Seks & nasilje: Strip serijali „Parker Ričarda Starka“ & „Cica Dumdum“
Piše: Đorđe Bajić
Danas, gotovo pola decenije kasnije u odnosu na prikaz Lovca, vreme je da se osvrnem i na preostale tri knjige koje su objavljene u ovom silom prilike pre vremena okončanom strip-serijalu. Beogradski Darkwood je u međuvremenu objavio preostale Kukove albume o Parkeru: Firmu (2010, u Srbiji objavljen 2014), Pljačku (2012, u Srbiji objavljen 2016) i Ubijalište (2013, u Srbiji objavljen 2017), sve u prevodu Igora Stanojevića. Ove adaptacije su specifične po crtežu (likovi su karikaturalni, kao „pobegli“ iz neke slikovnice za decu) i svedenog kolorita. Pored za strip uobičajene igre crnog i belog, u svakoj svesci je korišćena druga boja ili nijansa. U Lovcu je to svetloplava, dok se u preostalim Parkerovim avanturama smenjuju: tamnoplava, oker i plavosiva.
Firma je zasnovana na istoimenom romanu o Parkeru, trećem po redu, koji je, baš kao i Lovac, ranije pretočen u film. Po kvalitetu i zamahu, Lovac i Firma su tu negde, mada je prvi strip album ipak bolji i kompletniji – Firma zahteva koncentraciju i usredsređenost koju većina današnjih čitalaca nema, a priča u jednom trenutku postaje toliko zamršena da ju je teško pratiti. Pljačka, treća Kukova adaptacija Parkera, ističe se ne samo po odabranoj boji (umesto umirujućih plavih nijansi, odabran je poletni oker koji vuče na narandžasto). Priča je ovoga puta jednostavna i veoma efektna, a vrti se oko pljače čitavog grada koja prerasta u nešto savim drugo. Važno mesto u Pljački dobija Alan Grofild, Parkerov šarmantni kompanjon i povremeni kriminalni saradnik, čija ljubavna priča sa Meri Digan poseduje neočekivanu emotivnost i zauzima veoma važno mesto u centralnoj narativnoj niti, istovremeno predstavljajući kontrast Parkerovoj površnoj romansi sa Džin, još jednom curom lakog morala u dugom nizu.
Ubijalište je poslednja i najkraća Kukova adaptacija Parkera, gotovo duplo manjeg obima u odnosu na prethodne tri (svega 80 stranica). Nakon (još jedne) pljačke koja je krenula po zlu, Parker biva zarobljen u napuštenom luna-parku i mora da se odbrani od male armije ljudi namerenih da ga ubiju. Efektna je to postavka, mada bez one narativne razgranatosti i poleta koje poseduju prve tri adaptacije. Uz Ubijalište ide i kratka priča 7edmina na dvadesetak stranica (poput Pljačke u oker tonovima) kojom se i završava ovaj mini serijal. Imajući u vidu da je Ubijalište najslabiji deo u nizu, bilo bi lepo da je Kuk bio u prilici da završi i planiranu petu knjigu i priču o Parkeru zaokruži na pravi način. Mada i ovako, Kukov Parker Ričarda Starka predstavlja pravo uživanje za sve one koji vole noir i „tvrde“ krimiće, a to se posebno odnosi na neparne naslove u nizu – Lovca i Pljačku.
Zavirite između korica klikom ovde.
Darkwood je u tri knjige objavio i kompletni serijal Cica Dumdum, koji potpisuju scenarista Karlos Triljo i crtač Đordi Bernet. U poređenju sa ostalim saradnjama Trilja i Berneta (Kaster, Lajt i Bold, Ivan Pir, Klara od Noći), Cica Dumdum sadrži najviše erotike, čak zalazeći u domen pornografskog. To i ne čudi, imajući u vidu da je ovaj crno-beli strip prvobitno izlazio u nastavcima na stranicama časopisa za muškarce Penthaus i srodnog Penthaus komiksa (u periodu od 1989. do 2009. godine). Glavna junakinja je Cica Pušone, prsata crnka uvek željna seksa, čije su avanture smeštene u vreme vladavine Ala Kaponea, ili tu negde. Svaka od tri knjige donosi po dve zaokružene priče o Cici.
Prva kniga obuhvata epizodu Dumdum! (po kojoj je junakinja i dobila svoj nadimak) i koja po štimungu i temi veoma podseća na čuveni serijal Torpedo 1936 koji je i proslavio Berneta: tu su gangsteri sa mašinkama, tu je Al Kapone (koji postaje jedan od Cicinih ljubavnika), sve to ovoga puta garnirano sa mnogo golotinje/seksa i humorom koji neretko prelazi granicu dobrog ukusa. Dumdum! poseduje najbolji scenario i crtež, mada je od samog početka jasno da Cica ima svamo dva cilja: da uzbudi i zabavi. Epizoda Viva, Mexico! u priču uvodi Cicinu ljubavnicu Karen (Cica je, naravno, biseksualna) i Meksiko, umesto Njujorka i Čikaga, kao pozornicu zbivanja. U drugoj knjizi Cica i Karen nastavljaju svoje avanture u epizodama Kraljice džungle i Ženski zatvor, a eksploatacijski elementi su sve luđi i naglašeniji. Egzotične lokacije (Centralna Amerika, Južna Amerika) i puno eksplicitnog seksa su glavni sastojci ovih priča koje će feministkinje mrzeti, sve to uz potpuno odsustvo političke korektnosti. Naravno, u pitanju je čista mačistička fantazija, ali je priča dinamična i zabavna, a crtež zavodljiv i maštovit, iako sve zbrzaniji sa svakom novom epizodom.
Treća knjiga o Cici potpuno negira događaje ispričane i zaokružene u prethodne tri epizode. Karen nestaje kao da je nikad nije ni bilo, a Cica je ponovo u Njujorku. Kosu je skratila, ali su joj navike ostale iste – još uvek je seksualno nezasita. Peripetiju stvara dolazak Cicine bratanice Nikol, čiju nevinost Cica pokušava da sačuva sve do trenutka dok i sama ne oseti požudu prema rođaci. Na Učenicu u Njujorku se nadovezuju Arapske fantazije, još jedna epizoda koja igra na kartu egzotike. Pad kvaliteta crteža je u dve poslednje epizode vidan, a isto se može konstatovati i za scenario. Za Trilja i Berneta Cica Dumdum je od samog početka bila tezga, što je u poslednjoj knjizi očiglednije nego u prve dve. Ipak, serijal ima svojih čari, a tri glavna aduta su obline glavne junakinje, nepretencioznost i potpuno odsustvo takta. Cicu Dumdum je većinski prevela Marina Marković, dok je za prvu knjigu predgovor napisao Milan Jovanović.
Seksi zavir (samo za starije od 18 godina) klikom ovde.