“Uznemirujuće je biti okružen Titovim obeležjima zbog nasilnog kraja Jugoslavije, ali ovde se ljudi vesele i kiti muzika”: Gardijan piše o beogradskim kafanama
Kako to obično biva, na turističkoj mapi grada Beograda, kafane zauzimaju gotovo centralno mesto, a novi tekst u Gardijanu to potvrđuje.
Istraživačko novinarstvo u svom najboljem i “najtežem” obliku, gde je novinar Gardijana bio primoran da jede i pije i zabavlja se po beogradskim kafanama ne bi li napisao izveštaj i proširio vest širom sveta. U tekstu „Ljudi plešu na stolovima: dobrodošli u beogradsku kafansku kulturu” probali su da rečima približe instituciju kao što je kafana.
Za kafanu su objasnili da je taverna, restoran, pab i muzičko mesto koji rade od jutra do kasno uveče. Redovni goste tu dolaze na doručak pre posla, porodice priređuju svadbe i proslave, poslovi se prekidaju, a tuga utapa u mračnim uglovima. Toliko su bile sveprisutne svakodnevnom životu ljudi da bi prijatelji ili poštar dolazili da vas pronađu u vašoj lokalnoj kafani, a ne u vašem domu.
“Nažalost, mnoge tradicionalne kafane su zatvorene tokom 2000-ih, delom zbog njihove nevoljnosti da daju prednost sticanju profita, u odnosu na puštanje redovnih ljudi da sede za jednim stolom ceo dan” kaže britanski Gardiajn.
Doručak je počeo u Znaku Pitanja:
„Znak pitanja“, je započela svoj život u 16. veku kao osmanska kafana. Udoban restoran obložen drvetom u niskoj zgradi sa nadvratnicima, nalazi se naspram jedne od najstarijih beogradskih crkava. Pokrovitelji su upali u nevolje jer su ga nazvali „bar pored crkve“, pa su zalepili „?“ kao ime i nikada se nisu potrudili da preimenuje. Sedeći za niskim sofra stolovima, služe tursku kafu pečenu na mangalu, praćenu grejanom rakijom – navodno ključom balkanske dugovečnosti. Posle ovoga slede omleti i pite sa sirom, prženi uštipci od testa i dimljena mesa Osmanski stil ove kafane samo je jedan od mnogih uticaja koji se nalaze u raznolikom uličnom pejzažu Beograda, gde se spajaju istok i zapad.”
O razlomljnosti kulture i istoku i zapadu, novinar piše i posmatrajući muziku u kafanama, gde ka istoku su okrenuti oni sa bogatom balkanskom kuhinjom i bučnim ciganskim trubačkim bendovima. Drugi su u austrougarskom stilu, gde se služe jela poput gulaša, uz žičane instrumente i harmonike koje stvaraju raspoloženje.
“Skadarlija je kaldrmisana ulicu koja je nekada bila boemska četvrt grada. Ovde su kafane bile dom pesnika, umetnika i pevača, koji su crpili inspiraciju iz živahnih likova koje su susretali. Jedan od legendarnijih bio je pevač restorana “Dva Jelena” Toma Zdravković. Zrnasti video snimci iz 1980-ih ga prikazuju kako luta od stola do stola ovijeni dimom i vreba obožavaoce. Sada je izliven u bronzi kao kip na Skadarliji, a ljudi mu polažu cveće i cigarete pred noge.”
Nastavio je dalje u srpsku kafani gde je pohvalio ćevape i jela sa roštilja, natopljene kajmakom koji služe stariji konobari u bezvremenskim belim košuljama i crnim prslucima.
“Srpska kuhinja je usmerena na meso, ali su dostupne vegetarijanske opcije kao što su pečeni kiseli kupus, pečene paprike i ukusne supe. Dezert je mešavina bosanskog, turskog i srednjeevropskog: kolači punjeni orasima i ukapani u sirup, pečene jabuke.” ispirčao je novinar a pohvalio se i da je čuo anegdote o glumcima, gde se ponosno pohvalio pričom o Zoranu Radmiloviću kog je nazvao srpskom verzijom Teri DŽonsa.
A onda se turneja po kafana pretvorila u kafanski klabing, prvo sa kafanom SFRJ , a onda i sa kafanom BAM.
“U SFRJ, jugoslovenskom restoranu punom rekvizita sa pogledom na reku Dunav, uzimamo pivo i gledamo u svetlucava svetla grada. Uznemirujuće je biti okružen Titovim obeležijima s obzirom na nasilni kraj Jugoslavije i brutalnu ulogu koju su odigrale srpske paravojne formacije Slobodana Miloševića. Srbija se nikada nije u potpunosti razračunala sa ovom mračnom prošlošću, a isto osećanje koje slavi ratne zločince danas se transformiše u proruske naklonosti u više od polovine stanovništva. Ali ovde se u ćošku trese bina, muzičari sviraju bosanske, hrvatske i srpske narodne pesme, kao i jugoslovenske hitove iz 70-ih. Muzika izaziva ogromnu emociju kod starijih meštana: ruke se njišu u vazduhu, a oči počinju da blistaju posle nekoliko jakih pića.
Bend završava oko ponoći, ali ja želim da se zabava nastavi, pa se upućuju u jednu od novijih „turbofolk taverni“ BAM klub. Tradicionalisti se snobovski odnose prema ovakvim mestima, ali meni ovo samo pokazuju kako kafana nastavlja da se razvija i uhvati suštinu noćnog života Beograda, koji spaja hedonizam i nostalgiju. Spuštam se u prepun podrum gde svira lokalna legenda Paganini: romski muzičar sa električnom violinom. Ljudi obasipaju bend gotovinom, čin razmetanja, ali u duhu zabave. Visokoenergetski turbofolk ritmovi me teraju da plešem do malih sati. Jedini mogući lek sledećeg dana je rakija za doručak.”
Ako neko želi da pogleda dobar fima na ovu temu, a i da bi imao sa čime da poredi, preporuka je Warrior iz 2011. sa Tomom Hardijem i Džoelom Edgertonom u glavnim ulogama.
A šta su to “šabanski klubovi”?
Al ga NAGRDI…čoče..
Pa ti sigurno imas: 3 Medjeda, par palmi i vise oskara… I nobelovu nagaradu za ‘kritiku’…
A da ti si zensko.. ( jesi li bila ikad Na box ,kik box, MMA?
Čisti zbog politicke korektnosti..
Akciono – šabanski srpski žanr! Svaka čast za klasifikaciju! Samo bih zamolila da uvek u tekstovima navedete da su ovi i ovakvi ‘filmovi’ podržani od strane Filmskog centra Srbije koji je glavni krivac za očajno stanje i još očajnije filmove u srpskoj kinematografiji. I tako decenijama unazad…
Nisam gledao film pa ne mogu da ga komentarisem, ali mogu da komentarišem članak iz kog se jasno vidi da imate jako loše mišljenje o porodici Balašević i ne trudite se da to sakrijete, naprotiv.
Film je odvratan….nula.nula..nula..mozda je zanimljiv za decu do petog razreda…
Realno dobar komentar sa obiljem opisanih nedostataka…ako je reditelj iz Bugarske, Maja Berpvic glumi Rumunku a Balasevicka muslimanku nije ni cudo sto film lici na Kazahtanski dugometrazni film sniman mobilnim telefonom.