Estradna retrospektiva 2023: “Prijović otvorila Zagreb kao Trojanski konj, cajke više nisu grešno zadovoljstvo”
Kako to običaj nalaže, novu godinu počinjemo sa već tradicionalnom turbo-folk analazom našeg omiljenog politikologa Ognjena Gogića. On se ovoga puta osvrnuo na estradne tokove tokom 2023. godine, kao i na fenomen Aleksandre Prijović, a njegov tekst prenosimo u nastavku.
Sa sumiranjem dešavanja u 2023. godini u vezi sa političkim i društvenim temama već smo završili. Politici se uvek žuri, tako da smo u društveno-političkom smislu uveliko zakoračili u novu godinu koja je već donela nove teme.
Kada je reč o sferi estrade i šou-biznisa, tu je sa davanjem završnog osvrta na godinu potrebno malo sačekati. Sama novogodišnja noć u velikom procentu ulazi u utvrđivanje konačnog bilansa. Po tome se najbolje vidi ko je izdominirao prethodnom godinom. Kada se svi relevantni činioci uzmu u obzir, može se reći da je 2023. godina donela značajna pomeranja u svetu šou-biznisa i estrade. Krenimo redom.
SMENA NA VRHU
2023. godinu ćemo pamtiti po tome što je konačno došlo do smene na samom vrhu estrade. Svetlana i zvanično više nije najveća zvezda u zemlji (pa verovatno ni u regionu). Nakon gotovo tri decenije suverenog vladanja estradnim tronom, Svetlana je u 2023. godini presto morala da ustupi mlađoj verziji sebe, Aleksandri Prijović. Ako je preostala ikakva dilema da je Prija nova Ceca, novogodišnja noć je otklonila poslednje tragove sumnje. Kada tokom Pinkovog novogodišnjeg programa dočekamo 2024. godinu sa Prijom, pored Svetlane koja nije ni zabranjena niti u kućnom pritvoru kao pre desetak godina, jasno je ko je nova kraljica estrade. Novogodišnje odbrojavanje na Pinku mu dođe kao neki čin krunisanja.
Svetlana je decenijama uspešno odolevala raznim pretendentima na presto, među kojima su najozbiljnije kandidatkinje bile Jelena Karleuša i Seka Aleksić. Međutim, svakoj vladavini mora da dođe kraj pa je tako bilo i sa njenom. Toga bi trebalo da budu svesni i neki drugi vladari.
Svetlana je zahvaljujući svojim nežnim melizmama koje se uvlače pod kožu, i ne tako nežnom Arkanu koji je „drao kožu“, sredinom 90tih sa estradnog trona svrgla Draganu Mirković. Prija je Cecu, takoreći, „porazila“ njenim oružjem. I Cecu i Priju karakteriše spoj ranjivosti i erotičnosti. Obe imaju vokalnu pokretljivosti i agilnost koja im omogućava da bravurozno ispevaju zarazne vokalne ornamente koji su ključni sastojak muzike koju pevaju. Najzad, obe imaju jaka „leđa“. U džungli kao što je šou-biznis talenat nikada nije dovoljan za veliki uspeh. Svetlana je pre 30 godina iza sebe imala Arkana, dok iza Aleksandre stoji imperija Živojinović.
Uspon Aleksandre, međutim, ne znači da će se Svetlana predati bez borbe. U nameri da se vrati na presto, Svetlana je u 2024. godini najavila i novi album i koncert na Ušću. Zanimljivo je da je počela saradnju sa Draganom Brajovićem Brajom koji je autor najvećih Aleksandrinih hitova.
POVRATAK POJMA ALBUM
Na estradi je poslednjih 10-15 godina vladalo uverenje da albume snimaju samo „najveće zvezde“, poput gorepomenute Svetlane, dok je za onoj „sitnoj boraniji“ jedino preostalo da povremeno izbacuje singlove. Albumi su posmatrani kao skup poduhvat koji se retko isplati jer se sa njih samo nekoliko pesama izdvoji.U 2023. godini zabeležen je obrt! Mladi izvođači su uvideli da se velika zvezda ne postaje tako što se sporadično izbaci po neka pesma. Fan-baza jednog izvođača kultiviše se kroz iskustvo preslušavanja celokupnog albuma. To su prve uvidele Aleksandra Prijović, Tea Tairović i Milica Pavlović koje su albume izbacile tokom 2022. godine, kao i manje zapažena Nadica Ademov. Ohrabreni uspesima koje su one postigle i drugi izvođači su se usudili da se bace u trošak!
Tokom 2023. godine albume su izbacile ponovo vodeće tri devojke, Milica, Aleksandra i Tea, dok su im se u tome pridružile i Sanja Vučić, Sara Jo, Edita, Aleksandra Mladenović, veteranke Maya Berović i Marija Šerifović, kao i primadone Jelena Karleuša i Ana Bekuta, obe sa čak po dva albuma, kao i verovatno još neko koga nisam registrovao. Momci su prošle godine nešto zatajili pa se na ovom spisku nalaze jedino Devito i Darko Lazić, ali ni njih dvojica nisu mogli da dostignu rezultate koje su postigle dame. Kako su jedino Tea, Milica i Aleksandra dve godine zaredom objavljivale albume, nije ni čudo što su one svoje diskografske uspehe krunisale solističkim koncertima.
BEOGRAD-ZAGREB TURBO FOLK ROMANSA
Cajke su uspele u onome što nevladinim organizacijama, ekonomiji i inicijativama u drugim oblastima nije uspelo, a to je da približe Beograd i Zagreb!
Aleksandra Prijović je postala turbo folk ambasador Srbije u Hrvatskoj. Ne samo što je sama održala 5 koncerata u zagrebačkoj Areni već je utrla put i drugim izvođačima. Koncerte u Zagrebu u 2024. godini najavile su i Milica i Tea, kao i Lepa Brena i Dragana Mirković.
Legat Aleksandre Prijović je dalekosežan i prevazilazi okvir njene karijere. Svojim koncertima, Prija je omogućila da se turbo folk, odnosno cajke, detabuiziraju i destigmatizuju u Zagrebu. Nadovezujući se na Prijine tekovine, u zagrebačkoj Areni je krajem godine održan koncert pod nazivom „Kafansko veče“ tokom kog su nastupali i Đani i Jana! Oni koji su u Hrvatskoj prethodno osporavali Priju počeli su da je prave od blata nakon što su im usred prestonice zapevali Jana i Đani!
Aleksandrinom zaslugom turbo folk/cajke više nisu „grešno zadovoljstvo“ Zagrepčana. Prija im je omogućila da slušaju srpske cajke bez osećaja krivice. Otvorivši kapije Zagreba, kao turbo folk „Trojanski konj“, Prija je ozbiljno zadužila estradu i što bi njene koleginice i kolege trebalo da umeju da cene.
Svoju popularnost u Zagrebu Prija, ipak, delom duguje i Svetlani. Prijina popularnost je delom odraz nostalgije za Cecom, koja godinama ništa ne snima. Prija, pritom, predstavlja politički korektnu reinkarnaciju Cece. Za razliku od Ceca, Priju ne prate političke kontroverze zbog čega je ona mogla da organizuje velike koncerte u mestima u kojima Ceca nije dobrodošla. Na neki način ta ogromna popularnost koju Prija uživa u regionu predstavlja kompenzaciju za „zabranjenu ljubav“ koju publika oseća prema Ceci.
Kako god ko gledao na političke konotacije uspeha Prije i drugih cajki u Hrvatskoj, retko ko se ne bi složio da je bolje da pevamo zajedno, makar to bile i cajke, nego da se hvatamo za guše!