Nove knjižare: Urban Books
Kao i kod većine nezavisnih knjižara, okosnica naše ponude su mali izdavači, kaže Jasmina Marković Karović. Naravno, to ne znači da ne mogu da se nađu popularni naslovi velikih izdavača, ali ideja je bila da se usredsredimo na one manje, i tako im damo prostor koji vrlo često nemaju u velikim lancima. Međutim, imajući u vidu veoma malu kvadraturu s kojom moramo da manevrišemo, kod nas su na udaru uglavnom najpopularnija savremena proza i strip. Iako iza knjižare Urban Books stoji izdavač Urban Reads, poznat najpre po tinejdžerskim naslovima koje izdaje, mi nismo hteli da se usredsredimo na jedan tip kupaca. Da, ponuda tinejdžerskih naslova jeste atraktivna jer se naši naslovi nalaze na dodatnom popustu, ali centralna ideja knjižare je da ljubitelji knjige, mahom iz kraja, imaju mesto na kome će redovno pazariti novu književnu produkciju, kako za decu tako i za odrasle.
Ekonomski rezon pokretanja bilo kakvog posla u vreme epidemije svakako ne postoji, ali mi ne dopuštamo optimizmu da splasne – probaćemo da stisnemo zube i izdržimo do povoljnije ekonomske i epidemiološke situacije. Knjižara je u junu imala više nego zadovoljavajući start, tako da se nadamo da će eventualna kriza uslovljena epidemijom samo nakratko usporiti uspeh kome se nadamo. Mi u knjižarstvu nemamo iskustva, ali ovaj uzorak od mesec dana rada govori nam da su ljudi željni toplih prostora, intimne atmosfere, predanih knjižara i vremena za razgovor. Većina naših kupaca, makar za sada, dolazi po preporuku – što je od samog početka i bio cilj. Samim tim, vrlo brzo smo pridobili i stalne kupce koji zajedno s nama pomno prate domaću izdavačku produkciju, ali uživaju i u kupovini gift programa koji je posebno biran, tako da ide uz stripove i knjige koje nudimo.
Verujem da Beograd (i Srbija) ima dovoljno knjigoljubaca i kupaca knjiga za ovaj broj knjižara. Nisu sve knjižare namenjene svim kupcima, svako od nas nudi nešto posebno i na taj način stvara imidž i gradi poverenje. Neke su knjižare, nalik našoj, najpre lokalnog tipa, i služe da pre svega izgrade odnos s komšijama i tako postanu usputna stanica svima onima koji žele da počaste sebe ili ljude koje vole poklonom u vidu kvalitetnog štiva. Razlika između velikih knjižarskih lanaca i malih, lokalnih knjižara je ogromna, pritom i jednih i drugih ima napretek – pa svako može da donese odluku šta mu više prija i gde će radije potrošiti svoje vreme i novac. Rekla bih da razdvajanje izdavačke i knjižarske delatnosti nije izgledno i da se tome ne možemo nadati u skorije vreme. Meni kao novopečenom knjižaru jeste jasna potreba za tim, ali pošto sam ja pre svega mali izdavač, veoma mi je važno da se u Urban Booksu ne oseti da su naslovi Urban Reads-a isforsirani, kaže Jasmina Marković Karović .
U krajnjem slučaju, mislim da je korektno da se dâ šansa svima i da to i jeste suština knjižarstva – knjižare ne treba da budu naši štandovi nalik onima na Sajmu knjiga, knjižare služe da upoznaju ljubitelje knjige s raznovrsnim žanrovima, izdavačima, finesama i različitostima koje mali izdavači nude. Naše tržište je vrlo kvalitetno i živopisno, i ako se to ne oseti u knjižari – ne vidim gde drugde može.
Knjižara Urban Books se nalazi u Njegoševoj ulici broj 53, na Vračaru, ima 30 kvadratnih metara i radi svaki dan sem nedeljom od 9 do 21 čas.