Pikasova Jugoslovenka: Ljubavna priča koja se završila tragično
Pablo Pikaso jedan je od najvećih umetnika svih vremena, čije su strasti bile umetnost, boje, platno, boemski život i mnogo, mnogo žena. Upravo tim ženama danas ćemo da se posvetimo.
Neprikosnoveni španski slikar u svom stvaralaštvu odmicao je daleko ispred svog vremena, čak je i u starosti crtao energijom mladića. Međutim, i žene je voleo istom strašću sa 30 kao i sa 80 godina, pa su one bile te koje su obeležile njegovu umetnost i život.
Žene su uvek bile njegova najveća inspiracija. Svaka njegova ljubavnica ovekovečena je na platnu, ili obrnuto – svaki njegov model završavao je u njegovom krevetu.
Jedan Pikasov prijatelj šalio se i govorio da je slavni slikar menjao žene kao slikarske tehnike, jer se vrlo često događalo da je bio u paralelnim vezama. Imao je dve žene, četvoro dece (poslednje dete dobio je u sedmoj deceniji), mnogo ljubavnica, kratkih i dugih romansi.
Ipak, samo sedam žena bilo je važno u njegovom životu, isticale su se jer ih je voleo najviše – model Fernanda Olivije, Eva Guel, balerina Olga Hohlova, Mari-Tereza Volter, slikarka i fotograf Dora Mar, mlada studentikinja umetnosti Fransoaz Žilo i Žaklin Roke.
Dora Mar (Teodora Marković), Jugoslovenka, tačnije poreklom Hrvatica, potpuno je zaludela Pikasa. Umetnica koja se bavila fotografijom postala je njegova životna saputnica sve do aprila 1944. godine kada se Pikaso po ko zna koji put ponovo zaljubio.
Pikaso i Dora nisu se sreli slučajno. Bila je 1936. kada je, na terasi jednog pariskog kafea, Dora rešila da upozna tog slavnog i ekscentričnog umetnika čuvenog koliko po svojim delima, toliko i po ljubavnim aferama i slomljenim ženskim srcima koja je ostavljao kuda god bi prošao.
Znajući da Pikaso posećuje to mesto, Dora je sedela u društvu prijatelja odsutno se igrajući nožem zabadajući ga između prstiju i čekajući susret… Kako se pokazalo bio je to susret sa sudbinom.
U jednom momentu, umetnica je promašila. Nož je zabola u prst. Krv je potekla. Pikaso je bio očaran divljom lepoticom koja je tako lako igrala na oštrici noža i skoro pa uzbuđen prizorom elegantne rukavice natopljene krvlju.
Maramicom je zaustavio Dori krv, a rukavicu uzeo i stavio u džep. Kažu, čuvao ju je kao najveću amajliju u ateljeu do kraja života.
Pogledi su im se sreli. Strast i magnetska privlačnost buknuli su skoro istovremeno. Od tog trenutka za Doru je postojao samo on. Od tog trenutka, za Pabla je postojala samo ona… bar za neko vreme…
Pikaso je bio zahtevan partner. Ljubomorno je čuvao Doru samo za sebe insistirajući da ostavi fotografiju i isključivo se posveti slikarstvu. Dora je na kraju popustila odrekavši se oblasti u kojoj je bila svoja i originalna i okrenuvši se slikama koje su, u njenoj izvedbi, bile tek bleda kopija Pikasovog stila.
To, sve češće svađe sa ljubavnikom kome je dosadila i koji je, kao i mnogo puta pre, počeo da se zanima za druge žene, kao i činjenica da nije mogla da ima dece, doprineli su sve lošijem psihičkom stanju Dore Mar.
A onda je Dora Mar morala da se pomiri sa činjenicom da je Pikaso pronašao novu, mlađu ženu koja ga je očarala. Ostavio ju je zbog 40 godina mlađe slikarke Fransoaz Žilo. Bilo je to 1943. iako je njihova veza uz prekide potrajala sve do 1945. godine.
Ostavljena, Dora je doživela nervni slom i dugo se nije oporavila. Navodno, psihijatar koji ju je lečio pokušao je i tretmane elektrošokovima iako su oni u to vreme već bili zabranjeni.
Pikaso joj je kupio kuću u kojoj je živela potpuno izolovano, sama i udaljena od svega zemaljskog, okružena predmetima koje joj je voljeni partner poklonio i sećanjima na njega.
Tek nakon smrti Dore Mar 1997. otkriveno je da je umetnica u nekom trenutku posle raskida sa Pikasom ipak nastavila da stvara. U godinama koje su usledile, njene slike i fotografije na aukcijama dostigle su ogromnu vrednost. Za života, umetnica ih nije javno izlagala.
Interesantno je da “Žena koja sedi u plavoj haljini”, slika iz 1939. godine, predstavlja Doru Mar, i da je prodata na aukciji za 29. miliona dolara.
Pikaso je Doru Mar često predstavljao kao tužnu, i tvrdio je da pati što je sterilna. Inače, “Žena u suzama” je najpoznatiji porteret ove Pikasove ljubavnice.