Pravila za pisanje dobre književnosti – Džonatan Frenzen
Džonatan Frenzen je američki romanopisac i esejista koji se proslavio slojevitim romanima o savremenom američkom društvu. Tokom pisanja prvog romana, na kome je radio po osam sati svakog dana, bavio se i istraživanjem seizmičkih aktivnosti širom sveta u okviru Harvarda.
Njegov debitantski roman The Twenty-seventh City zamišlja distopijsku verziju Sent Luisa, nastanjenu pretežno azijskim imigrantima, u kojoj policija nasiljem zastrašuje svoje neprijatelje. Drugi roman Stop Motion inspirisan je njegovim radom na polju seizmologije i govori o čoveku koji otkriva vezu između neobjašnjivih zemljotresa i bacanja hemijskog otpada.
Međunarodnu prepoznatljivost stekao je romanom The Corrections, na kome je radio osam godina, a koji govori o petočlanoj američkoj porodici koja prolazi kroz mnoge probleme. Sledeći rad mu je bio knjiga eseja How to Be Alone, inspirisana smrću roditelja i njegovim razvodom, a potom je objavio i memoar pod nazivom The Discomfort Zone. I u narednim romanima je nastavio sa pričama o porodičnim dinamikama i previranjima, poslednji je Crossroads, a ima ih još puno u planu.
Podelio je svoje savete i komentare u vezi sa pisanjem:
- Čitalac je vaš prijatelj, nije neprijatelj, ni posmatrač.
- Fikciju koja nije autorovo lično putovanje kroz ono strašno ili nepoznato ne vredi pisati, osim za novac.
- Nikad ne koristite reč „tada” kao veznik – imamo „i” za ovu svrhu. Stavljanje „tada” je lažno rešenje lenjeg ili autora bez sluha za problem prisustva previše „i” na jednoj strani.
- Pišite u trećem licu osim ako vam se ne javi neki baš raspoznatljiv glas u prvom licu.
- Kada informacije postanu besplatne i univerzalno dostupne, mnogotomna istraživanja za roman gube na vrednosti.
- Najčistija autobiografska fikcija zahteva čisto izmišljanje. Niko nije do sada napisao bolju autobiografsku priču od Metamorfoze.
- Više ćete videti dok sedite mirno nego dok jurite za nečim.
- Sumnjam u to da bilo ko sa internet vezom na radnom mestu piše dobru fikciju.
- Interesantni glagoli su retko zaista zanimljivi.
- Morate da volite da biste mogli da budete neumoljivi.
Ukoliko ste propustili druge tekstove na ovu temu, pisali smo o tome šta o pisanju kažu Elmor Leonard, Margaret Atvud i Ričard Ford.
Izvor: The Guardian
Naslovna fotografija: Melissa Renwick / Zuma Press / Profimedia