Zoi Torogud, nova zvezda na stripovskom nebu
„Usamljena u središtu zemlje”, autobiografski grafički roman Zoi Torogud, trenutno najpopularnije strip autorke, objavljen je u izdanju Darkwooda.
Intimnu i ogorčenu borbu protiv usamljenosti i depresije Zoi Torogud je ispričala u ovom višestruko nagrađivanom metanarativnom autobiografskom grafičkom romanu, kojim je stekla planetarnu popularnost.
Zoi Torogud, zvezda najvećih festivala devete umetnosti širom planete, najavljena je kao počasni gost na predstojećem Međunarodnom salonu stripa. Autorka je, međutim, morala da otkaže gostovanje.
„Zoi Torogud je trebalo da bude gošća Darkwood-a na Salonu stripa ove godine, ali je usled porodične tragedije morala da otkaže svoj dolazak. Radimo na tome da je ugostimo nekom sledećom prilikom, a u međuvremenu će čitaoci moći da se upoznaju s njenim delima u okviru naše nove biblioteke ‘Luna’. Njen autobiografski grafički roman „Usamljena u središtu Zemlje” biće dostupan ovog vikenda na Salonu stripa.”, dodaje Petar Jandrić, urednik izdanja u izdavačkoj kući Darkwood.
Osim grafičkog romana „Usamljena u središtu Zemlje”, Darkwood će uskoro objaviti još jedan naslov iste autorke – „Bili Skot će oslepeti”.
Zoi Torogud (1998), mlada autorka stripova i samostalna konceptualna umetnica iz Velike Britanije koja trenutno živi u Midlsbrou, pohađala je studije dizajna video igara na lesterskom Univerzitetu De Montfort.
U svetu stripa debitovala je 2020. u svom fanzinu Angel, a planetarnu popularnost stekla je sa višestruko nagrađivanim metanarativnim autobiografskim grafičkim romanom IT’S LONELY AT THE CENTRE OF THE WORLD (Usamljena u središtu Zemlje u izdanju Darkwooda).
Intimnu, ogorčenu borbu protiv usamljenosti, depresije i suicidalnih težnji, ali i ostale mračne pošasti koje sa sobom nosi moderna civilizacija, ispričala je sugestivnim i reskim dijalozima, sirovim ali jasno definisanim autorskim stilom koji razbija granice stripovskog medija i odbija ustaljene konvencije.
Rad na stripu kao terapeutsko dejstvo ali i kreativno formiranje vlastitog prosedea u vidu raznolikih vizuelnih motiva ili internog monologa koji oslikavaju njen pogled na svet, primenila je i u IMPENDING BLINDNESS OF BILLIE SCOTT (Bili Skot će oslepeti u izdanju Darkwooda), grafičkoj noveli koja takođe ima autobiografske tonove, a inspirisanoj autorkinim dugotrajnim tegobama sa vidom.
Usledila je saradnja sa svim većim svetskim kućama (Marvel, DC, Titan, Image), ilustrovala je, između ostalog, „Rain“ Džoa Hila, sarađivala na serijalu „Popijev pakao“ (Poppy’s inferno) i bila deo tima koji je radio na antologiji „Haha“ (2021). Takođe je osmislila lik Spajder-UK-a, britanske verzije Spajdermena u okviru koncepta multiverzuma Spajderversa.
Kao jedna od najvećih crtačica i umetnica ove decenije, s punim pravom su je nazvali „budućnošću stripa“ i „najvećom nadom devete umetnosti“ – iako ona već sada sasvim izvesno predstavlja svetlu sadašnjost stripa.
PRIZNANJA:
Spisak njenih dosad osvojenih nagrada je impozantan: 2019. odlikovana je titulom najboljeg mladog autora (Comic Scene Awards), 2020.
1) Za fanzin Angel dobila je nagradu za najbolji debitantski naslov (Tripwire Awards).
2)Časopis Forbs je 2022. njeno ime uvrstio u spisak „Najboljih grafičkih novela 2022.“.
3) Kruna svega došla je prošle godine. Ne samo što je pobedila u kategoriji najboljih grafičkih novela (Ringo Awards) već je bila nominovana i za nagradu Ras Mening za „Najboljeg mladog strip-autora“
4) ISTE GODINE ostvarila je nešto što dosad nijednom autoru devete umetnosti nije uspelo: nominovana je za najprestižniju Ajznerovu nagradu u pet kategorija, više nego iko ranije (u tri kategorije – najbolji scenarista, crtač i grafička adaptacija memoara – za IT’S LONELY AT THE CENTRE OF THE WORLD, ali i nominacije za najbolju adaptaciju i crtež za RAIN Džoa Hila).