• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Type and hit Enter to search

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle

Pozorište u oktobru

Ivan Jovanović
23.10.2019. 4 Mins Read Pozorište

U Narodnom pozorištu na repertoaru je zanimljivo čitanje Šekspirovog klasika San letnje noći, dok su ove jeseni u Beogradskom dramskom pozorištu odigrane dve premijere: Sumrak bogova (pozorišna adaptacija kultnog filma Lukina Viskontija) i Ko se boji Virdžinije Vulf sa Radetom Šerbedžijom u glavnoj ulozi. Upoznajte se detaljnije sa ovim predstavama u tekstu koji sledi…

SAN LETNJE NOĆI U NARODNOM POZORIŠTU

Nova sezona nacionalnog teatra označila je povratak Kokana Mladenovića, nekadašnjeg direktora drame Narodnog pozorišta, i to s inscenacijom Vilijema Šekspira u zatvoru, što mu je treći put u karijeri da klasične dramske tekstove smešta u kazneno-popravne domove.

Povezani članci

Đakomo Ćirela, direktor Gradskog teatra u Vićenci: Da bi zajedno stigli do nove publike, neophodno je hrabro pomešati različite umetničke svetove

Počinje 26. Festival koreografskih minijatura (FKM)

Šta se postiglo ovakvom radikalnom izmenom mesta (a time i potpunog ambijenta) radnje jedne od najizvođenijih Šekspirovih drama? Prvo, autori adaptacije, a to su, pored reditelja, dramaturzi Željko Hubač i Dimitrije Kokanov, posežu za značenjskim čitanjima dramskog klasika različitih teoretičara iz različitih vremenskih perioda (Jan Kot, Eriha Fišer – Lihte) kao i strukturalnim analizama narativa kako bi se fokusirali na dva dominantna značenja – tumačenje patrijarhata u savremenom dobu i istraživanje moći unutar jednog sistema, a ambijent zatvora im savršeno odgovara za to.

Drugo, u ovoj postavci glumci iz originalnog teksta su zamenjeni zatvorenicima koji igraju Šekspirov tekst u okviru svojih zatvorskih aktivnosti. Ovime ne samo da se analizira dokumentarna činjenica da se Šekspirovi tekstovi ubedljivo najviše igraju u kaznenim ustanovama, već i glumci, učesnici u predstavi, dobijaju dvostruke uloge: dokumentarnih ili kvazidokumentarnih likova koji igraju likove iz same predstave. Time, po rečima dramaturga Dimitrija Kokanova, dramski tekst postaje partitura za rasvetljavanje neke vrste društvene koreografije života u zatvoru, odnosno života pojedinaca koji su zbog protivzakonitog postupanja lišeni slobode. Poenta je, opet po rečima autora, da nije reč o klasičnom čitanju Šekspirovog teksta, već o predstavi koja obrađuje fenomen upotrebe Šekspirovog teksta u zatvorskim institucijama.

San letnje noći / Foto: Narodno pozorište

Kako onda San letnje noći: projekat Šekspir, kako glasi pun naziv predstave izgleda na sceni? Veoma aktuelno i uznemirujuće. Reditelj je, jasno i nedvosmisleno, izvukao paralelu zatvorskog sistema i života u Srbiji otežanog svim elementima svakodnevice koje možete zamisliti. Dramski tim je ovde stvarno uradio sjajan posao jer, i pored ziheraške simbolike, teško da bilo ko u publici ne može da se poistoveti i složi s prikazanim, pa publika, od samog početka, saoseća sa zatvorenicama/glumicama, ali na intelektualan način, što vas začudi jer posmatrate prilično realističku (bar u energiji) postavku zatvorskih prilika. Zajedno s kostimom i svedenom scenografijom San letnje noći: projekat Šekspir predstavlja savremeno pozorište kakvo je potrebno našoj zemlji: kritičko do srži i refleksivno dok ne zaboli. A nema boljeg od Šekspira za to.

Uloge tumače: Radmila Živković, Aleksandra Nikolić, Dušanka Stojanović Glid, Vanja Ejdus, Sanja Marković i drugi, kostimografikinja je Bojana Nikitović, scenografkinja Marija Kalabić. Premijera je bila 8. oktobra na Velikoj sceni Narodnog pozorišta, a repriza je 29. oktobra.

SUMRAK BOGOVA I KO SE BOJI VIRDŽINIJE VULF U BDP-U

Novi upravnik Beogradskog dramskog pozorišta, reditelj Jug Radivojević, najavio je furiozan početak nove pozorišne sezone na Crvenom krstu s dve velike premijere.

Prva je Sumrak bogova, pozorišna adaptacija kultnog filma Lukina Viskontija koju je uradio Ivor Martinić a režirao Jagoš Marković, koji potpisuje i scenografiju. Kao i u prethodno najavljenoj predstavi, reditelj veoma vešto, ali u epohi i, za razliku od Kokana Mladenovića, na sveden i hladnokrvno distanciran način pripoveda o borbi i dolasku ugledne nemačke porodice Ašenbek na vlast na počecima Hitlerove vladavine. Iako postavka nema niti jedne značenjske ili simboličke veze s današnjim vremenom, ona se i te kako osećaju i vide počevši od globalnog uspona desnice pa do paralela s našim društvenim okolnostima. Glumci su izvanredni u svojim karakterima i verno prikazuju njihov raspon od distancirane gospode do sumanutih, krvožednih zveri željnih vlasti, a svedenost i uzvišenost, istovremeno i banalnost zla, jezivo čini Viskontijevu pozorišnu adaptaciju jednom od najboljih predstava na početku tekuće pozorišne sezone.

Uloge tumače: Milan Lane Gutović, Branka Šelić, Isidora Simijonović, Vladan Milić, Pavle Pekić i drugi.

Sumrak bogova / Foto: Darja Štravs Tisu

Druga premijera je koprodukcioni projekat s Kazalištem „Ulysses” iz Zagreba, predstava Ko se boji Virdžinije Vulf Edvarda Olbija u režiji Lenke Udovički i s Radetom Šerbedžijom u ulozi Džordža koju je tumačio i u, sada kultnom, izvođenju istog komada 1991. u režiji Dušana Jovanovića. Klasičan realistički komad o bračnim nezadovoljstvima, čemeru američke srednje klase i životnom nezadovoljstvu nagomilanom ispod slojeva emocionalne izdaje koja eksplodira tokom jedne pijane večeri, predstavlja povratak Radeta Šerbedžije u srpsko pozorište u brodvejskom stilu, što će sigurno obogatiti pozorišnu ponudu. S druge strane, klasik dramske književnosti, uz sjajnu glumačku ekipu, garantuje kvalitet, a i kulturno-društveni značaj velike srpsko-hrvatske produkcije nije potrebno apostrofirati.   

Uloge tumače: Katarina Bistrović Darvaš, Milan Marić (u alternaciji s Ljubomirom Bulajićem i Martinom Grđanom), Romina Tonković i Nika Ilinčić.  

Autorka naslovne fotografije: Darja Štravs Tisu

Tags:

beogradsko dramsko pozorištenarodno pozorištepozorišna kritikapremijererepertoar pozorišta

Povezani članci

24. Novosadski džez festival od 16. do 19. novembra

U Njujorku se otvara prvi muzej posvećen mjuziklu

Share Article

Follow Me Written By

Ivan Jovanović

Po vokaciji dramski pisac, a po iskustvu pisac svaštar. Radio na mnogim televizijskim projektima kao scenarista i urednik. U pauzama pisanja po narudžbi, uspeo da napiše i jedan roman po sopstvenoj želji. Autor drame „Odabrani“ koja se igrala u niškom Narodnom pozorištu. Trenutno, urednik kulturne rubrike u nedeljniku Novi magazin i pozorišni kritičar izdanja gde ste ga i našli. Živi i radi u stanu.

Ostali članci

Previous

10 omiljenih ploča Kventina Tarantina

Next

XII međunarodni Sajam Biblioteke XX vek

Next
23.10.2019.

XII međunarodni Sajam Biblioteke XX vek

Previews
23.10.2019.

10 omiljenih ploča Kventina Tarantina

Najnovije

Nikola Kojo podkačio RTS: „Ne bih da uđem u sferu politike…“
CityMagazine
Ova pesma je zamalo završila kao naš predstavnik na Evroviziji, a masna je krađa velikog hevi metal hita
CityMagazine
Meni dan miriše na Pako Raban: da li se sećate domaće pesme koja odaje poštovanje preminulom dizajneru
CityMagazine
Pesma našeg kandidata za odlazak na Evroviziju već postala hit u Hrvatskoj
CityMagazine
Vikend preporuke 3-5.2.
CityMagazine

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Stand-up
  • Predstave
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖