• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Type and hit Enter to search

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle

Ivan Medenica: BITEF – zajednica gledalaca i pozorišta

Ivan Jovanović
29.08.2019. 5 Mins Read Intervjui

Iza ovogodišnjeg slogana BITEF-a „Počnimo ljubav ispočetka“, većini poznatog u pop-kulturnom kontekstu, stoji interesantan, imerzivni, participativni i utopistički koncept stvaranja nove društvene zajednice zasnovane na sinergiji pozorišta i njegovog gledaoca?

Da, ovaj slogan, koji se svodi na naslov popularne pesme poznate po izvedbi Beti Đorđević, jeste šifra optimističkog finala koje 53. Bitef želi da ponudi. Naravno, nije reč o nekakvoj (naivnoj) utopiji, uverenju da pozorište zaista može da stvori alternativnu društvenu zajednicu. Reč je o mogućnosti da se kroz same izvođačke oblike, a u duhu koncepta političnosti koji razvija Hans-Tis Leman u knjizi Postdramsko pozorište, stvori posebna sinergija gledalaca i izvođača. Drugim rečima, da oni, u scenskom „sada i ovde“, iskušavaju nove ili stare, a zaboravljene vidove kontakta, razmene, saradnje, partnerskih odnosa… Zbog toga je umetnička osovina 53. Bitefa – koja je, uz tematsko-društvenu, noseća za koncept festivalskog programa svake godine – tzv. „imerzivno pozorište“, ono u kome publika učestvuje, te se briše razlika između scene i gledališta.

Ova scenska forma i adekvatan osećaj zajedništva koji iz nje proizlazi, najpotpuniji oblik ostvariće u predstavi Pozvani poznate briselske plesne kompanije Ultima Vez, a u koreografiji Sepe Bajensa. Logično, njom se 53. Bitef zatvara, a istog dana izvodimo i predstavu Retke ptice iz žanra francuskog novog cirkusa u kojoj se fizička bliskost, poverenje, saradnja i razmena, te poslednično osećaj zajedništva, ne postiže na relaciji izvođači-gledaoci već među samim cirkuskim umetnicima. Dakle, teatar se vidi kao laboratorija solidarnijih i humanijih odnosa: ne mislimo da pozorište može da menja svet, nemamo veće utopijske ambicije od pomenute laboratorijske, ali, to nije malo! Ove dve predstave opravdavaju slogan 53. Bitefa, a imerzivnu prirodu i (delimični) srećni kraj – ovog puta na tematskom, a ne na izvođačkom planu – ima i slovenačka predstava Ali: strah jede dušu u režiji Sebastijana Horvata, rađena po Fazbinderovom filmu. U njoj, naime, ljubav pobeđuje.   

Povezani članci

Đakomo Ćirela, direktor Gradskog teatra u Vićenci: Da bi zajedno stigli do nove publike, neophodno je hrabro pomešati različite umetničke svetove

U Njujorku se otvara prvi muzej posvećen mjuziklu

Program prethodnog, 52. Izdanja festivala, prvenstveno se bavio globalnim društvenopolitičkim aktuelnostima. Ovogodišnji program, dramaturški sastavljen u tri mini-celine, kombinuje pomenuti idejni okvir u različitim formama i sadržajima – od klasičnijeg dramskog teatra preko performativnih izvedbi pa do instalacija, plesnog teatra i cirkusa. Takođe, ove godine dva značajna evropska rediteljska imena – Milo Rau i Tomas Ostermajer – imaju svoje projekte. Koliko je bilo teško uklopiti sve to u koncept, ispuniti uvek visoka očekivanja srpske publike i ispratiti „bitefovsku“ tradiciju?

Koncept se ove godine lako razvijao, jer su se dve predstave, koje su za njega noseće, prve „nametnule“, prve smo ih izabrali. Pored Pozvanih, na neviđeno je izabrana, pre premijernog igranja, predstava Orest u Mosulu, takođe belgijska (NT Gent), u postavci jednog od danas umetnički i politički najprovokativnijih svetskih reditelja, Mila Raua. Ona idealno započinje tematsku liniju 53. Bitefa – potpuni raspad zajednice/društva u savremenom svetu, te pokušaj njegove obnove – jer Rau dovodi u pitanje optimistički kraj formativne dramske priče zapadne civilizacije, Eshilove Orestije, i pita se da li su pravo, pravda i demokratija, čiji nastanak slavi ova antička tetralogija, danas uopšte mogući… Ostale su se predstave onda manje-više lako uklapale u ovaj čvrst okvir.

Ivan Medenica / Foto: Jovo Marjanović
Ivan Medenica / Foto: Jovo Marjanović

Novi cirkus, savremeni ples i performansi su zastupljeni i zato što su to sve ravnopravni oblici savremenih scenskih praksi, ali i zato što, kao što sam istakao, obnovu zajednice svodimo na ono bazično, fizičko: prvo da se pogledamo, dodirnemo, pružimo ruku jedni drugima… Druge dve značajne linije koncepta Bitefa, vanevropsko pozorište i promocija novih imena u svetskom kontekstu, takođe su zastupljene u programu… Raduje me da ste primetili da smo, pored ove koncepcijske mreže, uspeli da ostvarimo i Bitefu primereni glamur u vidu dovođenja predstava velikih svetskih „zvezda“: pored dvojice koju ste vi pomenuli, treba dodati i Štefana Kegija. 

Od kada ste njegov umetnički direktor, BITEF ima jasan i aktuelan koncept u globalnom smislu otpora prema desnim i anticivilizacijskim procesima kojima smo svedoci. Da li se domaća publika navikla na to i kako se prevazilaze kritike konzervativnih pozorišnih krugova?

Sklonosti, navike i potrebe gledalaca menjaju se tokom godina i decenija, oblikuju ih i značajno i retrogradni društveni i kulturni procesi u poslednjih trideset godina, a Bitef ostaje veran sebi, svojim umetnički i društveno progresivnim osnovama. Drago mi je ako je to sada još vidljivije nego ranije: možda je to i zbog sve većeg kontrasta s opštim okruženjem, ali i zbog toga što se mi jasno i glasno umetnički i ideološki deklarišemo u medijima, pa ko voli nek izvoli… Ovaj „ekskluzivistički“ zaključak („ko voli nek izvoli“) ovde je samo stilska figura, jer se poslednjih godina vrlo trudimo da demokratizujemo festival, da ga otvorimo za različite publike, da ih senzibilizujemo za umetničke forme i društvene probleme koje tretiramo, a ne da Bitef bude neki zabran intelektualne, levo orijentisane populacije… To nam je izuzetno bitno, a kritike domaćih konzervativnih pozorišnih krugova su folklor koji prati Bitef od osnivanja i dokle god su one kontrolisane, ne obaziremo se na njih.  

U Glavnom programu su dve srpske produkcije (Zašto je poludeo gospodin R? i Tartif), jedna hrvatska (Mladež bez boga) i jedna slovenačka (Ali: strah jede dušu). Čini se da region bivše Jugoslavije nije bio skoro ovako kvalitativno zastupljen u glavnom programu festivala?

Da, u pravu ste. Ex-YU „reprezentacija“ veoma je jaka na ovom Bitefu i stoji rame uz rame s belgijskom, francuskom i nemačkom (svaka od ovih je zastupljena sa po dve predstave). Sve regionalne predstave su odlične, i društveno i umetnički „bitefovske“, a uklapaju se ili u umetničku liniju programa (neki oblik i stepen imerzivnosti) ili u tematsku (potpuni raspad zajednice/društva i/ili pokušaj njihove obnove). Posebno je značajno da su sve one produkcija ili koprodukcija nekih od vodećih institucionalnih pozorišta u regionu (JDP, SNP iz Novog Sada, Narodno pozorište Sombor, ZKM iz Zagreba i Drama SNG iz Ljubljane), što svedoči da ona ne moraju da budu, kako se to često shvata, nekakvi bastioni umetničke i društvene konzervativnosti. Ono što nas je, dramaturga festivala Filipa Vujoševića i mene, prijatno iznenadilo, jeste da se pozorište regiona odlično drži, posebno u poređenju s nekim velikim nacionalnim pozorišnim kulturama koje su u krizi, u kojima smo teško pronašli bitefovski relevantne predstave, ili ih uopšte nismo našli. 

Za kraj – kakvom reakcijom publike i javnosti biste bili zadovoljni nakon 53. Bitefa i „započinjanja ljubavi ispočetka“?

Da se ne plaše, da se prepuste, da budu empatični, da poveruju da je razmena moguća čak i u kontekstu i s akterima od kojih tako nešto nikad ne bi očekivali.

Tags:

bitefpozoristepredstave

Povezani članci

Tribina „Ljubav, vera, sloboda…i Vera“ u okviru ciklusa Gnevni filmovi

Zlatko Burić otvara 18. Slobodnu zonu

Share Article

Follow Me Written By

Ivan Jovanović

Po vokaciji dramski pisac, a po iskustvu pisac svaštar. Radio na mnogim televizijskim projektima kao scenarista i urednik. U pauzama pisanja po narudžbi, uspeo da napiše i jedan roman po sopstvenoj želji. Autor drame „Odabrani“ koja se igrala u niškom Narodnom pozorištu. Trenutno, urednik kulturne rubrike u nedeljniku Novi magazin i pozorišni kritičar izdanja gde ste ga i našli. Živi i radi u stanu.

Ostali članci

Previous

City letnja preporuka #55: Festival uličnih svirača – Gradić fest

Next

City letnja preporuka #63: Sole Mio – novi mural na Dorćolu

Next
29.08.2019.

City letnja preporuka #63: Sole Mio – novi mural na Dorćolu

Previews
28.08.2019.

City letnja preporuka #55: Festival uličnih svirača – Gradić fest

Najnovije

Branka Veselinović će biti sahranjena u Aleji zaslužnih građana
CityMagazine
Alesso, Dimitri Vegas & Like Mike i Sofi Tukker predvode pojačanje Glavne bine EXIT Festivala!
CityMagazine
Vensan Kasel i Eva Grin su zvezde nove serije o teroristima
Filip Milosavljević
Ovako je Branka pričala o Đuri, dečaku koji je bio njena prva ljubav: Sve je počelo na Štrandu, 1931. godine
CityMagazine
Haos na prvoj večeri Sanrema: Voditeljka u goloj haljini, psovke i pevač koji je demolirao binu
Ivana Milošević

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Stand-up
  • Predstave
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖