženju u lavini novih i novih serija (u SAD je, pomenimo ovde i to, tokom 2021. emitovano čak oko 360 serija rađenih po pisanim scenarijama, dakle, isključujući takmičarske programe, rijalitije…).

Yellowjackets ima naoko jednostavnu premisu – u vidu, reklo bi se, uredno u delo sprovedene pripovedne „pletenice“ pratimo priču koja se račva u dva podjednako bitna pravca – prvom koji se tiče onoga što se desilo kada se 1996. godine omanji avion sa srednjoškolskim fudbalerkama i njihovim timom srušio u divljinu na pola puta s jednog na drugi kraj Amerike i drugom u čijoj je narativnoj žiži ono što se dešava u životima nekih od tom prilikom preživelih.

U tom smislu, ovih deset epizoda u sebi sažima sledeće dve ključne žanrovske odrednice – povest iz domena preživljavanja u neuslovima (tzv. survivalist drama) i neo-noar kakav znamo iz, recimo, takođe serija Breaking Bad ili Fargo (da spomenemo tek neke). Ono što dosta brzo upada i u oči i umove gledalaca je upravo ta pipava, a upečatljiva i snažna ravnoteža između ta dva žanrovska polja, čemu onda treba dodati još ponešto od vitalnog značaja – podosta crnog humora, nostalgičarski pristup prošlosti uz izobilje pop-kulturnih referenci i muzike iz ere kraja veka za nama, studiju živopisnih karaktera i u nesvakidašnjim situacijama, osvetnički triler…

Yellowjackets se u značajnjoj meri oslanja i na onu, inače, klimavu podvrstu nazvanu moms’ thrillers (trileri za mame – koja može biti ilustrovana i novijim serijama poput Little Fires Everywhere, Big Little Lies). Što se poslednje pomenutog tiče, prva sezona Yellowjackets zbilja koristi neke od tu zastupljenih stilema, ali lako uočljiv otklon iznalazi u odrešitijem i konsekventnijem pristupu žanru, što na kraju dovodi do toga da ova serija ipak ne može biti po ukusu većine i zahteva izvesnu otvorenost spram drčnijih sadržaja (uključujući tu i prikaz nasilja) i makar iole temeljnije poznavanje suštine žanrovskog promišljanja tako postavljanih piča, a čime onda opet stižemo na teren priče o osobenosti autorki kao što je Karin Kusama.

Na planu onoga sa čime se gledaoci ipak dominantno sučeljavaju Yellowjackets dosta brzo daje povoda za gromke pohvale – glumački ansambl je savršeno uštimovan u obe narativne ravni, u prvoj koju predvode uvek maestralna Melani Linski, nepogrešivo eksplozivna Džulijet Luis i Kristina Riči (u očito ulozi čitavog ovog novijeg toka njene karijere kao odrasle glumice), te u drugoj, gde ponajviše pažnje privlači sada već iskusna a i dalje mlada Ela Parnel, uz nekoliko važnih otkrića za kasnije (ovo se pre svega odnosi na Samantu Henrati koja tumači lik mlade Misti, koji će u ovovremenskoj dimenziji preuzeti upravo Riči).

Osim toga, reč je, na nivou dijaloških razmena, vaganja odnosa dva pominjana kraka i sveukupnog pristupa ipak duboko uvreženim žanrovskim postulatima, o odličnom tekstu, fino i sigurno razigranom, a sama priča je dinamično ispripovedana i može se reći da je Yellowjackets, u celini sagledavano, serija koja u ogromnoj meri iskorišćava svoje nemale polazne potencijale.

Pritom, ova serija se po više osnova u samoj priči može svrstati i pod šinjel radova iz sfere feminističkih naslova (tako ćemo iz usta jedne od mladih junakinja čuti i ovo: „Ovo je 1996, sada čak i naše vagine imaju monologe), ali i kvir sadržaja, pri čemu se, a to je poprilična retkost u današnjoj, novopolitičkom korektnošću opterećenoj hiperprodukciji, kvir dimenzija organski uklapa u širi okvir bez iole upadljivih šavova, što onda dovodi do olakšanja jer se priča o tom aspektu u ovom konkretnom slučaju ne iscrpljuje u pukom i mehaničkom prebrojavanju kvir likova, implikacija i motiva.

Mora se pomenuti i utisak da, pomalo zbunjujuće, prva epizoda protiče u ponešto klimavom hodu ka suštini, kao i da u finišu sezone dolazi do izvesnog prenatrpavanja pod- i unutaržanrovskih motiva, što je, pretpostavimo, neophodno kako bi se utabala staza za ono što nas čeka u novoj sezoni (ili novim sezonama?). Uprkos tome, bez mnogo premišljanja i rezervi, na koncu stoji sud da je Yellowjackets na osnovu viđenog u ovih deset (jednosatnih) epizoda svakako deo samog vrha gornjeg doma onog ponajboljeg što nam je na planu serija donela ta čitava neumerena 2021. godina.

Fotografije: Showtime

Tags:

glumicenova serija

Povezani članci

Kinoteka u decembru: Zafranović, Karpo Godina, Kokan Rakonjac

Inspirišite se uz najbolje filmove sa 15. izdanja Beldocsa

Share Article

Follow Me Written By

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Previous

EXIT predstavio ekskluzivni VR projekat na Svetskoj izložbi Expo Dubai

Next

Austrijski umetnik Paul Landauer postao je član ULUS-a

Next
25.01.2022.

Austrijski umetnik Paul Landauer postao je član ULUS-a

Previews
25.01.2022.

EXIT predstavio ekskluzivni VR projekat na Svetskoj izložbi Expo Dubai

Najnovije

Magija trube na 39. Beogradskom džez festivalu
CityMagazine
Ova fotografija je potresla Srbiju: Kad čujete kako danas živi mala Zorica, opet će vam poći suza – ali od radosti
Ivana Milošević
Jedan od najvećih muzičara sa ovih prostora je svirao 80-ih sa Halidom Bešlićem: „Nije znao ni ko je Zdravko Čolić, a ne ko sam ja“
CityMagazine
Stellarcompanion i Ali Güney nastupaju kao domaća podrška bendu HVOB
CityMagazine
Novi roman Filipa Grujića u izdanju Booke
CityMagazine

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Tribine
  • Stand-up
  • Sport
  • Sajmovi
  • Predstave
  • Pozorište
  • Konferencije
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Humanitarni događaj
  • Festivali
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖