Elektronika sa okusom Mediterana: Solo album Nenada Vilovića posle 37 godina čekanja uskoro na vinilu
Grad Split, letnja destinacija na Mediteranu, poznat je i kao prestonica festivalske i zabavne muzike, klapskog pevanja i srodnih žanrova. To bi uskoro moglo da se promeni, kada svetlo dana ugleda dugo očekivani solo debi kompozitora, muzičara i producenta Nenada Vilovića, čoveka bez koga je nezamisliva istorija splitske i jugoslovenske zabavne muzike.
Album Prizma snimljen je 1985. godine, nikada nije objavljen niti javno izvođen, jer javnost, prema ličnoj proceni autora, tada nije bila spremna za to. Vilović je napravio radikalan otklon od pop produkcije tipične za nekadašnjeg višestrukog pobednika, a potom i predvodnika uticajnog Splitskog festivala zabavne muzike, snimivši potpuno instrumentalni, elektronski i ambijentalni album. Tada ga je čuo i pohvalio samo jedan novinar lokalnog dnevnika, ali to Vilovića nije sprečilo da nakon odbijanja nekoliko diskografskih kuća povuče materijal i da sačeka bolje vreme za objavljivanje.
Urednici i vlasnici riječko-zagrebačke izdavačke kuće Fox & His Friends Records, Leri Ahel i Željko Luketić, posetili su Vilovićev studio nakon uspješne saradnje na albumu Socijalistički Disko: Ples iza jugoslovenske baršunaste zavese 1977 – 1987 i potom čuli master trake „bunkerovanog” albuma Prizma.
Prvo slušanje je bila definitivna potvrda njegovog talenta za elektronsku i ambijentalnu instrumentalnu muziku, aranžiranu sa upečatljivim dodirima mediteranskog etno zvuka. Vilović je zadržao pop okvir u trajanju kompozicija, ali sve ostalo je bilo drugačije: ploča od 12 slojevitih numera, prepunih ritmičkih i produkcijskih eksperimenata, ali i opuštajućih momenata, na tragu je najboljih dela svetskih autora progresivne muzike. Ovo otkriće takođe označava promenu u narativu ne samo u karijeri Nenada Vilovića, već i u istorijski ne previše popularnom konceptu instrumentalnih elektronskih albuma. Tek je nekoliko kompozitora koji su se 70-ih i 80-ih godina „usudili” da objavljuju slične albume: Miha Kralj, Laza Ristovski, Igor Savin, Sanja & Sloba i Kornelije Kovač, da pomenemo samo neke, sada imaju društvo u kategoriji ploča koje danas veoma cene nove generacije diskofila. Na taj premijerni trenutak Prizma Nenada Vilovića čekala je 37 godina.
Svaki instrument na ovom albumu (njih skoro 40!) svirao je lično Nenad Vilović. Takođe ih je snimio, producirao i miksovao u sopstvenom NV studiju. Jugoslovenskom pop inovatoru, nekada na čelu Splitskog festivala, najteže je bilo dobiti priznanje u rodnom gradu, no u PGP RTB-u u Beogradu bio je rado viđen i u toj je kući objavio većinu svojih ploča. Njegova bogata biografija sadrži početke u kultnim grupama Mladi Batali (koji su pokrenuli karijeru Đurđice Miličević, kasnije Barlović u Novim fosilima) i ST grupi, poznatijoj kao Nenad Vilović & ST grupa, gde je sarađivao sa Zoricom Kondžom i brojnim drugim pevačicama. Dino Dvornik je prve muzičke korake napravio upravo u studiju Nenada Vilovića, a najpoznatije produkcije, kompozicije i aranžmane potpisuje za Ambasadore, Olivera Dragojevića, Anu Sasso, Zlatka Pejakovića, Lea Martina, Fadila Toskića i mnoge druge.
Prizma je svoj put u svet pronašla preko ekskluzivnog vinilnog izdanja koje je pripremio nemački studio Pauler Acoustics koristeći posebnu audiofilsku tehniku direktnog metalnog graviranja. Mastering za originalne trake potpisuje Antony Ryan iz Danske, dok je dizajn i crtež omota ploče uradio američki autor Eric Adrian Lee (inače autor omota za izdanja Goblina, Fabia Frizzija, Ennia Morriconea, Riza Ortolanija i druge). U svojoj vizuelnoj ideji, inspirisanoj muzikom Nenada Vilovića, spojio je pustinju, more, Tangerine Dream, Klausa Schulzea i grad Split. Prizmu Nenada Vilovića izdao je Fox & His Friends Records krajem novembra, dok se na digitalnim platformama može čuti već od 20. oktobra u distribuciji Believe SAS iz Francuske.
Naslovna fotografija: Fox & His Friends Records/Promo