Dejan Ognjanović u najužem izboru za prestižnu nagradu „Brem Stoker“
Jedan od najznačajnijih srpskih proučavalaca horora u književnosti i na filmu, dr Dejan Ognjanović, nominovan je, odnosno uvršten u najuži izbor za nagradu Brem Stoker (Bram Stoker Award) – prestižno priznanje američkog Udruženja pisaca horora (Horror Writers Association, HWA) i najznačajniju svetsku nagradu u oblasti horor žanra.
To je prvi slučaj da je neko od srpskih teoretičara, proučavalaca, i uopšte, stvaralaca, koji deluju unutar horor žanra, nominovan za ovu značajnu svetsku nagradu.
Nagrada Brem Stoker dodeljuje se od 1987. godine u više različitih kategorija za vrhunska prozna dela horora i mračne fantastike, kao i teorijsko-esejističke tekstove koji se bave prozom pisanom u tom ključu.
Ove godine, nagrada se dodeljuje u 12 kategorija, a Dejan Ognjanović je nominovan u kategoriji Vrhunsko postignuće u kratkoj esejistici za rad pod naslovom Tri paradigme horora (The Three Paradigms of Horror), koji je krajem 2021. godine objavljen u američkom književnom časopisu Vastarien. Esej je prethodno, na srpskom, bio objavljen u akademskom časopisu EAP (Etno-Antropološki Problemi), u okviru temata Antropologija horora koji je priredio dr Marko Pišev.
Ognjanović svojim radom definiše tri ključne paradigme horor žanra: „strah od sebe“, „strah od drugih“ i „strah od numinoznog“ – i prikazuje šest bazičnih varijacija proisteklih iz konzervativnog i progresivnog tretmana njihovog oblikovanja.
Govoreći o značaju nagrade Brem Stoker, Ognjanović kaže: „U svetu horora ne postoji veća nagrada koju neki pisac, urednik, izdavač ili teoretičar može da dobije. Ono što je NIN-ova nagrada za srpske pisce ili Oskar za svetske filmske umetnike, to je nagrada Brem Stoker za sve one koji se bave hororom, pre svega u književnosti. Nazvana je po piscu romana Drakula, koji sam iscrpno analizirao u doktoratu a kasnije i u knjizi Poetika horora, a i priredio sam njegove najbolje priče u zbirci Drakulin gost, za Orfelin. Dakle, počastvovan sam da sam uvršten u najuži izbor za nagradu koja nosi njegovo ime i koja znači toliki prestiž. Meni lično ova nominacija znači priznanje da neko, pa makar to bilo i u inostranstvu, prepoznaje i pozitivno vrednuje moj rad. Već i to što je moj rad uvršten među pet najboljih eseja o hororu iz prošle godine mnogo je više nego što sam ikada smeo da se nadam“.
Pored Ognjanovića, u kategoriji Vrhunsko postignuće u kratkoj esejistici, nominovano je četvoro istaknutih američkih teoretičara i urednika: Emili Rut Verona, Kevin Dž. Vetmor, Anđela Juriko Smit i Sindi O’Kvin.
Udruženje pisaca horora vodeće je udruženje ove vrste na svetu sa 1.800 aktivnih članova. Ono što daje poseban značaj nominacijama za Brem Stoker nagradu, jeste činjenica da nominovanje i glasanje vrše isključivo članovi Udruženja, dakle, ljudi koji su najpozvaniji da sude o kvalitetu kandidata.
Dobitnici nagrade Brem Stoker za 2021. godinu, u svim kategorijama, biće proglašeni 14. maja, tokom tradicionalne konvencije StokerCon, koja se u Denveru održava od 12. do 15. maja 2022. godine.
Dejan Ognjanović (Niš, 1973) je pisac, filmski i književni kritičar, prevodilac, esejista. Doktorirao je na Filološkom fakultetu u Beogradu sa temom Istorijska poetika horor žanra u anglo-američkoj književnosti. Stalni je saradnik vodećeg svetskog časopisa posvećenog horor supkulturi, Rue Morgue. Urednik je edicije Poetika strave u novosadskoj izdavačkoj kući Orfelin i autor bloga Cult of Ghoul.
Objavio je knjige: Faustovski ekran (2006), U brdima, horori (2007), Poetika horora (2014), Studija strave (2008), Više od istine: Kadijević o Kadijeviću (2017), Kult Gula (2019) i tri romana (Naživo, 2003; 2010), Zavodnik (2014; 2015) i Prokletije (2021). Priredio antologiju H. F. Lavkrafta, Nekronomikon (2008; 2012; 2018) i zbornik Novi kadrovi (sa Ivanom Velisavljevićem; 2008), i temate o Embrouzu Birsu (Gradina, 2008), H.F. Lavkraftu (Gradac, 2009) i Vilijamu Barouzu (Gradac, 2010).
Naslovna fotografija: Promo