Vilhelmov vrisak: Zvučni efekat koji se može čuti u oko četiri stotine filmova
Možete li da se setite manje upečatljive muzike ili nekog zvučnog efekta iz filma kog ste pogledali? Ukoliko se profesionalno ne bavite zvukom, velika je verovatnoća da će većina efekata proći pored vas neopaženo. Naš mozak registruje i potiskuje zvučne sitnice, kao što buka na sličan način odlazi u drugi plan dok smo skoncentrisani na nešto što nas zanima.
Kombinacija slike i zvuka, kakva nam se nudi na filmu, stvara jedinstven audio-vizuelni doživljaj. Zvučni efekti, koliko god da su kratkotrajni, pažljivo su odabrani da bi scena bila realističnija ili da bi uticali na emocije. Ali, osobina gledalaca da zvuk i sliku doživljavaju kao celinu umesto kao jasno odvojene stvari, omogućila je dizajnerima zvuka da se godinama poigravaju Vilhelmovim vriskom, efektom kog smo verovatno čuli bezbroj puta a da toga nismo ni svesni.
Vilhelmov vrisak je prvi put upotrebljen u vesternu Distant Drums 1951. godine, kada je poslužio da se dramatizuje napad aligatora na jednog od junaka. Popularnost će, međutim, steći decenijama kasnije. Poznati dizajner zvuka Ben Bart primetio ga je u filmu The Charge of Feather River, u kom poručnik Vilhelm (Ralf Bruks) ispušta neobični vrisak u trenutku kada ga strela pogodi u nogu. Odatle i naziv efekta – Vilhelmov vrisak, iako ga je u originalu proizveo glumac i pevač Šeb Vuli.
Bart je potom u više navrata eksploatisao efekat kom je kumovao. Koristio ga je u sceni iz filma Star Wars: A New Hope, u kojoj Luk Skajvoker pogađa stormtrupera, a potom i u ostalim delovima Star Wars serijala. Zahvaljujući Bartu, filmovi o Indijani Džonsu takođe su propraćeni Vilhelmovim vriskom. Dizajneri su od njega ubrzo napravili internu šalu i pretvorili ga u zvučni kuriozitet filmske industrije. Kao što možete videti u video kompilaciji u okviru ovog teksta, gotovo da nema žanra u kom se nije pojavio. Alien, Reservoir Dogs, The Lord of the Rings i Close Encounters of the Third Kind samo su neki od oko 400 filmova sa Vilhelmovim vriskom.
„Ne bi postao to što jeste da nije tako prepoznatljiv“, rekao je Erik Adal, dizajner koji je Vilhelmov vrisak koristio u filmovima Kung Fu Panda i Transformers. Upravo ta prepoznatljivost sada odbija pojedine njegove kolege. Posle filma Star Wars: The Force Awakens iz 2015, Vilhelmov vrisak prestao je da se koristi u Star Wars serijalu. „Započeli smo upotrebu novog vriska koji nam se dopada“, rekao je dizajner Metju Vud, ali je odbio da otkrije o kom je efektu reč. Dizajneri poput Adala i Džefrija Rubeja (Star Trek, Mad Men) još uvek vole prepoznatljivi, stari efekat, ali umeju da koriste i njegovu alternativnu verziju ili da ga modifikuju.
Čak i ukoliko Vilhelmov vrisak u potpunosti zanemi na filmu, verovatno će ostati jedan od retkih zvučnih efekata koji će uvek moći da se čuje. Sajt wilhelmscream.net, na primer, ne nudi ništa drugo osim te mogućnosti.
Naslovna fotografija: Screenrant.com