Pre tačno 50 godina izašla je prva velika ploča jugoslovenskog rokenrola nakon koje više ništa nije bilo isto
Rokenrol kod nas, barem do sad, još uvek je bio mlad da bismo mu slavili neke veće jubileje, ali počev od ovog jula, neki od krucijanih albuma gitarskog zvuka stare Jugoslavije slaviće svoj 50. rođendan. Upravo je to slučaj sa prvi albumom kultne grupe Time, koja je album objavila 21. jula 1972. godine.
Bend je nastao kao svojevrsna supergrupa, rešena da ponudi nešto apsolutno neviđeno na jugoslovenskoj sceni. Zvuči prepotentno kad ovako napišemo, ali su u tome uspeli. Adolf Dado Topić nakon sviranja i pevanja u nizu bendova, među kojima je svakako najpoznatija Korni Grupa, uz pomoć menadžera Vladimira Mihaljeka okuplja creme de la creme rokera koji su delovali na zagrebačkoj sceni.
Prvu postavu su činili: Dado Topić – vokal, Tihomir Pop Asanović – klavijature (ex Generals), Vedran Božić- gitara (ex Grešnici, Roboti, Wheels Of Fire, Mi, BP Convention), Mario Mavrin – bas (ex BP Convention), Ratko Divjak – bubnjevi (ex Dinamiti, BP Convention) i Brane Lambert Živković – klavir i flauta (ex Grupa 220). Ovakva količina autorski orijentisanih muzičara na jednom mestu je teško mogla dugo da opstane, ali dovoljno da naprave jedno remek-delo.
Prvi album grupe Time, jednostavno nazvan Time, ozbiljna je ploča i ozbiljna muzika. Bez zezanja. Pet pesama, ali nijedna ne traje ispod 5 minuta, dok epska Za koji život treba da se rodim ide i do 10:05. U tih 5 pesama, kao da je neko seo za sto i matematički precizno nacrtao kako mora da zvuči rokenrol ploča sa progresivnim i jazz elementima i onda perfektno to isprojektovao na svoj zvuk. Većina pesama je nastala za vreme Topićevog boravka u Korni grupi a ostatak je nastao na sessionima s kraja ’71. godine. Svi pravi poznavaoci rok muzike kod nas, kad bi imali vremensku mašinu i mogućnost putovanja kroz vremena, verovatno bi se vratili u ovaj period i želeli bi da prisustvuju tim probama.
Album otvara Istina mašina, psihodelična rok pesma sa skoro pa fank ritmom (žanrom koji će Topić ispitivati na kasnijim albumima) na koju se nastavlja balada Pjesma no 3, kao pravljena za stiskavce studentarije sedamdesetih. Nešto opuštenija Hegedupa upa, čisto da vidimo da su i oni bili mladi i željni zabave. Na nju se nastavlja džezi Kralj alkohol, a onda udarac u glavu sa epski širokom i velikom Za koji život treba da se rodim. Filozofski traktat pretočen u 10 minuta progresivnog rokenrola.
Prvi tiraž u izdanju Jugotona štampan je u svega pet stotina primeraka, jer se u to vreme nije verovalo da domaći album ima komercijalni potencijal, međutim kako je prodaja krenula iznenađujuće dobro, ploča je godinama kasnije redovno doštampavana.
Originalna postava Time grupe priredila je nekoliko vrlo uzbudljivih koncerata, a onda je počelo osipanje muzičara, što će biti tehnički karakteristika grupe tokom čitave njene karijere. Do prestanka rada originalne postave dolazi januara 1973. Topić je jednom prilikom izjavio da su originalni članovi postave počeli da prostituišu svoje znanje, zaposlivši se na što je moguće više mesta, jer su tako svoje stečene pozicije hteli što pre unovčiti. Doduše i sam Topić je tezgario gde god je stigao, i sa time je nastavio sve do današnjih dana.
Iako su i kanije verzije benda Topića i Bočeka dale rezultate, solidne i jako dobre albume i čak veće hit singlove u vidu pesama Da li znaš da te volim i Makedonija, ipak nisu dosegli ovakve zvezdane visine kao što je remek-delo iz 1972. godine.
Naslovna fotografija: Jugoton Promo