K-pop: Kako korejska muzika menja svetsku scenu
Izraz K-pop je u stvari skraćenica za korejski pop, koji se odnosi na žanr popularne muzike nastao u Južnoj Koreji. Na njega su uticali razni muzički pravci i stilovi, pa je tako on miks: popa, hip-hopa, repa, R&B-ja, elektronike, hausa, roka, džeza, gospela, folka, i tradicionalne korejske muzike.
Kada je K-pop nastao
Interesantno je da se K-pop pojavio još devedesetih godina, ali je zahvaljujući TVXQ i BoA 2003. godine počeo da biva zapažen i u drugim zemljama. Zahvaljujući društvenim mrežama i TV-u razvio se takozvani korejski talas u kom se korejska kultura, pa tako i muzika, promoviše svuda po svetu.
Šta definiše K-pop pravac
U pitanju je fuzija koja spaja zabavnu muziku, elaborirane koreografije, modne trendove, dobro dizajnirane spotove, i atraktivne pevače/pevačice. Kroz tekstove se cene određene vrednosti i značenja, koji nisu isključivo komercijalnog karaktera. Tekstovi su 90% na korejskom i 10% na engleskom jeziku. Razlog za to je da bi muzka komunicirala sa širom publikom i privukla mlađe generacije. Takođe, koreografije su uigrane do perfekcije, a postoje i pravila vezana za ples. Jedno od njih je da se pokreti ponavljaju u ritmu refrena, i da članovi grupe naizmenično istupaju u centar kada je njihov red da pevaju. Izuzetno je važno da su pevači i pevačice K-pop-a visoki, mršavi, svetle puti, čistog tena, detinjastih i androginih crta lica. Obično postoji lider svake grupe, koji se najviše eksponira, i govori u ime svih prilikom intervjua i medijskih nastupa.
Fantastična moda K-popa
Pošto je moda izuzetno važna, svaka grupa se trudi da ima svoj distinktivni stil. Ipak, ima par pravaca koji se izdvajaju, pa evo grube estetske podele.
Ulični stil fokusira se na individualnost. Kombinuje razne šarene odevne predmete i različite paterne. Često uključuje sportske modne marke, kao što su Adidas i Reebok.
Retro stil vraća nostalgiju. Obično se osvrće na šezdesete i osamdesete godine, te tako na teksas jakne, široke pantalone, i velike naočare.
Seksi stil naglašava ženstvenost i muževnost. Odeća je obično od materijala kao što su saten, čipka, krzno, koža, i perje. Preovlađuju korseti, mini suknje, visoke potpetice, providne majice, i uska odeća.
Crno-beli stil forsira modernu eleganciju. U pitanju su šik komadi odeće, koji najviše asociraju na formalne odevne kombinacije.
Futuristički stil imitira trend iz budućnosti. Metalik nijanse i inovativni materijali najviše određuju ovaj često raznobojni stil.
Postati K-pop idol nije lako
Postoje kontroverzni pristupi tome kako se postaje K-pop zvezda, ili kako se preciznije kaže – K-pop idol. Naime, talentovani dečaci i devojčice se od malih nogu regrutuju od strane agencija, koje ih dalje treniraju i uče kako da postanu poznati. Osobe koje će činiti grupu, zajedno žive, pevaju, vežbaju, uče strane jezike, kao i ostale veštine, sve dok ne postanu spremni da kao uigrani tim kroče na javnu scenu.
Kritike na račun K-popa
Mnogi kritikuju K-pop kao namerno stvoreni hibrid sa ciljem da se promoviše Južna Koreja, ali da u muzici zapravo nema dovoljno originalne tradicionalne muzike koja predstavlja istinski identitet ove nacije. Pored toga, pošto se potpisuju striktni ugovori prilikom pristupanja muzičkoj grupi, mnogi to definišu kao savremeno ropstvo.
Tamna strana K-popa
Biti K-pop zvezda je izuzetno psihofizički naporno. Neispavanost i iscrpljujuće probe često vode u depresiju, anksioznost i napade panike. S druge strane, opsesivni fanovi non-stop proganjaju K-pop idole. Oni se zovu sasaeng, što na korejskom znači privatan život. Zbog svih tih pritisaka, poslednjih godina desilo se dosta samopovređivanja i samoubistava među K-pop muzičarima.
13 K-pop grupa koje morate poslušati:
- BLACKPINK
- BTS
- LOOΠΔ
- GOT7
- MOMOLAND
- Monsta X
- TWICE
- EXO
- ATEEZ
- Red Velvet
- NCT
- Girls’ Generation
- The Rose
Naslovna slika: www.postkulture.com