Muzička recenzija: Gile „Evo sad vidiš da može“ (PGP RTS/Croatia Rec 2020)
Krajem osamdesetih gorostasi beogradskog novog talasa konačno su se skućili kod kuće. Od EKV-a do Električnog orgazma, od Vlade Divljana do Discipline kičme. Svi ovi izvođači su našli sigurnu kuću u PGP RTB, strani albumi su počeli da se pojavljuju u isto vreme kad i „napolju”, naši spomenuti junaci su snimali svoje najzrelije i najbolje albume, stara prijateljstva su kulminirala u veličanstvene saradnje. Čak je i neki bend iz Rijeke pronašao novi dom u Beogradu.
Ako je sve izgledalo kao Belle Epoque, to je zato što tako i jeste bilo. Od novog talasa nije prošla ni decenija, a uvek cinično rokenrol novinarstvo već je počelo da diskredituje sve koji su se iz SKC-a ili Rupe prebacili na stadione i sportske hale. Električni orgazam je drugu polovinu osamdesetih proživeo na globalnim recidivima jedne pesme i na stabilnim klasičnim rok pesmama. Onda je Gile odlučio da uradi ono što je uradio Pol Mekartni posle raspada Bitlsa, da snimi mali intimni, paspartu album, pretežno akustičan i jednostavan. Štaviše, Evo sad vidiš da može to i jeste, i zato je specifičan u celokupnoj istoriji „domaćeg” rokenrola.
Enciklopedijsko referentni sistem trebalo je da obuhvati svu versatilnost rok istorije koja je uticala na umetnika, uz neke obrade i neke zaista izvanredne epizode koje sežu od Bajage preko Antona i Ljube Đukića sve do drugara iz benda, Koje i naravno Vlade Divljana. Potonji se pojavljuje u katarzi albuma, pesmi Pobuna starozavetnim Krozbi, Stils, Neš i Jang poigravanjem oko idioma slobode koja tek danas stiče istinski identitet.
Neki ogoljeni isečci su se pojavili na nedavnom izdanju Letim sanjam dišem – alternativna verzija u mnogo elegantnijim aranžmanima, ali tokom celog albuma provejava autorova želja da u svakom magnovenju ostavi po neki citat, pastiš ili referencu. Zato je Srđan Gojković najeruditivnija rok zvezda podneblja čija se blagost i razložnost prepoznaju u svakom javnom nastupu bilo muzičkom bilo verbalnom.
U tom smislu, za nekog radoznalog pionira koji bi želeo da spozna značaj Električnog orgazma, možda bi bilo najpoštenije da krene od ovog albuma s pretpostavkom da pre novog talasa nije bilo ničega. Zato je i pesma Evo sada vidiš da može paradigmatična i sveobjašnjavajuća.
Posle ovog albuma desio se koncert u klubu FLU, dečje pesme, muzika za filmove, Vlada, Gile, Piko, Švaba, i to sve u nepune sledeće dve godine. Onda je sve otišlo do đavola…