Barbika, kult koji traje duže od 60 godina
Na današnji dan 1959. godine, na Međunarodnom sajmu igračaka u Njujorku debitovala je Barbika, lutka koja je i dan-danas poznata i popularna u svakom kraju sveta.
Za to što je ona predmet kulturološkog, socijalnog i psihološkog interesta 64 godine kasnije zaslužna je kompanija Mattel, koja ovu lutkicu definiše za decu 3+.
Iako je u pitanju proizvod koji deli ljude, jer je istovremeno i inspiracija za mnoge i žrtveno jagnje za duple i nerealne standarde, Barbi je i dalje prisutna zbog sposobnosti ove kompanije da se prilagodi aktuelnom diskursu.
Jedna od ključnih strategija bila je stvaranje celog sveta oko Barbike i uvođenje drugih likova koji doprinose njenoj priči i efektu privlačnosti koju ima prema kupcima.
Prvo je došao Ken kao njen dečko, pa mlađa sestra Skiper, pa prijateljice kao što su Midž i Kristi, prvi crni lik u ovom „univerzumu”.
Svi oni korišćeni su za priče, pa su tako Barbi i Ken raskinuli na Dan zaljubljenih 2004, a obnovili vezu 2011. godine.
Barbi je ušla i u svet odeće, aksesoara i drugih proizvoda, bila je u nekoliko animiranih filmova i serija, a ovog jula očekuje nas i prvi visokobudžetni igrani film u režiji Grete Gervig, sa Margo Robi i Rajanom Goslingom u glavnim ulogama.
Osim truda da bude privlačan devojčicama, ovaj brend više puta je preduzeo korake da bude zanimljiv i odraslim osobama i kolekcionarima.
Zato je brend korišćen u prehrambenoj industriji, na muzičkim pločama, a tu su i posebne varijante lutkica poznatih koje su obično ograničenog broja i usmerene ka kolekcionarima.
Zbog toga, a i zbog kritika koje su stalno prisutne, Barbi je prošla kroz razne transformacije, naročito po pitanju posla, te je tako imala više od 200 karijera, od astronautkinje, hirurškinje, pa sve do predsednice SAD.
Kritičari smatraju da su ove promene karijere samo pokušaj da se skrene pažnja sa njenog idealnog fizičkog izgleda, zbog čega su napravljene i lutkice sa drugačijim fizičkim izgledom, bojom kože itd.
Devojčicama se ipak više dopadaju one „obične” Barbike, a Mattel je nastavio sa inovacijama, poput prve Barbike sa hidžabom zbog koje su ih optužili da sve predstavljaju samo kroz kolekcionarstvo.
Uprkos svemu tome, to je lutkica sa kojom se mnoga deca igraju, koju mnogi odrasli kupuju kako bi im krasile police i koja i dalje ostaje relevantna.
Izvor: The Conversation