Ljiljana Marinković: Objavljujemo onakve knjige kakve želimo da čitaju naša deca
Tridesetogodišnjica
Sve je počelo kao mali projekat stvaralačkih slikovnica Žapče. Bila je to autorska edicija osnivača Kreativnog centra Simeona Marinkovića, koja se polako razvijala u pravcu edukativnih knjiga i alternativnih obrazovnih materijala, nakon čega smo postepeno počeli da objavljujemo i druge knjige. Najpre smo radili samo s domaćim autorima, a kasnije smo krenuli i s prevodima. Osluškivali smo potrebe čitalaca, kao i sopstvene želje, i objavljivali knjige kakve bismo sami želeli da kupimo i ponudimo svojoj deci. Tako radimo i danas, kada imamo više od 1300 knjiga koje su osvojile sve najznačajnije domaće nagrade.
Vrlo smo ponosni na činjenicu da te prve knjige (Miško Piško, Mali bukvar, Konflikti i šta sa njima, Korak po korak i druge) mogu i danas ravnopravno da stoje rame uz rame s našim novim naslovima.
Konkurs za slikovnicu i rad s mladima
Jedna od ideja vodilja Kreativnog centra, izražena i u nazivu kuće, jeste da on bude centar okupljanja stvaralaca koji se bave kulturom za decu – da angažuje što više domaćih i stranih pisaca i ilustratora, da sva svoja izdanja i njihove autore široko promoviše u svetu i da pomogne mladim autorima da se razviju.
U vezi s tim i povodom 30 godina od objavljivanja prve knjige – slikovnice Mačka u ediciji Žapče, koju je napisao Simeon Marinković, a ilustrovao Dobrosav Bob Živković – Kreativni centar je pokrenuo konkurs za originalnu slikovnicu za decu uzrasta od tri godine do sedam godina. Konkurs je namenjen autorima mlađim od 30 godina, a njegov cilj je skretanje pažnje na mlade talentovane pisce i ilustratore. To će za njih ujedno biti i prilika da se oprobaju u stvaranju slikovnica – prvih knjiga s kojima se deca sreću, a koje imaju izuzetno važnu ulogu u odrastanju i razvoju.
Bolonja, Frankfurt i Kreativni centar u svetu
Ono što sigurno nisam očekivala kada smo počinjali jeste to da će naše knjige biti uspešne u svetu. Ne zato što nisam verovala u njih, već zato što je to tržište jedno nepregledno more. Kada odete na bilo koji inostrani sajam, vidite na hiljade predivnih knjiga, dobrih ideja i pitate se da li je moguće da i mi nađemo svoje mesto u tom moru. A eto, ispostavilo se da su naše knjige i tamo uspešne. Više od 100 knjiga Kreativnog centra prevedeno je na preko 30 jezika.
Ovog proleća, Kreativni centar je osamnaesti put učestvovao na Međunarodnom sajmu u Bolonji, najvažnijoj međunarodnoj manifestaciji kada je reč o knjigama za decu. Godinama izlažemo i na sajmu u Frankfurtu. To su veliki poslovni sajmovi na kojima možete da vidite sve što se u svetu izdaje za decu. Mogu reći da se u tom mnoštvu naša kuća dosta dobro snalazi – svakako nismo najveći, ali smo prepoznatljivi. Jezik dobrih ideja i dobrih ilustracija je univerzalan. Kreativna industrija, čiji je izdavaštvo deo, mogla bi da bude velika šansa za našu zemlju jer je to oblast u kojoj najlakše možete biti zapaženi u svetu čak i ako imate mali budžet.
Udžbenici i obrazovno izdavaštvo
Kao domaći izdavač koji se 30 godina bavi obrazovnim izdavaštvom, sa preko stotinu knjiga iz oblasti popularne nauke objavljenih i u svetu, vidimo sebe pre svega kao kreatora kvalitetnih i savremenih obrazovnih sadržaja.
O kvalitetu naših udžbenika govori sedam nagrada za najbolji evropski udžbenik koje smo dosad dobili u Frankfurtu, na sajmu knjiga na kojem ćemo ove godine učestvovati četrnaesti put. Kriterijumi za dodelu ove nagrade jesu upravo oni koji se smatraju ključnim za savremeno obrazovanje – da li udžbenik podstiče samostalnost kod dece, da li ih uči da kritički misle, da li razvija njihove socijalne veštine itd. Kod nas nema mnogo istraživanja kvaliteta udžbenika, ali kad god su rađena, naše knjige su bile visoko ocenjene. Na primer, nedavna uporedna analiza bukvara za prvi razred osnovne škole pokazala je da je naš bukvar inovativan i da veoma podsticajno deluje na decu.
Važno nam je i da idemo u korak s novim tehnologijama, pa odnedavno izdajemo i digitalne udžbenike za osnovce. Potrudili smo se da kreiramo digitalni materijal koji treba suštinski da unapredi učenje, a ne da bude samo „modni dodatak“ štampanim udžbenicima, što, nažalost, digitalni materijali često jesu.
Mislim da su naši udžbenici posebni po pristupu deci, po tome što podstiču na razmišljanje i aktivno učenje, a ne na učenje napamet, po tome što povezuju obavezne sadržaje sa aktuelnim zbivanjima i osvrću se na ono što su razvojne potrebe dece određenog uzrasta, njihova iskustva, dileme i želje.
Besplatni programi u knjižari
Klub knjižara Kreativnog centra u Makedonskoj prva je specijalizovana knjižara za decu i mlade u Beogradu. Vrlo brzo je postala mesto okupljanja svih onih koji su u potrazi za kvalitetnom književnošću za decu i tinejdžere, kao i onih koji se decom bave – roditelja, vaspitača, učitelja, nastavnika. Pre dve godine knjižara je proširena i u njoj je nastao posebno opremljen kutak u kojem se održavaju čitalački programi i besplatne radionice za decu, namenjene različitim uzrastima. Cilj svake od radionica jeste da se dete zabavi i da stvori pozitivne asocijacije u vezi s knjigama, to jest da prostor knjižare počne da posmatra kao mesto gde može da nauči nešto novo i da na zanimljiv način provede vreme.
Povodom obeležavanja jubileja – 30 godina postojanja – Kreativni centar će tokom ove godine održati niz radionica inspirisanih knjigama S decom oko sveta 1 i 2 autorke Tatjane Rodić, u okviru kojih će deca upoznati kulture različitih zemalja. Prva knjiga S decom oko sveta objavljena je pre više od 20 godina, u vreme koje nije bilo najsrećnije za Srbiju, a želeli smo da upoznamo decu s tim kako se živi u svetu. Međutim, dobru atmosferu knjige i njene „raširene ruke ka svetu“ deca i danas razumeju i podjednako su im važne, što je razlog zbog kojeg ovu nagrađenu knjigu doštampavamo već dve decenije.