16. Beogradski festival igre
Beograd je zahvaljujući ovom festivalu postao važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove u oblasti umetničke igre i pozorišta, mesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja. Otkrivajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je na putu do šesnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno preko 350 koreografskih ostvarenja, dok poslednje edicije prati oko 23.000 gledalaca i preko 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva.
Manifestacija pruža nemerljivu podršku svim zainteresovanim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umetničkih oblasti, kako u Srbiji, tako i u regionu. Dragocene informacije i kontakt sa inostranim trupama, otvorile su vidike, mogućnost stipendiranja i angažmana mladim igračima, dok su uspešne komade na domaćoj sceni ostvarili upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio.
Beogradski festival igre se razvija zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, Grada Beograda, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica. Za afirmaciju umetničke igre i realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu AP Vojvodine i Gradom Novim Sadom. Sedam godina zaredom, Beogradski festival igre podržava Delegacija EU u Srbiji.
Kao glavni partner Beogradskog festivala igre, Vip mobile je uveo prepoznatljiv model ulaganja velikih kompanija u kulturu, dok zajednički kreiran slogan „Komunikacija u pokretu“, oslikava snagu saradnje koja traje 12 godina. Kroz brojne projekte, među kojima su najznačajniji nagrade „Vip poziva“ i „Vip iskorak“, kao i projekat za mlade igrače „Vip talenti”, Vip doprinosi ukupnom razvoju umetničke igre u Srbiji.
Pokrovitelji Beogradskog festivala igre su Erste Banka i Visa, kompanije koje nastoje da vrhunsku umetnost učine dostupnom najširoj publici. Dragocena je podrška brenda Nivea, koga odlikuje kvalitet, poverenje potrošača, duga tradicija i ulaganje u proverene vrednosti. Kompanija Nestlé Adriatic sa robnom markom NESCAFÉ prepoznaje ovu manifestaciju kao partnera sa kojim deli posvećenost promociji zdravog života. Tradicionalni prijatelji festivala su Fondacija Hemofarm, DDOR Novi Sad, Schweppes, HEINEKEN, Pardon Marbo Product, kompanija Belgrade Waterfront, Naftna industrija Srbije, Javno preduzeće Pošta Srbije, Vahali Production Services, Advokatska kancelarija Bojović Drašković Popović & Partners, Telegroup, dm drogerie markt, Maxi i drugi.
22. mart, 20h | Sava Centar
Jedan od najintrigantnijih savremenih koreografa i aktuelni direktor Kraljevskog flamanskog baleta, Sidi Larbi Šerkauji stiže u Beograd! Pred zvanični početak festivala, njegova trupa Eastman iz Antverpena, u Centru Sava izvodi Fractus V delo nastalo po narudžbini Teatra igre Pine Bauš iz Vupertala. Inspirisan tekstovima jevrejsko-američkog lingviste i političkog filozofa Noama Čomskog, komad se bavi načinom na koji se pojedinac može zaštititi od političke i društvene propagande. Kao intenzivna vežba da informacije filtriramo i da se odupremo verovanju u izrečeno. U ovom nagrađivanom komadu, na sceni se pojavljuje i sam autor.
24. mart, 20h | Sava Centar
Svečano otvaranje Festivala dovodi po šesti put u Beograd – Holandski teatar igre iz Haga, odnosno čuveni NDT. Jedna od najcenjenijih evropskih trupa, ovoga puta izvodi komade Pola Lajtfuta, Sol Leon i Marka Gekea. Za veče zamišljeno kao triptih koji nudi spektar najsuptilnijih osećanja, ali i prikazuje radikalni repertoarski zaokret ove trupe, kritika navodi da je „ekstremno vešto, virtuozno i estetično“.
25. mart, 17h i 21h | Pozorište na Terazijama
Tie Break je mlada lionska trupa, čiji igrači odavno sarađuju. Obilazeći planetu tokom turneja, ovi umetnici su pretvarali hotelske sobe u svoj dom. U tom gostoljubivom, a bezličnom prostoru, počinjali su njihovi dogovori. Tako je nastao i oblik muzičke komedije inspirisan džezom i trenucima života u luksuznim odajama. Duhovite scene prikazuju recepciju kao polje brojnih susreta i predrasuda, koristeći uloge konsijerža i recepcionera, usluge room service-a, kao i slike iz glavnog hola u svom neprekidnom ritmu. Naravno, ne zaboravljajući goste i njihove neobične zahteve.
26. mart, 20h | Beogradsko dramsko pozorište
Koreograf i igrač Pere Faura je za sebe osmislio komad Bez igre, nema raja. Upotrebom četiri postavke koje su ostavile trag u istoriji igre, kao i delova sopstvene biografije, performans nudi njihovu rekonstrukciju kao simbolički gest prepoznavanja i divljenja, ali i vežbu duhovite samokritike prema svetu igre i njegovim referencama. Koreografski kolaž nastaje od stepovanja iz mjuzikla Pevanje na kiši, disko plesa iz filma Groznica subotnje večeri, do savremenog pokreta trupe Rosas ili baletske minijature Smrt labuda…
25. mart, 20h | Srpsko narodno pozorište (mala scena)
27. mart, 20h | Beogradsko dramsko pozorište
28. mart, 20h | Narodno pozorište, Vršac
Rimska trupa Spellbound i koreograf Mauro Astolfi pozvani su da kreiraju predstavu povodom obeležavanja jubileja Rosinija. Tako je po tekstovima Augusta Benemelja o životu čuvenog italijanskog kompozitora nastala predstava Rosinijeve uvertire, koja se sa velikim uspehom igrala u Italiji, a sada obilazi svet. „U beskrajnim noćima, pateći od snažne nesanice, Rosini je počeo da živi u dve stvarnosti koje su se gotovo dodirivale, a samo njegova sposobnost stvaranja i strast za zemaljskim zadovoljstvima, uspevali su da na trenutak anesteziraju haotične misli. Njegova muzika je bila ekstremna, a život – organizovano ludilo!“
28. mart, 20h | Opera Madlenianum
Za poslednji nastup baletske zvezde Erika Gotjea, kreiran je komad koji potpisuje poznati koreograf Icik Galili. Naslov je namerno dvosmislen. Na engleskom reč „gift“ znači poklon ili talenat, a na nemačkom: otrov. Tako se predstava kreće između dva ekstrema, jer ako nas život u svom usijanju nečemu uči, onda su to blagoslov i prokletstvo. Poklon je i način da se dvojica velikih umetnika zahvale – igri, životu i ljubavi. Ipak, biće to emotivan trenutak kada se veliki igrač poslednji put pokloni na sceni!
29. mart, 20h | Srpsko narodno pozorište
30. mart, 20h | Opera Madlenianum
Prestižna filadelfijska kompanija savremene igre BalletX, ujedinjuje istaknute koreografe sa grupom igrača svetske klase koji otkrivaju nove elemente atleticizma, emocija i gracioznosti. Osnovan 2005. godine od strane Kristine Koks, BalletX ispituje granice klasičnog baleta podstičući formalno eksperimentisanje uz očuvanje stroge tehnike. Kompanija je posvećena produkciji novih radova najvišeg kvaliteta koji oživljavaju zajedničke vizije koreografa i igrača i kultivišu kod publike apetit za živopisnom, novom igrom. Za svoje prvo gostovanje u Srbiji, BalletX donosi najnovije naslove Kajetana Sota, Matjua Ninena i Jorme Elo.
31. mart, 18h i 21h | Pozorište Atelje 212 (mala scena)
U produkciji Korzo teatra iz Haga, stiže nam jedan od poslednjih radova igračice i koreografa Dunje Jocić. Ova Beograđanka, koja skoro dve decenije živi i stvara u Holandiji, dobitnica je nagrade Vip poziva za 2019. godinu. Njen celovečernji, nagrađivani komad nosi naslov Ne govori sa mnom dok spavam, a inspiraciju pronalazi u čudnom i dirljivom odnosu između Endija Vorhola i njegove majke Džulije.
1. april, 17h i 20h | Pozorište na Terazijama
Ništa u kosmosu nije tiho. Tišina je fantazija. Jedino što postoji je pokret. Ako je nemoguće zaustaviti elektron, kakva je poenta u građenju ograda protiv jata ptica? Ptičica je multimedijalni performans sa živim video sadržajem, objektima, maketama, Hičkokovim „pticama“, 2000 minijaturnih životinja, ratovima, švercerima, masovnom migracijom i tri izvođača koji se bave ovim neumoljivim svetom sa domišljatošću, kritikom i ljudskom posvećenošću. Grupa gospodina Serana iz Barselone je pozorišna kompanija koja stvara originalne produkcije zasnovane na pričama iz sadašnjeg vremena. Kritika ih naziva „lutkarima digitalnog doba“.
2. april, 20h | Pozorište Atelje 212
Postoji predstava, i postoji ono iza scene. Postoji direktna svetlost reflektora, i postoji svetlost koja se rasipa okolo. Postoje pokreti, ne samo oni koje izvodi igrač, već i svi oni koji čine jedno delo. Vrteška započinje prilično nenametljivo, uz tonove američkog filmskog mjuzikla Funny girl, Vilijama Vajlera. Dve igračice izlaze na scenu, i dok to čine, mi se osmehujemo čuvenim arhetipovima veličanstvenog tela, prisutnim u svim brodvejskim fantazijama…
„Komad Rašida Uramdana svakoga ostavlja bez daha!“ (© Libération)
3. april, 20h | Beogradsko dramsko pozorište
Korak deluje u prostoru konfuzije između realnosti i fikcije, između onoga što je stvarno i što je lažno ili nastalo; poigrava se dekonstrukcijom pozorišne magije i transformacijom značenja… Istovremeno se bavi međuljudskim odnosima, sa potrebom da se svi vrate u okvir zajednice, jer su u suštini srodna bića. Italijanska igračica i koreograf Ambra Senatore trenutno vodi Koreografski centar u Nantu, dok njen Korak Le Monde definiše kao „susret Pine Bauš i Bastera Kitona“.
4. april, 20h | Jugoslovensko dramsko pozorište
Za Vrt uživanja prikazan na prethodnom Beogradskom festivalu igre, kanadska umetnica Mari Šuinar dobila je Nagradu Jovan Ćirilov – za korak dalje. Zato se vraća pred beogradsku publiku sa naslovom Radikalna snaga, kompilacijom svojih najmarkantnijih sola i dueta sa kojima je pomerala granice savremene igre tokom poslednje dve decenije. Veče kratkih komada koje je Šuinarova povezala u uzbudljivu celinu, premijerno je prikazano na venecijanskom Bijenalu igre, 2018. godine, i od tada obilazi važne svetske pozornice. Beogradski festival igre je prvi festival na kome se ova postavka izvodi, nakon venecijanskog.
6. april, 21h | Pozorište Atelje 212
Nedavno su dve Koreje napravile istorijski pomak koji bi mogao dovesti do okončanja sukoba koji traje preko 65 godina. Severnu Koreju najviše povezuju sa njenim liderom i trkom za atomskim naoružanjem, međutim niko ne zna šta se tamo zaista dešava sa umetnošću. Gotovo je nemoguće da južnokorejski ili bilo koji drugi inostrani umetnik pređe granicu bez dozvole vlade. Tek poneki snimak sa Severa prikazuje ogromne performanse sa stadiona, kojima se hvali režim. Vodeća umetnica južnokorejske scene Eun-Mi An, poslednjih godina popularna i u Evropi, gostuje prvi put u našem regionu, i to sa svojim novim komadom naizgled jednostavnog naslova – Igra Severne Koreje.
8. april, 20h | Sava Centar
Kompanija Batševa je jedna od najvažnijih kompanija savremene igre na svetu. Na njenom čelu je Ohad Naharin, jedan od najčuvenijih koreografa današnjice… „Gaga“ je inovativni jezik pokreta koji Naharin razvija godinama. On smatra da „Gaga“ „pruža mnogo više od mogućnosti za napredak u atletskom smislu“. Reč je o „delikatnim, malim gestovima, izvan svakodnevnog“. O formi koja treba da stigne iz unutrašnjosti igrača, čije će životno iskustvo utvrditi oblik i ton pokreta. Zvuči tajnovito dok se ne vidi u praksi. 75-minutni Sadeh21 pruža nemerljivo više od obične demonstracije sistema pokreta. Uprkos odsustvu narativnih elemenata, 21 epizoda (sadeh se može prevesti kao list rukopisa ili odeljak) obiluje odblescima čovečanstva, sa vinjetama toliko prolaznim, koliko i sugestivnim…
9. i 10. april, 20h | Pozorište na Terazijama
„Dada Masilo je skinula prašinu i kreirala sveže likove ubacivši malo humora i oholosti“ u svoju verziju baleta Žizela. Tokom karijere, ova slavna igračica i koreograf iz Johanesburga, dosledno je dekonstruisala klasične balete. Na njenoj listi su se našli Labudovo jezero, Romeo i Julija, Karmen… Na svoj način, ona je obnovila i potvrdila baletsku zaostavštinu. Protagonistima je oduzela njihove rodoslove, klase, tradicionalne društvene temelje, pompu i okolnosti, vrativši se u suštinu priče o neuzvraćenoj ljubavi. Masilo je jedna od najpoznatijih umetnica afričkog kontinenta, koja će sa svojom trupom prvi put gostovati u našem regionu. Njena Žizela stiže nakon neverovatnog uspeha u Njujorku, Los Anđelesu, Hanoveru i Berlinu.
11. april, 20h | Sava Centar
12. april, 20h | Srpsko narodno pozorište
Dresden Frankfurt kompanija igre (Balet Frankfurt) i njen umetnički direktor Jakopo Godani, već su dobro poznati publici Beogradskog festivala igre! Nakon spektakularnih predstava u Centru Sava i Srpskom narodnom pozorištu, ali i nezaboravnog performansa kojim je ponovo otvoren beogradski Muzej savremene umetnosti, trupa za svoje naredno gostovanje u Srbiji priprema velika iznenađenja.