Pravila za pisanje dobre književnosti – Elmor Leonard
Elmor Leonard bio je američki pisac popularnih krimi roman, najpoznatiji po svom čistom stilu, dobrom osećaju za uverljive dijaloge, svrsishodnom korišćenju nasilja, neusiljenoj satiričnosti i upečatljivim likovima. U početku se bavio scenarijima za promotivne i edukativne filmove, ali je ubrzo počeo da piše vestern romane i priče, najčešće smeštene u Detroit.
Kada je pronašao nišu, nastavio je da piše niz dela sa protagonistima iz radničke klase, krupnim i nasilnim antagonistima i damama u nevolji. Brojni njegovi romani i priče ekranizovani su, najpoznatiji su dvaput ekranizovani 3:10 to Yuma, The Big Bounce, LaBrava, Out of Sight, a tu je i Fire in the Hole, priča koja je poslužila kao osnova za popularnu seriju Justified.
Kada su u pitanju njegovi saveti o pisanju, oni izgledaju ovako:
- Nikad ne započinjite knjigu opisom vremenskih uslova. Ukoliko je to samo kako biste stvorili atmosferu, a ne prikazali reakciju nekog lika na vreme, ne želite da to bude predugačko. Čitaoci bi mogli da budu skloni da preskoče stranice kako bi došli do trenutka kada se pojavljuju likovi.
- Izbegavajte prologe, jer mogu da budu iritantni, naročito nakon uvoda koji je, pak, došao nakon predgovora. […] Prolog u romanu je samo dodatna pozadinska priča, a nju možete da ubacite gde god želite.
- Nemojte da koristite nijedan drugi glagol osim „reći” za opisivanje dijaloga. Reči pripadaju liku koji ih izgovara, a glagol je način pisca da se umeša, ali je „reče” daleko manje problematično od „promrmlja”, „izlaga”, „uzdahnu”…
- Nemojte koristiti ni prilog koji će izmeniti znaćenje glagola „reći”. To je smrtni greh i to su reči koje odvraćaju pažnju od samog razgovora i prekidaju njegov ritam.
- Pazite na znakove uzvika. Dozvoljeno vam je do dva ili tri na oko 100 hiljada reči proze.
- Nikad ne koristite fraze „odjednom” ili „nastao je pakao”. Ovde nije potrebno objašnjenje.
- Koristite regionalni dijalekat i žargon veoma oprezno. Kada krenete da ubacujete takve reči, biće teško da se zaustavite.
- Izbegavajte detaljne opise likova, već se ugledajte na Hemingveja, koji ima veoma malo fizičkih opisa u svojim delima.
- Ne idite u previše detalja ni prilikom opisivanja mesta i stvari, osim ako baš ne umete da jezikom oslikate neki pejzaž. Ne želite da prekidate akciju i tok radnje naprečac.
- Trudite se da izostavite delove koje čitaoci preskaču. Razmislite o tome šta biste vi preskočili i nemojte to ubacivati u delo.
Izvor: The Guardian
Naslovna fotografija: United Archives /Topfoto / Topfoto / Profimedia
No Comment! Be the first one.