Izložba Y SO SERIOUS? predstavlja deo međunarodnih aktivnosti Galerije ŠTAB i nastavak saradnje sa Galerijom Y iz Ljubljane dajući sveobuhvatan prikaz četiri umetnika srednje generacije, koje Galerija Y zastupa. Gostovanjem u beogradskoj Galeriji ŠTAB svoje radove nastale poslednjih nekoliko godina predstaviće Tina Dobrajc, Mito Gegič, Arjan Pregl i Sašo Vrabič u periodu od 26.oktobra do 14. novembra 2023. godine.
Iako se svako od autora prvenstveno bavi slikarstvom (kao i ilustracijom, scenografijom, grafikom, skulpturom i muzikom), radovi na izložbi fundamentalno se razlikuju po pristupima samom mediju, građenju slike i njenoj tehnici, kao i poruci koju nose i načinu komuniciranja sa publikom. Objedinjuje ih kritička, cinična i ponekad duhovita misao o aktuelnim društvenim događajima i redovno pozivanje na širok spektar umetničkih i popularnih referenci.
Umetnica Tina Dobrajc, prikazuje apsurde i protivrečnosti, koje se u odnosu na nacionalni folklor, ikonografiju, kulturne osobenosti i okruženje manifestuju kao stalno preispitivanje geopolitičkih pitanja i položaja žene u savremenom društvu. Prikazujući mlade devojke sa karnevalskim maskama i divljim šumskim životinjama, slika stvara atmosferu bunta i angažovanja. Zastrašujuće i izuzetno mračne na nekim mestima, a šarene i enrgične na drugim, slike privlače protagonistkinje koje dovode u pitanje širi kulturni identitet i ideju roda.
Slikar Mito Gegič kroz motiv lova, koji je još uvek izuzetno duboko ukorenjen na slovenačkom prostoru, ilustruje ambivalentnu situaciju odnosa moći, bilo između društvenih klasa, različitih rasa i polova, kao i odnosa između ljudi i životinja. Slike lova, uhvaćenih jelena, lovišta, očeva, sinova, policajaca i diktatora pojavljuju se u umetnikovom opusu kao domaća alegorija različitih autoriteta i njihove zloupotrebe; u najnovijoj seriji slika, samo su one pretvorene u stvarne slike “tehničkih prepreka”, kobnih brodoloma i neuspešnih pokušaja prelaska Sredozemlja. U svom radu koristi selotejp, koji farba, a zatim nekoliko puta prelepi i rekonstruiše. Pruge su na nekim mestima očiglednije, dok su na nekima skrivene između slojeva jarkih boja.
Saša Vrabič se osvrće i na savremenog čoveka, njegovu tehnologiju i uključenost u složenu sredinu, a svojim preplitanjem izuzetno naturalističkih slika, tekstova, kolaža, grafita i apstraktnih poteza stvara sopstveni izraz pun humora i razigranosti. Prikazuje figuralne scene, portrete i gradske pejzaže zasnovane na fotorealističkim osnovama. Vidimo ljude jedne pored drugih kako nepomično zure u svoje mobilne telefone, dok svet oko njih juri dalje; prikaze banalnih momenata i priča iznašeg okruženja kao i popularne slike preuzete iz opštih medija. Neki od radova su izuzetno ambijentalni, dok su drugi vrlo specifični, fokusirani na jednu figuru ili detaljnu scenu raznovrsne kompozicije i kinematografske estetike.
Izložbu zaključuju uljane slike Arjana Pregla. Njegove slike, koje nastaju na osnovu brzih i neopterećenih crteža, rađene su izuzetnom preciznošću; vešto i polako nanosi ulje oko unapred definisanih kontura. Povezuju ih prepoznatljive, ali često namerno kontradiktorne veze sa umetničkim delima poznatih majstora, različite ikonografije i razumevanja slikarskih tropa. Na nekim mestima vezuje se za apstraktni ekspresionizam, romantizam i barokno slikarstvo, a na drugim mestima za ljubljanske proteste, Velikog brata, filmove Alfreda Hičkoka i grčku filozofiju. Slike su šarene, opipljive, figure stilizovane, smele, angažovane, besramne, ponekad duhovte, ali i agresivne i direktno seksualne. Goruće društvene protivrečnosti kao što su erotski skandali, rat, razni pokreti, globalno zagrevanje, kontrola, patriotizam, nihilizam, fašizam i smrt tretiraju se sa dvosmislenošću i ironijom.
Izložbu je podržalo Ministarstvo kulture RS i Umetnička inicijativa KvART BW.