Top 10 – Tarantinovim stopama više-manje hrabro stupiše oni…
Piše: Zoran Janković
- Reindeer Games (2000)
Povremeno veliki a ukupno gledano nesporno značajni reditelj Džon Frankenhajmer (reditelj i dobro znanog izvornog Mandžurijskog kandidata, te i odličnog filma Seconds) ostavio je nepojmljivo bled i posve nezanimljiv utisak u slučaju ovog mrtvo ozbiljnog i izlišnog plesa na tarantinovske teme. Raštimovanoj i traljavo vođenoj priči, gle čuda, nije pomogla ni nenadhnuta gluma Bena Afleka, Šarliz eron, Gerija Sinisa i Džejmsa Frejna.
- Suicide Kings (1997)
Prilično rutinirano i ziheraški se prema tada još vrućem Tarantinovom krimi-tragu odnosi i ovaj na prvi pogled upotrebljiv B film, koji neprikriveno prati tu dobro znanu trasu, dosledno gotovo do granice paroksizma. Da ne bude zabune čemu se težilo, uz Henrija Tomasa, Šona Patrika Flanerija, Džeja Mora, Džeremija Sista i Džonija Galeckog, tu je i Kristopher Voken na auto-pilotu iz Tarantinovih hitova.
- The Boondock Saints (1998)
Stvari nešto bolje stoje u još jednom prilično vernom odblesku Tarantinove poetike iz te ere; The Boondock Saints ostavlja povoljniji utisak jer je reč o energičnije ustrojenom i snimljenom filmu, dok je sve ostalo na nivou rutinskog i očekivanog, a uz Normana Ridusa, tu je već spominjani Šon Patrik Flaneri. Da budemo pošteni, plus predstavlja i Vilem Dafo u retko relaksiranom glumačkom izdanju.
- The Way of the Gun (2001)
Neznano kako i zašto, biće da je fatumska lutrija tu presudila, Kristofer Mekveri je danas reditelj ostvarenja iz budžetske A-lige (doduše, mahom u paketu sa Tomom Kruzom), a počeo je kao scenarista Singerovih Dežurnih krivaca, da bi se dokopao režije u ovom bledom a veoma nasilnom neo-noaru uz podosta ukrasa iz Tarantinovog kovčežića sa blagom. Sa današnje tačke gledišta, pak, udarni aduti ovog filma su glumci: Benisio del Toro, Rajan Filip, Džulijet Luis, Džejms Kan…
- Two Days in the Valley (1996)
Konsekventniji u smislu Tarantina kao krunskog uzora je ovaj film Džona Hercfelda, koji se u slučaju ovog svog filma, osim Tarantinom, evidentno izdašno nadahnjivao i Altmanovim Kratkim rezovima. Krajnji rezultat je sasvim prihvatljiv, film se lako gleda, ali, s druge strane, i dosta brzo vetri iz pamćenja, uz jak utisak već viđenog iz brojnih sličnih filmova iz Miramax-ove kuhinje iz te ere. Ipak, mnogoljudan glumački ansambl je prilično privlačan, jer tu su: Džejms Spejder, Džef Denijels, Erik Štolc, Teri Hačer, Glen Hidli, Šarliz Teron, Deni Ajelo, Marša Mejson, Pol Mazurski, Kit Karadin, Luiza Flečer…
https://www.youtube.com/watch?v=0EneZisnL5U
- American Strays (1996)
Iste godine nam je stigao i diskretan a sasvom korektan B rad na ove zadate teme; American Strays u dobroj meri postiže samozacrtano, pružajući upečatljiv omaž i neodoljivim američkim dajnerima. Sam zaplet je tipično posttarantinovski iz donjih delova te lestvice, a podela je veoma zanimljiva: Luk Peri, Jenifer Tili, Džon Sevidž, Erik Roberts, Kerol Kejn, Brajon Džejms… Skromno ali prilično blizu meti.
- Things to Do in Denver When You’re Dead (1995)
Sigurne putanje, ali uz primetno mirniji ton i bez hiperverbalnih tirada, drži se ovaj umiveno i naglašeno stilizovani neo-noar, koji od Tarantina, osim tog gangsterskog miljea i sveopšteg ukrštenja svih i svugde, preuzima i tu ciljanu dramaturšku razglobljenost u pogledu naracije. Film je režirao tada perspektivni Geri Fleder, a najvažnije uloge su odigrali: Endi Garsija, Kristofer Voken, Stiv Bušemi, Gabrijela Anvar, Kristofer Lojd, Trit Vilijams, Feruza Bolk, Vilijam Forsajt… Dakle, ni na nivou podele uloge – nema laži, nema prevare.
- Get Shorty (1995)
Ovde već zalazimo u onu mozgalicu o hronološkoj prednosti jajeta ili kokoške, budući da je reč o adaptaciji romana Elmora Leonarda, koji je predstavljao krupno ako ne i krunsko nadahnuće za Tarantina tih godina, a čiji je drugi roman malo docnije ekranizovao. Ipak, eho onoga što poznajemo kao trope Tarantinovog filmskog svetonazora je tu, počev od podele (Džon Travolta u sličnoj roli, Džin Hekman, Deni Devito, Rene Ruso, Denis Farina, Delroj Lindo…). Srećom, reditelj Beri Sonenfeld se opredelio za lahorastiji ton i vidno manje grafički (pre)naglašenog nasilja, te Get Shorty može da figurira i kao samosvojan film.
- The Big Hit (1998)
Kritika je ovaj film u prvom naletu sasekla, mada je reč o vrlo dobrom filmu u žanrovskom smislu na pipavoj razmeđi crne komedije i bučnije akcije. Film je režirao Kirk Vong, koji se ovde hrabro odlučio za raspojasaniji pristup naraciji i akciju bezmalo na 45 obrtaja. Ovo je možda i prvi film u kome je Mark Volberg jasno i glasno pokazao svoj nemali potencijal upravo za uloge tog ili srodnog tipa u ovako ili slično žanrovski postavljenim pričama. Uz sve to, filmom provejava i intrigantan duh političke nekorektnosti, kakva je danas praktično nezamisliva. A tu je i Kristina Eplgejt!
- Very Bad Things (1998)
S druge strane, Very Bad Things nam je u rediteljskom smislu bezrezervno preporučio Pitera Berga, filmoljupcima do tog trenutka najprepoznatljivijeg i najdražeg po izvrsnoj ulozi u remek-delu Poslednje zavođenje Džona Dala. Piter Berg u slučaju filma Very Bad Things jeste krenuo od tarantinovske mustre, ali je i odlično nadogradio konsekventno ekonomičnim rediteljskim izrazom i uspelim bansiranjem na liniji razdvajanja groteske, napetog trilera i komedije naravi i zabune. A dosta dobro su se pokazali i glumci: Džon Favro, Kameron Dijaz, Kristijan Slejter, Džeremi Piven, Liland Orser, Danijel Stern, Džin Triplhorn…