Šezdeset godina „Porodice Kremenko“ i njen uticaj na modernu televiziju
Iako danas nije toliko popularna i ne prikazuje se toliko često na našim televizijama, crtana serija Porodica Kremenko (The Flintsones) je svojom pojavom napravila pravi bum i jednom zasvagda promenila mnoge postulate animiranog programa. Ljudi koji su odrastali 70-ih i 80-ih godina prošlog veka sigurno se sećaju mnogih epizoda i dogodovština Freda i Barnija, a zahvaljujući nekim kasnijim reprizama i sinhronizacijama, verujemo da je to slučaj i sa mnogim mlađim čitaocima. Nedavno je obeleženo šezdeset godina od premijere serije i tim povodom vam donosimo priču o njenim počecima i uticajima koji se vide u mnogim današnjim serijama.
Emitovanje prve epizode Kremenkovih desilo se na kanalu ABC 30. septembra 1960. godine u 20:30, što je tada bio termin nakon što mnoga deca odlaze na spavanje. Ideja koju su imali tvorci Vilijam Hana i Džozef Barbara, tada poznati samo kao tvorci Toma i Džerija, bila je usmerena ka pravljenju crtanog sadržaja za odraslu publiku. Smatrali su da postoji dovoljno sadržaja za decu i da treba da pokušaju da privuku i starije gledaoce nekim malo ozbiljnijim temama. Kremenkovi su inače inspirisani igranom serijom The Honeymooners, na čiji koncept sitkoma je dodato još puno toga i potom predočeno raznim mrežama kao koncept.
Po emitovanju pilot epizode mnogi predstavnici televizijskih mreža bili su oduševljeni i to se ponovilo i sa gledaocima raznih godina. Srž priče je posleratna atmosfera američke bejbi bum generacije, ali prenesena u preistorijsko doba. Mnogi štosovi usko su povezani sa tim vremenom i razumljivi samo nekom ko ga je doživeo, ali serija je ponudila i više nego dovoljno univerzalnih situacija i avantura da postane omiljena ne samo na američkom tlu, već i širom sveta. To je donelo i mnoga sponzorstva, među kojima su čuvene farmaceutske kompanije sa svojim brendiranim vitaminima, kao i reklame za Vinston cigarete, kasnije zabranjene.
Kremenkovi su takvi da donose salve smeha, ali iza svega toga stajale su razne ozbiljne, pa čak i mračne teme. To je prva serija koja je prikazala bračni par kako deli krevet, što u to vreme nije bilo uobičajeno. Kasnije Barni i Beti Kamenko pričaju o tome kako ne mogu da imaju decu, kasnije usvajaju sina, ali uz mnoge stvarne pravne peripetije. Fred Kamenko je zavistan od kocke i teži ka manipulisanju ljudima kako bi ostvario svoje ciljeve, a postoji čak i trenutak kada Barni želi da se ubije i vidimo ga na mestu, sa kamenom oko vrata. Sve to govori o tome da je sve bilo usmereno ka odraslima, ali je tek kasnije dobilo i dimenziju popularne serije za decu, jer je opet predstavljalo zabavu za celu porodicu.
Neposredni uticaji videli su se na kasnijim animiranim serijama poput Džetsonovih (The Jetsons) i Top Cat, ali pravi uticaji zapažaju se ipak malo kasnije. Ovde se pre svega misli na Simpsonove koji verovatno ne bi postojali bez Kremenkovih, pa samim tim ni još novije animirane serije kao što su Porodični čovek (Family Guy), Američki tata (American Dad) i Bobovi hamburgeri (Bob’s Burgers). To je dovelo do pokretanja kanala Adult Swim 2001. godine, sa sve više žanrovski raznolikih animiranih sadržaja za odrasle. Među njima su South Park, kasnije Rick & Morty, Archer i Bojack Horseman.
Mnogi od tih koncepata ranije ne bi mogli da prođu, dok je danas linija između animiranog programa za decu i odrasle malo tanja. To znači da programi za decu imaju podtekst za odrasle, ali i da postoje onaj sadržaj koji deca ne mogu da razumeju, pa i nije preporučljiv za njih. Teme su ozbiljne, humor je uvek tu, ali evoluira kroz svakodnevna dešavanja širom sveta i potreba modernog života. A sve to verovatno ne bi ni postojalo da nije bilo Kremenkovih, na čemu smo im večno zahvalni.
Izvor: The Guardian
Naslovna fotografija: Moviestore/Shutterstock