Performans „There is no such thing as a free lunch” na zatvaranju izložbe „EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES” u Novom Sadu
U subotu, 26. februara u 19 časova u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, će biti realizovan performans There is no such thing as a free lunch Vokalno-kustoskog sindroma (VKS), čija je kokustoskinja Teodora Jeremić.
Ovaj događaj realizuje se u sklopu projekta EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES i instalacije Pickle Bar, umetničkog kolektiva Slavs and Tatars. U 18 časova istog dana, biće organizovano i vođenje kroz izložbu uz prisustvo učesnika izložbe Ivane Ivković i Vladimira Miladinovića, mladih umetnika Milane Simić i Milana Kujundžića, kao i kustoskinje izložbe Sanje Kojić Mladenov.
U sebi svojstvenom maniru VKS će u performativnom kulinarskom tutorijalu, oslanjajući se na proces fermentacije, ciljati na repetitivnost, banalnost i humorističnu bizarnost birokratskih izazova i svakodnevice na prostorima u trajnoj tranziciji.
VKS na ovaj događaj poziva rečima: „Integrisaćemo vaše želje, implementirati misaone procese, otvoriti nove klastere i pogurati ključna poglavlja iz vaše podsvesti. Suprotstavićemo principe kiseljenja i ph neutralnosti kako bismo došli do najboljeg rešenja za vas. Gde se bolje osećate − u tegli kiselih krastavaca ili svežoj kupus salati? Dođite da otkrijemo zajedno!”.
VKS je post-kustoska formacija koju čine Senka Latinović i Vladimir Bjeličić. Baziran na strategiji aktivne kritike, VKS teži da promisli kustoske prakse kroz prizmu klase, roda, etičkih i estetskih načela unutar lokalnog, kao i globalnog konteksta. Koristeći performativne metode aproprijacije, manipulacije i humora, duo pokušava da predstavi različite oblike društvenog ponašanja koji se konstantno smenjuju i reflektuju apsurdnost svakodnevnog života.
There is no such thing as a free lunch će se održati u sklopu Pickle Bar instalacije i rezidencijalno-mentorskog programa kolektiva Slavs and Tatars koji je deo projekta EVROVIZION. Rezidencijalno-mentorski program, kao i instalacija Pickle Bar, smešteni su u berlinskoj multikulturnoj četvrti Moabit i odražavaju raznolikost ove četvrti i ateljea umetnika. Integracija Pickle Bar-a u projekat EVROVIZION omogućava prostor za lokalni dijalog na svim stanicama/lokacijama.
Pre otvaranja svake izložbe, biraju se mladi lokalni profesionalci (umetnici, kustosi ili istraživači) za učeće u programu mentorstva u Berlinu. Tokom ta dva meseca oni postaju deo Slavs and Tatars studija, dobijaju priliku da budu deo mentorskog programa i realizuju svoje vlastite projekte od kojih će neki, na kraju, biti predstavljeni u okviru projekta EVROVIZION. Iz Srbije su Slavs and Tatars izabrali mladu beogradsku kustoskinju i istoričarku umetnosti, Teodoru Jeremić.
Teodora Jeremić je tokom svog dvomesečnog boravka u Berlinu, novembra-decembra 2021. godine, kustosirala performans LESSONS FROM THE YEAST: LEARNING FROM BREAD. Ona je takođe i kokustoskinja performativnog događaja There is no such thing as a free lunch u Novom Sadu. Iako se bavi različitim temama koje smatra važnim u datom trenutku, njena kustoska praksa se uglavnom bazira na istraživanju u preseku dekolonijalnih praksi, feminističkog otpora i ekološke misli. Zanimaju je odnosi moći na osovinama roda, klase, rase i geografije, a dolazi iz graničnog prostora, „onog drugog“ Evrope, gde se balkanski mit susreće sa postjugoslovenskim traumama i nostalgijom, kao i snovima o EU.
EVROVIZION.CROSSING STORIES AND SPACES je izložba institucije za internacionalne odnose u kulturi iz Nemačke po imenu ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), koja se u Novom Sadu organizuje u saradnji sa Muzejom savremene umetnosti Vojvodine i Goethe-Institutom Srbije. Izložba je deo programa Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022.
Na izložbi su svoje radove predstavili umetnice i umetnici: Nevin Aladağ, Igor Bošnjak, Vajiko Chachkhiani, Lana Čmajčanin, Johanna Diehl, Petrit Halilaj, Ivana Ivković, Janine Jembere, Vladimir Miladinović, Henrike Naumann, Emilija Škarnulytė, Selma Selman, Slavs and Tatars i Adnan Softić.
Kustoskinje izložbe su Sanja Kojić Mladenov i Sabina Klemm.
Pored Novog Sada, stanice izložbe su: Sarajevo (BiH), Nikozija (Kipar), Atina (Grčka), Varna (Bugarska), Tbilisi (Gruzija), Kišinjev (Moldavija), Brisel (Belgija), Krakov (Poljska), Kalinjingrad (Rusija), Viljnus (Litvanija) i Berlin (Nemačka).
Naslovna fotografija: Promo