Pozorište u maju i junu
PREPORUČUJEMO
GETSIMANSKI VRT DEJVIDA HERA U ATELJEU 212
Dramski komad Getsimanski vrt britanskog pisca Dejvida Hera, jednog od najvećih živih britanskih dramskih pisaca, politička je drama koja se bavi problemima zataškavanja privatnih skandala porodice ministarke unutrašnjih poslova, a koja je svojim delovanjem poznata kao predstavnica rigidnih svetonazora zapadnoevropskog konzervativizma i politike proterivanja migranata iz Velike Britanije. Stroga dijaloška struktura drame gradi spor i temeljan mehanizam pregovora, dogovora i trgovine informacijama u svetu politike, privatnih intriga i krize odnosa i vrednosnih sistema, kao i temeljnu raspravu o cenama uspeha u savremenom društvu.
Naziv komada potiče od biblijskog pojma Getsimanski vrt što je lokalitet u podnožju Maslinove gore odmah do zidina starog Jerusalima, prema Novom zavetu mesto Isusovih molitvi i sastanaka sa svojim sledbenicima. To je takođe mesto gde je Juda poljupcem u levu stranu izdao Isusa Hrista. U komadu gotovo svi junaci prolaze kroz sopstveni getsiman.
Rediteljka komada je Ljiljana Todorović, dramaturg je Dimitrije Kokanov, scenografiju potpisuje Magdalena Vlajić, a kostime Lana Cvijanović. Uloge tumače: Dara Džokić, Branko Vidaković, Jelena Đokić, Jovana Gavrilović, Branislav Trifunović, Petar Benčina, Vladislav Mihailović, Marta Bjelica i Slaven Došlo.
Premijera je 23. maja na sceni „Mira Trailović“, a reprize 24, 25. i 29. maja.
LORENCAČO U JUGOSLOVENSKOM DRAMSKOM POZORIŠTU
Jedan od najpoznatijih komada francuskog romantizma i klasično remek-delo Alfreda de Misea vraća se na scenu Jugoslovenskog dramskog pozorišta nakon 40 godina i postavke Branka Pleše.
Priča o Firenci iz doba Medičija, napisana u uzbudljivim vremenima posle Francuske revolucije, poslužila je De Miseu kao povod za razmatranje krupnih tema njegovog doba, poput smisla pobune, svrhe prevrata, odnosa pojedinca prema društvu, kao i ključnih etičkih pitanja svih epoha – gde je granica ljudskosti i šta se dešava kad se moralna načela sudaraju sa stvarnošću.
Reditelj je Boris Liješević, scenografiju potpisuje Gorčin Stojanović, kostime Maria Marković Milojev. U predstavi igraju: Marko Janketić, Branislav Lečić, Sloboda Mićalović, Milena Vasić, Milan Marić, Miodrag Dragičević, Petar Benčina i Andrija Kuzmanović.
Premijera je 28. maja na Velikoj sceni „Ljuba Tadić“.
MAČKA NA USIJANOM LIMENOM KROVU I PLASTELIN U BDP-u
Jedna od najpoznatijih inscenacija Beogradskog dramskog pozorišta u njegovoj istoriji, komad Tenesija Vilijamsa Mačka na usijanom limenom krovu doživljava treću reinkarnaciju u junu ove godine. Prva izvedba, postavljena iste godine kao i američka, u režiji Elije Kazana, 1955. obeležila je karijeru Olivere Marković u ulozi Megi, dok je reditelj bio Minja Dedić. Druga, iz 1990, u režiji Ljiljane Todorović, proslavila je glumački par Uliksa Fehmiua i Snežanu Bogdanović, dok ovogodišnju režira Nataša Poplevska, a u glavnim rolama su Jelisaveta Koraksić i Stefan Radonjić.
Tenesi Vilijams bavio se svojim omiljenim temama kao što su homofobična i rasistička južnjačka kultura, licemerje, alkoholizam i homoseksualnost, te nerazumevanje među generacijama (roditelji – deca), ali i supružnika. To je priča o životnim prekretnicama i bolnim zamkama ljubavi.
Pored pomenutnih autorski tim čine Emil Petro koji potpisuje scenski i vizuleni dizajn, kostimograf Ina Jadranski i koreograf Maja Mitić. Ostale uloge tumače: Danica Maksimović, Slobodan Ćustić, Milorad Damjanović, Milica Milša, Milan Čučilović i Ivana Panzalović.
Premijera komada je 14. juna na Velikoj sceni „Rade Marković“ a komad će se, po brodvejskom produkcionom modelu, igrati sledećih deset dana.
Pored ove velike premijere, Beogradsko dramsko pozorište postavlja i prvi komad jednog od najkontroverznijih ruskih dramskih pisaca Vasilija Sigareva – Plastelin.
Mračno-beznadežna dramaturgija tzv. „novog brutalizma“ u ovom, kao i u ostalim njegovim dramama (Crno mleko, Bubamara), obračunava se s besmislom u kome žive mladi ljudi u savremenom društvu. Mladi Maksim u zabiti bezimenog grada na Uralu jedini izlaz u okruženju u kome živi vidi u gotovo dečjoj igri – oblikovanju plastelina.
Reditelj Plastelina je Marko Torlaković, koji je i scenograf. Kostimografkinja je Dragica Laušević, a uloge tumače: Aleksandar Jovanović, Jana Milosavljević, Aleksandra Anja Alač, Maja Ranđić, Aleksandar Vučković i Ljubomir Bulajić.
Premijera je 31. maja na Novoj sceni BDP-a.