Zašto je „Dekameron” toliko popularan među čitaocima ovih dana?
Iako se izučava na studijama književnosti širom sveta i predstavlja remek-delo renesansnog pisca Đovanija Bokača, Dekameron ovih dana doživljava pravi procvat kada je čitanost u pitanju. Napisan davne 1353. godine, ovaj rukopis govori o grupi mladih Firentinaca koji napuštaju grad i odlaze u napuštenu vilu, kako bi izbegli zarazu kuge koja je harala Evropom krajem 14. veka. Za čitaoce koji se do sada nisu susreli sa ovim štivom, glavni likovi, 7 žena i 3 muškarca, u večernjim satima jedni drugima pripovedaju priče kako bi utrošili vreme. Stoga, Dekameron broji 100 priča, a nalik je knjizi Hiljadu i jedna noć, samo na drugu temu. Mi smo odlučili da se u današnjem tekstu pozabavimo razlozima ponovne pomame za ovim delom, koje se dovodi u vezu sa krizom kroz koju trenutno prolazimo.
Dekameron je odnedavno tema brojnih korisnika Tvitera, ali i književnih kritika. Takođe, neretko na društvenim mrežama možemo videti odlomke iz neke od priča, a u prilog porastu interesovanja i potražnje govori i podatak da se trenutno nalazi na prvom mestu najprodavanijih dela italijanske književnosti na sajtu Amazon. To je bio povod da novinari magazina Town & Country porazgovaraju sa Masimom Rivom, šefom katedre za italijanistiku Univerziteta Brown i jednim od urednika sajta Decameron Web, pravom digitalnom riznicom za studente, koji beleži nagli porast pregleda.
Za početak, Riva je izneo stav da je pomama za Dekameronom bez ikakve sumnje uslovljena širenjem virusa Covid-19. Razlog leži u tome što se ovo delo vezuje za period Crne smrti, odnosno prve velike Evropske epidemije kuge, koja je zahvatila i Firencu. Smatra se da je tom prilikom čak polovina stanovnika ovog grada izgubila život.
Nakon toga, ovaj vrsni poznavalac italijanske književnosti, govorio je o etičkoj dilemi sa kojom se 10 mladih junaka suočava prilikom donošenja odluke da privremeno napuste grad. On kaže da se njihov čin može tumačiti na dva potpuno različita načina – sa jedne strane, to se može shvatiti kao beg od neizbežne sudbine onih koji sebi mogu da priušte velelepno utočište, a sa druge, utopijska želja da se izgradi bolji, moralniji i harmoničniji svet na ruševinama onog starog.
Riva se osvrnuo i na novi izraz Corona virus and chill, koji je nastao pod pretpostavkom da je virus zbližio parove, jer provode više vremena zajedno. On je želeo da pojasni da se radnja Dekamerona ne zasniva na seksualnim aktivnostima. Upravo suprotno, mladi likovi se suzdržavaju od njih, dok su one istovremeno predmet pripovedanja iz različitih uglova. Od onih koji ih veličaju, do drugih koji upozoravaju na posledice promiskuiteta.
Zaključak ovog razgovora jeste da je na samom čitaocu da izvuče pouke iz ovog neprevaziđenog dela i da istraži nove načine komunikacije tokom perioda karantina.
Izvor: Town & Country
Naslovna fotografija: commons.wikimedia.org