„Tmina iza zvezda” – Srebrni letač na velikom formatu i u punom sjaju
Stripove čitamo iz mnogih razloga i radujemo se kada pojedini od njih dođu u izdanjima koja su pravljena tako da budu drugačija i posebna.
Grafički roman „Srebrni letač: Tmina iza zvezda” je jedno takvo izdanje, koje bi ulepšalo svaku kolekciju i privuklo pažnju i onih koji nisu ljubitelji stripa.
Njega je izdao Darkvud na vrlo specifičnom, velikom formatu, u crno-beloj štampi, a sve je to ciljano osmišljeno kako bi se ispravile nepravde kroz koje je ono istorijski prolazilo.
Naime, ovaj strip je debitovao još 90-ih godina u Americi i od tada je doživeo mnoga reizdanja, a u mnogima od njih format nije prilagođen veličini crteža, boje nisu bile kakve treba da budu itd.
U uvodu, scenarista Ron Marz nam objašnjava kako je došlo do ideje za izdanje koje je nosilo prvobitan naziv „Opasni artefakti” (Dangerous Artifacts) i zašto je njegovo prvo pojavljivanje došlo u veoma lošem trenutku za Marvel.
Potom sledi poslastica u vidu samog stripa koji je kratak, ali koji ćete dugo prelistavati i za koji ćete paziti kome ćete ga dati u ruke, kako vam ne bi izlizao strane.
Glavna zvezda izdanja je Klaudio Kastelini i njegov crtež, u koji je uložio više od godinu dana života pred prvo izdanje, a koji je dorađivao za svako sledeće, uključujući i ovo na srpskom jeziku.
To sve detaljno je opisano u pogovoru i razgovoru koji je vođen sa njim, a koji je prava retkost, što daje dodatni značaj ovom izdanju.
Kastelini, koga ovdašnja publika pre svega poznaje po radu na serijalima „Dilan Dog” i „Nejtan Never”, prvi je Italijan koji je crtao za Marvel i imao je sve vreme ovog sveta da napravi epizodu koja bi opravdala to poverenje.
Koliko je uspeo u tome jasno je čim se vidi prva strana i prvi crtež i tako sve do poslednje table, od kojih bi svaka zaslužila da bude uramljena i okačena na zid kao pravo malo remek-delo.
Baš zato, iako za čitanje priče iz oblačića nije potrebno puno vremena, do kraja stripa nećete doći tako brzo, jer ćete dugo razgledati svaku stranicu.
A to nikako nije gubljenje vremena, jer je Kastelini vodio računa i o najsitnijem detalju, bilo da je u pitanju Galaktus koji ovde deluje zaista zastrašujuće, ili pak dva miša koja se bore u ćošku.
Očigledni su uticaji „Ratova zvezda”, što ističe i sam Kastelini u razgovoru, a oni koji su čitali „Nejtana Nevera” biće na poznatom terenu po pitanju futurističkih i svermirskih okruženja.
Što se tiče priče, Marz je uspeo da osmisli zaplet koji se prilično brzo razrešava, ali sve to je zato što je ceo projekat osmišljen kao prikazivanje suštine Srebrnog letača, a ne nešto bogato naracijom i radnjom.
Međutim, vidimo esenciju Srebrnog letača u trenucima kada pokazuje milost, suzdržanost i kada traži više dobro i rešenje koje je logično.
To je isti onaj Norin Rad koga je stvorio Džek Kirbi i koga je crtao Džon Bjusema, samo oslobođen okova Zemlje i pušten da pokaže kosmičku moć u svom sjaju.
Ovo izdanje biće značajnije onima koji su se već ranije susreli sa likom Srebrnog letača i koji dobro poznaju njegovu prirodu, a svim ostalima preporučujem da pomnije istraže njegove početke.