Crnogorac u nošnji i Francuskinja na fotki iz 1955. su dokaz da je moda bivše Juge bila na svetskom nivou
Fotografija na koju će svi jugonostalgičari biti ponosni.
Moda u bivšoj Jugoslaviji bila je šarenolika zbog raznovrsnosti ukusa i modnih ideja u koje su Jugoslovenke verovale. Od farmerki „dece cveća” u Splitu, preko tufnastih haljina u Novom Sadu, do crnih kožnih jakni u Beogradu, bilo je tu svega, pa i modnih editorijala u Crnoj Gori sa tradicionalnom nošnjom u prvom planu.
Kako prenosi popularna Instagram stranica Podgorički vremeplov, davne 1955. Crna Gora je takođe bila atraktivna destinacija za fotografisanje, naročito za modne editorijale.
Tako je ugledni modni magazin Elle fotografisao Fransoaz Dambije, svetski poznatu manekenku tog perioda i neimenovanog Crnogorca u nošnji.
Iza objektiva je bio manekenkin muž, fotograf Žorž Dambije (1925-2011), jedan od prvih modnih fotografa koji je izveo modele iz studija na ulice. Fotografisao je najlepše žene svog vremena, uključujući Brižit Bardo i Suzi Parker.
Odbacujući standardnu tehniku fotografisanja modela bez emocija, Dambije je prikazivao svoje modele kako se smeju, uživaju u egzotičnim lokacijama i voze se u automobilima i čamcima. U svojih 20 godina najveće produktivnosti (1960-1980) radio je u časopisu Elle i pokrenuo dve značajne publikacije, Twenty i V.S.D.
Na fotografiji vidimo Fransoaz Dambije, tada slavnu manekenku koja je radila za modnu kuću Dior. Bila je udata za Žorža Dambije. Fransoaz nosi Perlène haljinu od cica, bez rukava, dok je model u crnogorskoj narodnoj nošnji.
Fotografija je rađena za časopis Elle, u avgustu 1955. godine.
Naslovna fotografija: Elle / Georges Dambier