Gde je Kejt i kako će se zavšiti prljava priča o dve princeze
Kejt Midlton i čitava fama oko njenog nestanka se ne stišava. I dok britanski mediji poslednja dva dana zaobilaze vesti o Kejt, isključivo se bave njenjim starim odevnim kombinacijama i pričama kako je započela ljubav sa Vilijamom, pišu o bahatoj Megan, društvene mreže su pune teorija zavere i digitalnih detektiva koji crno na belo nude brojne dokaze. Dokaze za šta?
Pa za:
teoriju 1 – da se razvodi,
teorija 2 – da je suprug vara,
teorija 3 da – ona vara supruga da je čak i rodila dete,
teorija 4 – da joj je baš loše.
Čitavoj priči nije pomogla ni sama Kejt sa katastofalnim fotošopom od pre par dana, a ni palata koja ćuti.
Kolumnistiknja Njujok Tajmsa, Zejnep, Tufekdži napisala je svoje viđenje situacije i mi ga prenosimo.
“Naslov “Gde je Kejt Midlton?” još jednom je odjekivao u ponedeljak. Javna spekulacija nakon njenih nespecifikovanih operacija abdomena, dugog povlačenja sa pojavljivanja i sumnjive javne fotografije postala je toliko intenzivna da bi razumni ljudi mogli poželeti samo da prevrnu očima i ignorišu je.
Zar ne možemo jednostavno da joj poželimo sve najbolje i ostavimo je na miru?
Hleb i cirkus
Međutim, frenetično interesovanje oko Ketrin, princeze od Velsa, postavlja važna pitanja koja daleko nadilaze uobičajene brige ljubitelja kraljevske porodice. Ta pitanja proizilaze iz ekstremnog poštovanja kojim je Ketrin ranije bila tretirana, bar u Britaniji, u poređenju sa brutalnim kritikama upućenim njenom snaji, Megan Markl, vojvotkinji od Saseksa.
Na prvi pogled, kontroverza oko Ketrinine fotografije i njenog odsustva možda nema veze sa Megan. Međutim, način na koji se sve odvija — i kontrast sa načinom na koji se kontroverze o vojvotkinji odvijaju — ukorenjen je u načinu na koji smo, od strane monarhije i njenih saveznika, uslovljeni da razmišljamo o njima. Njihovim navodnim rivalstvom se godinama manipuliše kako bi se stvorila nostalgija za društvenim hijerarhijama idealizovane prošlosti.
„Hleb i cirkusi“ je način na koji je rimski pesnik Juvenal opisao strategiju kojom je carski Rim smirivao mase dajući im besplatne obroke i zabavu, često okrutne, zlokobne spektakle koji uključuju smrt pred oduševljenom publikom.
U modernoj Britaniji, kraljevska porodica igra sličnu ulogu zabave i odvlačenja pažnje — ulogu koja je trajala i tokom pada Britanije nakon Bregzita.
Bregzit se desio sa najmanjom mogućom većinom nakon intenzivne propagandne kampanje koja je podsticala strahove glasača o strancima spremnim da napadnu i oskrnave Britaniju.
Rivalstvo Kejt i Megan
Slične teme prisutne su u priči o navodnom rivalstvu između Megan Markl i Kejt Midlton. Ta priča, promovisana na suptilan i otvoren način od strane medija, kao i obožavalaca princeze od Velsa, prikazuje Ketrin kao „englesku ružu“ — lepu, plemenitu, belu — dok Megan prikazuje kao opasnog, jeftinog novajliju.
U januaru, kada je objavljeno da je Ketrin operisana i da će imati neuobičajeno dug boravak u bolnici i oporavak, britanski mediji su, činilo se, prihvatili situaciju onakvu kakva je. Ponavljali su važne vesti iz Kensingtonske palate iako je bilo jasno da se dešava nešto neuobičajeno. Kada je jedna agencija za paparace snimila mutnu fotografiju Kejt u kolima u kojima ju je vozila majka, ni kvalitetni novinski listovi, ni otvoreno agresivni tabloidi nisu objavili fotografije — “iz poštovanja”, kako je rekao jedan urednik objašnjavajući odluku svoje redakcije, “prema njenom privatnom životu dok se oporavlja.”
Uporedite to sa odlukom prošlog meseca najprodavanijeg britanskog lista, Daily Mail-a, da objavi “ekskluzivne” fotografije koje su napravili paparaci Megan. Malena figura, jedva vidljiva na mutnoj slici, opisana je kao “osmehuje se.”
„Megan Markl se smeje dok vozi blizu svoje kuće u Montesitu vredne 14 miliona dolara — satima pre nego što se princ Hari vratio kući nakon 24 sata u Londonu kako bi posetio kralja Čarlsa koji boluje od karcinoma“, hvalio se tabloid, sa jasnom insinuacijom da je ona materijalistička i ravnodušna prema zdravstvenoj krizi svog tašte dok se uživa u Kaliforniji.
Dvostruki standard postoji već godinama
Samo nekoliko meseci nakon rođenja prvog deteta Megan i Hari — tokom kog su par kritikovali jer su sačekali nekoliko dana pre objavljivanja fotografija svog sina i zatražili više privatnosti — kolumnista Sunday Times-a iz Londona, ocrnio je kao da “pokušava da uništi ugovor kraljevske porodice sa javnošću: Mi plaćamo, oni poziraju.”
Ali napad je nastavljen čak i nakon što je vojvotkinja prestala da radi kao član kraljevske porodice, i time prestala da bude plaćena. Britanski tabloidi sada objavljuju desetine negativnih — i iskreno, često nerazumnih — članaka o njoj u jednom danu. BBC je procenio da je samo u jednoj nedelji u martu 2021. godine bilo više od 25.000 priča o njoj. Ofanziva se nastavlja i danas.
Mi plaćamo vi pozirate
Dakle, ugovor nije bio “mi plaćamo, vi pozirate” — bio je to da Megan nikada neće biti ostavljena na miru, bez obzira na to kako zarađuje za život. Ona je bacana lavovima. Oduševljena publika pridružila se ovom ludilu mržnje sa tribina, ili kako ih zovemo u 21. veku, društvenim mrežama.
Prvobitno nisam obraćala mnogo pažnje. Ali ušla sam u ovu temu prošle godine, da kažem da je Hari bio u pravu kada je rekao da su britanski tabloidi ugrozili njegovu i supruginu privatnost — i da takvo ponašanje ima štetne posledice daleko izvan kraljevske porodice. Mržnja koju sam doživela kao rezultat toga, iako su njegove tvrdnje više puta potvrđene na sudu, bila je šokantna. Na Redditu postoji grupa od više od 60.000 ljudi posvećenih samo mržnji prema Megan. I društvene mreže su pune tvrdnji da su njeni deca lutke, ili tuđa i stoga pretnja naslednoj monarhiji.
Situacija Ketrin, s druge strane, možda nikada ne bi bila dovedena u pitanje da Vilijam, princ od Velsa, nije preduzeo izuzetno neuobičajen korak povlačenja sa porodične memorijalne ceremonije u poslednjem trenutku, bez objašnjenja osim kratkog objašnjenja da je što je to „lična stvar“. Zamislite da su to bili Hari ili Megan sa otkazivanjem u poslednjem trenutku — čak i za rođendansku proslavu za druga iz razreda njihove dece. Mislim da bi britanski mediji možda pozvali na puni napad na kuću para u Montesitu.
Što nas dovodi do fotografije koju je Kensingtonska palata objavila u nedelju. Slika, koju je navodno fotografisao princa od Velsa, pokazuje srećnu princezu u društvu dece. Međutim, brzo je postalo jasno da je fotografija grubo izmenjena. Mnogi medijski izvori i agencije za fotografije su je povukli. Palata je odbila da objavi neizmenjenu verziju.
Rezultat: još jedan očigledan prikaz dvostrukih standarda.
Kolumnistkinja Selija Volden prethodno je tvrdila da kao članica kraljevske porodice (koju je nazvala „tom korporacijom“), Megan nema pravo na privatnost. Kada je manipulacija fotografijom otkrivena, Volden je skočila da zaštiti Ketrinu privatnost. „Sramna spekulacija o zdravlju princeze od Velsa“, napisala je, „mora prestati.“
Post-Brexit Britanija ima značajne, suštinske probleme — problemi koji su daleko veći od bilo kakve kontroverze oko falsifikovane fotografije princeze od Velsa. I zarobljavanje žena u ograničavajuće javne uloge, suprotstavljanje jedne drugoj i svodjenje na simbole vrline ili poroka je moćno i politički isplativo odvlačenje pažnje. Ali to je štetno na svim nivoima i na kraju, kako pokazuje lažirana fotografija, može se obiti o glavu ako je praćeno grubom manipulacijom. Otvorene prikrivanje podstiču teorije zavere koje mogu izmaći kontroli bilo koga, društvena dinamika koja se odnosi na mnogo više od prljave priče o dve princeze.”