PZE 2025 favoriti: Ove 3 numere imaju najveći potencijal za pobedu, ali jedan faktor će biti presudan
RTS je krajem januara objavio 30 pesama koje će se takmičiti na festivalu PZE (Pesma za Evroviziju) 2025. Koja od njih će predstavljati Srbiju na Evroviziji u Bazelu, odlučićemo 28. februara.
Vreme do tada treba da iskoristimo da se prepiremo po mrežama o tome šta je od ponuđenog najbolje za Evroviziju, a naš politikolog i estradni analitičar Ognjen Gogić izdvojio je favorite i obrazložio zašto imaju najviše šanse da nas predstavljaju u Bazelu.

Evrovizijski ciklus
Evrovizija je davno prestala da bude jednokratan televizijski događaj koji nas zaokuplja jedne subotnje večeri godišnje. Evrovizijska sezona traje mesecima i čini se da je svake godine sve duža. Čim prvi emiteri objave spisak učesnika nacionalnih selekcija, evrovizijski fanovi iskuse prvi nalet dopamina. Kad se objave pesme, već smo na sedmom nebu! Evrovizijski entuzijazam nastavlja da raste sa svakim nacionalnim finalom i izabranim predstavnikom. Početkom maja se i šira publika priključuje evrovizijskoj euforiji. Kad se izabere pobednik, ciklus se ne završava. Tada sledi burna rasprava da li je pobeda zaslužena. To je samo pokušaj da još malo održimo evrovizijski žar i odložimo neumitan pad u postevrovizijsku depresiju. Srećom, ona svake godine sve kraće traje jer nova evrovizijska sezona sve ranije počinje.
Već nekoliko godina, jedna od glavnih stanica evrovizijskog karavana je i Pesma za Evroviziju (PZE). Prema ocenama evrovizijskih komentatora i influensera (stalno izmišljamo neke nove vokacije), PZE se smatra jednim od najboljih nacionalnih finala! Upravo u ime te međunarodne publike koja pomno prati PZE, treba apelovati na RTS da obezbedi komentatora na engleskom za one koji festival budu pratili putem interneta.
O pobedniku PZE, međutim, ne odlučuje međunarodna već domaća javnost, mada se njihov ukus često poklopi. Da vidimo kako bi ona mogla da se opredeli.
Ko ima pobednički potencijal?
Iako se na ovogodišnjem PZE takmiči 30 numera, spisak onih koje imaju potencijal za pobedu je kratak. To ne znači da su ostale pesme loše. Naprotiv! Na primer, pesme koje ja najviše slušam ne spadaju u one koje smatram potencijalnim pobednicima. Radi se o tome da nemaju ono što Evrovizija traži. Da bi imala šansu za uspeh, pesma treba da bude prilagođena evrovizijskom formatu. Trik je u tome da pesma što brže ostavi utisak i privuče pažnju publike. Ako je potrebno vreme i višestruko preslušavanje da vam poraste interesovanje za pesmu, ona na Evroviziji nema čemu da se nada.
Ocene o potencijalnim pobednicima koje za sada možemo da damo zasnivaju se samo na auditivnim impresijama. Tek treba da vidimo kako će pesme oživeti na sceni. Kao što antiklimaktičko izvođenje pesme može da potopi favorita, tako efektna vizuelna reprezentacija može da unapredi doživljaj pesme koja je prethodno bila ispod radara.
Prema onome što za sada možemo da čujemo, a pomalo i da vidimo, kao potencijalne pobednike PZE ’25 vidim nekoliko njih. To su Mimi Mercedez sa pesmom Turbo žurka, Tam sa pesmom Durum durum i Vukayla sa pesmom MASK. Svesno, pritom, govorim o pesmama sa pobedničkim potencijalom umesto o favoritima. Favoriti su pesme kojima će javnost davati najviše šansi za pobedu. Nasuprot tome, pesma koja nije prethodno favorizovana može da ima kvalitet koji će tek isplivati na sceni i učiniti je pobednikom. Za takve pesme sam ja zainteresovan.
Mimi Mercedez – sigurna pobednica?
Najveći deo domaće javnosti kao glavnog favorita vidi Milenu Janković, poznatiju kao Mimi Mercedez. I ja sam sklon mišljenju da Mimi ima najveći potencijal za pobedu, ali ne zato što se konformiram pritisku većine, već zato što smatram da Mimi ima ozbiljne predispozicije.
Na prvom mestu je pesma sa kojom se Mimi predstavlja. Turbo žurka je trep-folk omaž beogradskom noćnom životu. Pesmu odlikuju energičan bit (beat), pamtljive reperske fraze, autoironičan tekst i humoristička interpretacija.
Tema kojom se Mimi bavi bliska je kako domaćoj, tako regionalnoj ali i evropskoj publici. Jedan od pozitivnih stereotipa koji u Zapadnoj Evropi postoji prema Balkanu jeste da se tu prave lude žurke na kojima je provod svakome zagarantovan. Zašto im takvu žurku ne bismo priredili i nasred evrovizijske scene?
Prošle godine je PZE obeležila polemika o tome koliko pesma koja nas predstavlja treba da bude „srpska“. Mimi ima perspektivu da premosti jaz između „nacionalne“ i „građanske“ Srbije pesmom Turbo žurka koja, kako sama kaže, promoviše paTRiotizam u kom obe mogu da se pronađu. Možda drugačije gledamo na otadžbinu (patriju), ali zato svi volimo dobru žurku (party).
Struktura pesme Turbo žurka ukazuje da je ona namenski pisana za evrovizijsku pozornicu. Delovi pesme koji zvuče „prazno“ u stvari su muzička podloga za scenske i vizuelne efekte. Deluje kao da je pesma pisana i producirana s određenim konceptom nastupa u vidu. Evrovizijske pesme su često pisana za izvođenje na sceni i dobijaju pun smisao tek kad vidimo nastup.
Međutim, najveća prednost koju Mimi ima je njena ekscentrična harizma. Mimi je učesnica PZE koja ima najveći hajp (hype) potencijal.
Inače, na Evroviziji hajp predstavlja pola posla. Učesnika je uvek previše da bi publika na svakog obratila podjednaku pažnju. Zato su u prednosti oni učesnici koji pre takmičenja pobude veliko interesovanje. O tome najbolje mogu da nam posvedoče Baby Lasagna i finski predstavnik iz 2023. godine Kerija (Käärijä).
Evrovizijska publika voli tako otkačene i jedinstvene likove koji furaju svoj fazon. Ono što se do sada nije često viđalo jeste da se ženski izvođač nađe u toj ulozi. To je najjači adut koji Mimi ima.
Kao prva svoje vrste, ekstrovertna i luckasta reperka, Mimi ima šansu da ove godine ukrade šou kao što su to prethodnih činili Baby Lasagna i Kerija.
Iako delim mišljenje da je Mimi trenutno u vođstvu, ne smatram da je njena pobeda zagarantovana. Slabu tačku njene pesme vidim u odsustvu zarazne melodije.
Iskustvo pokazuje da je za pridobijanje publike na Evroviziji ipak potrebno da pesma sadrži melodijsku udicu (hook). Zato je rep žanr koji komparativno ima najmanje uspeha na Evroviziji jer mu ta komponenta obično nedostaje.
Ima li Mimi konkurenciju?
Najozbiljniji rival koga Mimi ima jeste Tamara Popović, alias tam (pre nego što me neko optuži da sam nepismen nek se sam uveri da joj se umetničko ime piše malim početnim slovom).
Pesma Durum durum koju izvodi tam ima upravo ono u čemu Turbo žurka oskudeva. U pitanju je zarazan refren koji vam odzvanja u glavi već posle prvog slušanja.
Durum durum je elektro-dens pesma brzog ritma sa etno motivima. Odlikuje je mistična i hipnotička atmosfera. Ono što pesmu izdvaja na prvo slušanje jeste refren koji zaraznim čine i melodija, ali i slogovi koji se ponavljaju, a koji će govorniku bilo kog jezika brzo ući u uši. Pesmu magnetičnom čini i intrigantnost koja vas navodi da se vratite pesmi da proniknete u to šta se tu zapravo dešava.
Naziv pesme odnosi se upravo na ono na šta svi prvo pomislimo. Ako vam je prva asocijacija testenina, niste pogrešili. Verovatno ste se kao i ja u prvi mah osećali neuko i postiđeno što ne znate neko drugo značenje reči durum. Ona mora da postoji, ukorili biste se, jer pesma ne zvuči tako prozaična kao da govori o kulinarstvu. Međutim, pšenično zrno durum koje je kultivisano tokom neolita zaista je poslužilo kao inspiracija za pesmu, ali je tam u tome pronašla dublje značenje i simboliku.
Za tam će najveći zadatak biti da nastup popuni plesnim pokretima koji skladno prate ritam pesme. Ako u tome uspe, Durum durum može imati auditivno-vizuelnu adiktivnost kojoj se publika neće moći odupreti.
Mistika i intriga prate i pesmu koja je favorit iz senke (dark horse) ove godine. To je pesma MASK koju izvodi Sara Vukajlov Vukayla. Ako bi smo se poslužili igrom reči, za pesmu MASK možemo reći da je favorit iza „maske“. U kontekstu ove pesme, maska je višeznačna odrednica. S jedne strane, maska podrazumeva da je reč o pesmi koja je trenutno u drugom planu i koju mnogi ne vide kao potencijalnog pobednika. S druge strane, maska označava mračni i tajanstveni ambijent koji daje ton pesmi.
MASK je elektro pop pesma sa trep elementima koja se, po produkcijskim kvalitetima, može punopravno naći na američkim i evropskim top listama. Prednost koju ima u odnosu na konkurenciju jeste što zvuči antemično, odnosno himnično i što sadrži vokalne momente. Ako se vokalni klimaks ubedljivo donese na sceni, to može biti trenutak kada se šou zaustavlja (showstopping). Žiri će naročito ceniti umeće da se kroz muzičke forme izrazi i dočara dubina teksta koji govori o introspekciji i unutrašnjim borbama, odnosno sakrivanju iza maske. Vrlo zrela i ozbiljna pesma za tako mladu devojku!
Za tri učesnice koje vidim kao potencijalne pobednice festivala zajedničko je, kao i pohvalno, što svoje pesme potpisuju kao autorke. Za sve tri će presudna biti inscenacija (staging), odnosno kako će svoje pesme oživeti na sceni.
Kod ostalih pesama jednostavno ne prepoznajem taj upečatljiv momenat koji kaže „ovo je pobednik“.
Počasna pominjanja i grešna zadovoljstva
Učesnik kojem neće biti potrebno puno truda da drži punu pažnju publike jeste sastav Harem girls koji izvodi pesmu Aladin. Harem girls će poneti titulu najkontroverznijeg učesnika ovogodišnjeg PZE, i pored toga što se na njemu takmiči i Maja Nikolić.
Aladin je orijentalni pop-trep koji poseduje brojne sastojke potrebne za uspeh na Evroviziji. Nastup koji će Harem girls prirediti niko neće zaboraviti. Međutim, pesmu ipak ne bih svrstao u prvi red potencijalnih pobednika dok se ne uverim da li dreg kraljice iz ovog sastava zaista raspolažu pevačkim i plesačkim umećem potrebnim da se pesma iznese na sceni.
Ekstravagantnost koju one donose garantuje da će njihov nastup biti upečatljiv i nezaboravan, ali ona sama po sebi nije dovoljna za trijumf ako se ne potkrepi talentom. Ako dreg kraljice pokažu zadovoljavajući izvođački kapacitet, mogu da ih vidim na tronu.
Nezavisno od plasmana koji ostvare, Harem girls će dati materijal moralnim čistuncima da se zgražavaju nad „dekadencijom“ i „posrnućem“ zapadne civilizacije i stanu u odbranu „tradicionalnih“ i „porodičnih“ vrednosti. Puritanci ove godine ipak mogu da odahnu jer je Tramp objavio kraj „woke“ kulture, dok Putin najavio Pesmu Intervizije, pa će moral procvetati i na zapadu i na istoku!
U kategoriji počasnih pominjanja naveo bih i pesme koje su favoriti moje plejliste, iako ne smatram da imaju potencijal za pobedu.
To su Oxajo sa pesmom MaMa, AltCtrl sa pesmom Mamurna jutra i Kruz Roudi sa pesmom Sve i odmah.
Sve tri pesme predstavljaju momački alternativni i indie pop-rok sa elektro i fank elementima. Iako ih slušam na ponavljanju (repeat), nijednu od njih ne vidim kao predstavnika Srbije na Evroviziji.
Nedostaje im taj začin koji može da pridobije širu publiku nakon prvog izvođenja
U kategoriji grešno zadovoljstvo (guilty pleasure) nalaze mi se Jett Vega sa pesmom Rolerkoster, Ivana Štrbac sa pesmom La la la i Iskaz sa pesmom Trendseter. Sve tri pesme imaju ozbiljno zarazne delove koji vas vuku da ih slušate ponovo i ponovo. Jett Vega imao veoma zanimljiv vokalni stil koji može biti prava poslastica ako se dobro iznese na sceni.
Grešno zadovoljstvo mi je i Maja Nikolić, ne toliko zbog pesme koliko zbog same pojave. Sa Majom Nikolić znamo da je provod zagarantovan, ako ne na samom takmičenju onda definitivno posle.
Šta bi Evrovizija bila bez politike?
Za prave evrovizijske sladokusce za kraj ovog pregleda ostavio sam i malo politike!
Primetno je kao se evrovizijski vlogeri koji snimaju reakcije na pesme koje ove godine učestvuju na PZE sve češće osvrću se na studentske proteste koji se odvijaju u Srbiji, izražavajući im podršku. Pošto se kroz Evroviziju uvek prelamaju i aktuelna politička dešavanja, teško je zamisliti da će PZE ’25 proteći u vakumu, bez političkih konotacija.
Do prožimanja PZE i studentskih protesta već, naime, je došlo. Umesto da se finalno veče održi u subotu, 1. marta kako je nedeljama ranije bilo najavljeno, nakon što su studenti najavili da će se tog dana „majati“ u Nišu, RTS je kao novi termin odredio 28. februar.
Sudeći prema evrovizijskom iskustvu, nije nemoguće zamisliti da neko od učesnika, ali i voditelja ili gostiju, tokom živog prenosa festivala pokuša da pošalje poruku podrške studentima. Možda će neko od učesnika biti prepoznat kao promoter protesta i onda kao takav dobiti najveću podršku publike. Biće zanimljivo videti da li će i na koji način RTS pokušati da ograniči i suzbije takve gestove ili će „odmetnuti“ deo RTS-a iskoristiti PZE na subverzivan način da kanališe svoju podršku protestima.
Kako intenzitet protesta verovatno neće opasti u dogledno vreme, može se očekivati da će u percepciji evrovizijske publike ove godine glavna asocijacija na Srbija upravo biti pobuna mladih protiv korupcije. To je narativ koji može biti prijemčiv za evrovizijske fanove koji Evroviziju vide kao platformu za promociju „mira u svetu“.
Evrovizija uvek traži pravdoljubivu društveno-politički temu na koju bi se nadovezala. Prošle godine je to bila humanitarna katastrofa u Gazi, uprkos svim pokušajima da se suzbije izražavanje solidarnosti sa Palestincima. Možda ove godine Evrovizija svoju temu pronađe među studentima u Srbiji.
Oni sa bar minimum obraza će izbojkotuju
Reci NE turbo kiču sa beogradski splavova! Evrovizija je od nekada festivala pesme, lepog glasa, umetnosti postala cirkus, ali to ne znači da se mi sa tim moramo saglasiti! Zato treba glasati za normalne izvođače, a ne za favorizovanu turbo islamističku seljanu!
NEUKUSU TREBA REĆI NE!!!!!!!!
Kakve lu su tek bile ostale pesme kad je ovih trideset izabrano za takmičenje.
Užas!!!!
Tuga i jad.
Ovo treba ukinuti
Sramota da bilo koga pošaljemo
Mada, ni na evroviziji nisu neke pesme
Ofucalo se totalno
Harem Girls I TE KAKO mogu da potkrepe sve segmente koji su potrebni za ESC, molim vas-