Pozorište u februaru
Ljubitelji pozorišta imaju čemu da se raduju do kraja meseca. Na beogradskoj sceni će biti odigrano nekoliko veoma zanimljivih premijera, a o kojim predstavama se radi, možete otkriti u nastavku teksta…
KAMI I FABR U NARODNOM POZORIŠTU
Februar u Narodnom pozorištu u Beogradu u znaku је dva velika autora s istih, ali, istovremeno, različitih pozicija – jedan je Alber Kami, čiji je komad Kaligula u dramaturškoj adaptaciji Milana Markovića Matisa i režiji Snežane Trišić imao premijeru na Velikoj sceni početkom meseca, a drugi veliki Jan Fabr koji režira, po sopstvenom fragmentarnom tekstu, monodramu Noćni pisac sa Slobodanom Beštićem u glavnoj ulozi, čija je premijera bila 22. februara na sceni „Raša Plaović”.
U Kaliguli autorski tim Matis–Trišić osavremenjuje Kamijevu vanvremensku priču o smislu bivstvovanja na zemlji, slobodi, njenim opasnostima i apsurdnim ciljevima i besmislu moći i političke manipulacije kostimima i scenografijom koja simboliše današnje političke moćnike, njihovu rutinu kao i trendovsku modu i, generalno, svakodnevicu moćnika. Kaligulin put, u interpretaciji Igora Đorđevića, energično tumara između razuma i ludila s kojim radi sve što radi dok sam stil režije i glumačke igre vuče više na grotesku nego na kamijevski filosofski apsurd, što se može opravdati željom da se prikažu savremene brljotine političkih moćnika koje više vuku na komiku nego na ozbiljne filozofske teme.
Sve u svemu, druga postavka Kaligule na sceni Narodnog pozorišta (prva je bila 1979. u režiji Petra Starčevića i s Mikijem Manojlovićem u naslovnoj ulozi) dostojno obeležava 60 godina od smrti slavnog pisca i nudi drugačiji filozofski teatar domaćem gledaocu. Pored rediteljke i dramaturga, autorski tim čine i scenograf Darko Nedeljković i kostimografkinja Marina Medenica. Uloge tumače: Igor Đorđević, Sena Đorović, Đorđe Marković, Bojan Žirović, Petar Božović, Vladan Gajović, Bojan Krivokapić i drugi.
Monodrama Noćni pisac sprema se prema najnovijem, trećem delu trilogije Noćni dnevnik čuvenog belgijskog pozorišnog reditelja, scenariste, koreografa, scenografa i likovnog umetnika. Treći deo ove svojevrsne Fabrove autobiografije sastavljen je iz kratkih aforizama, maltene anegdota s njegovih proba koje predstavljaju ljudsku, intimnu priču, a ne pripovest o teatru. Fabrov opis proba nekad je bolan i mučan, a nekad duhovit, i upravo u tome se i ogleda najveća vrednost proznog teksta i ove predstave.
Noćni pisac nastaje kao koprodukcija Narodnog pozorišta, Kulturnog centra Beograda, Narodnog muzeja i pozorišne trupe Trablejn iz Antverpena. Nakon premijere 22. februara komad ostaje na repertoaru.
PEPELJUGA U MALOM POZORIŠTU „DUŠKO RADOVIĆ”
Postavka jednog od najboljih dečjih komada iz pera jednog od najvećih srpskih dramskih pisaca – Aleksandra Popovića, deo je namere Malog pozorišta „Duško Radović” da skine prašinu sa zaboravljenih klasika dečje književnosti. Maestralno delo Ace Popovića u sebi, upravo, nosi neprolaznu savremenost – sukob između izveštačenosti i autentičnosti, sukob između pravog osećanja ljubavi prema drugom ljudskom biću i narcisodne, a duboko lažne ljubavi prema sebi – što se uklapa u postavku koja na razigran, ali dubok i edukativan način deci pokaže prave vrednosti, a jedna od njih jeste činjenica da izafektiranost i opsednutost izgledom skrivaju ispraznost i besmisao.
Reditelj Stevan Bodroža bira epohu baroka za postavku kako bi sočan, razigran, poetičan, muzikalan i kitnjast Popovićev jezik bio najbolje iskazan u epohi preterivanja koja ostaje poznata kao vreme u kome je forma prevazilazila sadržaj. Naspram komplikovanosti i takve formalnosti stoji jednostavnost i čistota Pepeljugine i Prinčeve ljubavi i upravo toliko kitnjasta i duboko formalna faza u razvitku čovekovog odnosa prema estetskom pomaže isticanju vrlina jednostavnosti i iskrenosti.
Autorski tim predstave pored reditelja čine dramaturškinja Marija Stojanović, scenografkinja Zorana Petkov i kostimografkinja Senka Nikolić Ranosavljević. Uloge tumače: Vladislava Đorđević, Nedim Nezirović, Marijana Vićentijević Badovinac, Dušica Sinobad i drugi.
Premijera Pepeljuge je u petak, 28. februara, u 20.00 časova, a prva repriza 29. februara, u 17.00 časova, u Malom pozorištu „Duško Radović”.
TRE SORELE OPET U ZVEZDARA TEATRU
Inspirisan legendom iz Boke o tri sestre koje su ceo svoj život provele u jednoj kući, čekajući svog kapetana, pisac Stevan Koprivica napisao je ovu dramu, koja je 2004. godine prvi put postavljena na scenu Zvezdara teatra u režiji Milana Karadžića, i do 2011. godine izvedena čak 125 puta. Predstava je sada obnovljena u skoro istom glumačkom sastavu.
Autorski tim, pored pisca i reditelja, čine dramaturškinja Ivana Dimić, scenograf Geroslav Zarić i kostimografkinja Zora Popović. Glumačku ekipu čine Nataša Ninković, Ana Franić, Sloboda Mićalović, Aleksandar Radojičić, Dragan Petrović Pele i Milutin Mima Karadžić.
Predstava Tre sorele igra 29. februara na sceni „Bata Stojković” Zvezdara Teatra.
Izvor naslovne fotografije: Jakov Simović