Da kraduckate pomalo, pa da i tolerišemo: Deset pesama Dina Merlina koje su veća krađa nego da je upao pištoljem u banku i viknuo “Pljačka”
Iako je sinonim za “pozajmljivanje” u domaćoj muzici tokom prethodnih godina bio i ostao Goran Bregović, tron može lagano da se uzdrma, kad pogledamo minuli rad Dina Merlina.
Činjenica da najveće muzičke zvezde su često pozajmljivale, plagirale ili da ne kažemo onu najbezobrazniju reč, masno krale od poznatih ali i nepoznatih autora širom sveta. I dok su neki pozajmljivanja potpisivali, i samim tim se regrutovali u katergorije obrade, poput Riblje Čorbe ili Van Goga i Električnog Orgazma, Dino Dervišhalidović zvani Dino Merlin, po grupi u kojoj je nekada bio frontmen je šakom i kapom plagirao sve šta je stigao od znane i neznane muziek sveta .
Sigurno jedan od najvećih hitova Dina Merlina, pesma koju znaju čak i oni koji ga niti vole niti slušaju svakako je „Mjesečina“ iz 1989. godine. Sve uredno potpisano pod njegovim imenom, iako samo nekoliko takova pesme „Where did I go wrong“ benda UB40 shvatimo koliko je Bosanac bio originalan u izvedbi.
Najpoznatije Dinove krađe su svakako kad je rešio da dobaci do nekih od najvećih izvođača svih vremena poput Prinsa i Majkla Džeksona. Jedan od najvećih Prinsovih hitova “When a doves cry” kad prevedete na jezike bivših naroda i narodnosti kaže se “Ostat će istine dvije”. Pesmu je Dino za razliku od ostalih, ipak potpisao. Pošto, da ga je Prins provalio da je ukrao, uzeo bi mu toliko para da bi i Dinovi čukun unuci otplaćivali ceh.
Majkl Džekson je pevao “They Don’t Care About Us” 1995. godine. Te iste godine se pojavila “delulu” izjava o tome kako je Džekson lično poklonio ovu pesmu bosanskom narodu, a Dino je kao kanal to sproveo i pevao pesmu “Jednom kad sve ovo bude juče”. Posle je od Merlina to uzeo i Džej.
E sad, postoje pesme koje nama ostalima, koji nismo fanovi i nepratimo toliko rad dotičnog, nisu pozante poput “Paša moj solidni” ili “Ne daj me nikome“. Međutim, oni koji poznaju evropsku pop produkciju i njima su lako prepoznali Luca Carboni “Farfallina” i Marius Müller-Westernhagen “Es Geht Mir Gut”.
Ipak, mnogi ne znaju da je jedan od Dinovih najvećih hitova u karijeri “Godinama” koju peva sa Ivanom Banfić ustvari pesma, ni manje ni više nego velikog afričkog umetnika Youssou N’Dour-a.
Još jedan veliki hit iz ovog dela karijere, kad je bio na raskrsnici između popa i etno zvuka postao je “Kad si rekla da me voliš“. I to je naravno plagijat, i dovoljno je samo da čujete prvih par sekundi pesme Benda Tonic, If You Could Only See, da bi se u to uverili.
Pesma Burek možda nije baš 100 odsto skinut Manu Chao i King of bongo, ali nije da ne liči. A kad je Merlin rešio da uđe skroz u vode etna i world muzike, okrenuo se Turskoj, pa je İbrahim Tatlıses i njegovu pesmu “Akdeniz Akşamları” i Sezen Aksu i njenu pesmu “Zalim” pretvorio u “Sve Je Laž” i “Subota”.
Za kraj, jedan od najvećih eurodance hitova devedesetih, “I’ve Been Thinking About You” benda Londonbeat ima i svoj prepev u vidu pesme Vojnik Sreće.
Postavlja se pitanje kako mu je ovoliko uspelo da se okoristi o tuđe pesme, bez nekih većih posledica. Kao što reče neko od komentatora sa neta – “Lik je bukvalno guglao “when doves cry matrica” i kliknuo download najopuštenije.”
Za kraj, ovaj tekst je čisto informativne i zabavne namere, ne navodi na vodenicu da potpisujete neke peticije protiv zabrane koncerta. Stav redakcije City Magazina je radite šta hoćete, ako to ne ugrožava druge, tako da ako vam se ide, vi na koncert idite, ako vam se ne ide, vi nemojte. Ali uvek možete da se pohvalite nepotrebnim znanjem pred nekim, sledeći put kad krene “Godinama” od koga je pesma uzeta. Ako doduše umete da izgovorite ime Youssou N’Dour-a.