Magazin za urbani životni stil
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije
Pripreme za leto počinju u kuhinji

I da nema mera zbog pandemije, odnosno sedenja kod kuće, pa i rada od kuće, jedenja i prejedanja, ograničenih izlazaka i latentne depresije povodom svih neophodnih mera zaštite, proleće je pravo vreme za detoksikaciju. Nekad se i nova godina računala od početka proleća – logično, jer počinje novi ciklus u prirodi. I mi smo deo prirode.

Priroda se budi u proleće, sve najednom oživi, zazeleni, obraduje nas sunce na kome sve lepše izgleda. A nama se spava, umorni smo, ni sami ne znamo od čega, bole nas mišići, dekoncentrisani smo, naduti, često nas iznenade neprijatne opstipacija i konstipacija (zatvor i zatvor s velikim problemima). Trudimo se da se hranimo zdravo i umereno, na prvu loptu zbog brige u vezi s predstojećom lakšom garderobom, a na suncu se sve bolje vidi, pa nam iskoči salce i gde smo mislili da ga nemamo. Čak i ako ne pripadate grupi „debeo/la sam” već ste vitki i u top-formi, osećate se malaksalo u proleće. Teretana može biti deo rešenja, ali glavna je ishrana. Međutim, da bismo sebe doveli u perfektno stanje, neophodno je da se prvo detoksikujemo, da izbacimo iz sebe sve toksine/otrove nataložene tokom prethodnog perioda.

Najvažnije je da ne podležemo instant rešenjima. Ona, jednostavno, ne postoje, kao što ne postoje ni čarobni štapići. Disciplina je nešto najbliže čarobnom štapiću, a jetra organ na koji treba da se usredsredimo. Štetne materije poput alkohola i preteranog unosa masti i šećera opterećuju jetru, što usporava sposobnost organizma da se izbori s izbacivanjem toksina.

Kako pomoći jetri da radi savršeno kao sat

Jetra je glavni organ za detoksikaciju, kao neki komandni centar koji programira operacije i šalje poruke na sve strane. Pravi softver. Red je da tom mozgu detoksikacije malo pomognete umesto da mu odmažete.

  1. Izbacite iz ishrane industrijski prerađene namirnice, prepune veštačkih dodataka, šećera i štetnih masti (ima i dobrih masti, tek da se zna).
  2. Zaboravite za sva vremena da uopšte postoji takozvana „brza hrana”.
  3. Namirnice s glutenom ne morate da zaboravite za sva vremena, ali se dogovorite sa sobom da odglumite (unesite se u ulogu celim bićem) povremenu selektivnu amneziju makar jednom godišnje, najbolje u proleće. Osećaćete se lakše, jetra će vam biti zahvalna, a primetićete i da nema više jutarnje podbulosti niti otoka zglobova, čak i kad dugo sedite ili stojite.
  4. Povrće i voće! Proleće je, pijace se šarene od obilja voća i povrća. Iskoristite do maksimuma ovaj poklon prirode. Od povrća favorizujte sve zeleno: spanać, zelje, blitvu, raštan… Na drugom mestu su mahunarke (lakše varenje), onda sledi sve ostalo. A od voća, šta je prvo? Bukvalno – sve! Voće je najbolji antioksidans.
  5. Alkohol? Podrazumeva se da su jetra i alkohol zakleti neprijatelji. Međutim, čaša vina posle ručka ili večere, čašica rakije pre obroka ili nazdravljanje žestokim pićem za neki uspeh – mogu da se podnesu. Povremeno i umereno nije bauk za jetru.

Voda!

Šta god da radite ne biste li se oslobodili toksina, ništa nećete postići ukoliko pijete malo vode. Vodom izbacujete sve otrove iz organizma, a ona i podstiče taj proces. Voda ubrzava metabolizam, hidrira organizam i, verovali ili ne, daje energiju.

Budite hedonisti, učinite da i voda bude delikates – spremite je kao poslasticu, s raznim ukusima, s tim što ćete tad dobiti supervodu. Sva dobra svojstva vode biće na maksimumu.

Početni proces za sve supervode je isti: prokuvajte vodu, ohladite je i dodajte voće, povrće i začinsko bilje po želji, pa ostavite da malo odstoji.

Varijacije na temu vode:

  • s krastavcima (voda s krastavcem smatra se za klasičnu detoks vodu; možete da dodate i limun i nanu ili kombinaciju limuna i pomorandže)
  • s limunom (nije limunada već – voda s limunom)
  • s jabukom i cimetom
  • s jagodama, može i uz dodatak nane, a za detoksikacijsku bombu može i malo limuna
  • s malinama u kombinaciji s nekim citrusom: limun, pomorandža, grejp, mandarina…
  • s breskvom (i ovde možete da dodate nekoliko listića nane)
  • s jabukovim sirćetom (ovo je voda koju su koristili i naši preci, od askurđel baba i deda i još dublje u prošlost); jabukovo sirće, pored toga što čisti krv i jetru od toksina, pomaže i boljem varenju; a ako hoćete udarni efekat, dodajte i limun: na dve kašike jabukovog sirćeta idu kašika limunovog soka i 1 l vode (možete da dodate i malo (!) meda ili stevije ako ne podnosite (pre)kiseo ukus)
  • s ananasom i pomorandžom (nije ananas dijeta poznata kao jedi sve izuzev ananasa); na dno tegle ili flaše stavite seckan ananas (na primer šoljicu) i kriške jedne pomorandže, pa prelijte prokuvanim i prohlađenim litrom vode, i ostavite da odstoji 1,5-2 sata.

Ishrana i namirnice koje podstiču detoksikaciju

Generalna preporuka za zdravu ishranu (i tokom detoksikacije i posle nje) jeste da preko dana konzumirate namirnice s ugljenim hidratima, a uveče s proteinima. Logično, zar ne? Energiju uglavnom dobijate iz ugljenih hidrata, što vam je potrebno da pregurate dan. Namirnice bogate proteinima su pre svega ribe i jogurt.

Čudno, jer jogurt je pun bakterija. Međutim, to su dobre bakterije koje čuvaju floru creva i potpomažu varenje i detoksikaciju. Oprez: jogurte s manje masti, iako reklamirane kao naročito zdrav proizvod, zaobilazite u širokom luku jer su prepuni šećera! Najbolji, u smislu – najzdraviji, jeste kefir. Predlog za večeru je jogurt s nekim semenjem, na primer semenkama bundeve, suncokreta, lana, kao i sa susamom. Pored zdrave večere pune proteina i probiotika, računajte i da ste popili lek za detoksikaciju jer ovo semenje čisti organizam. Bonusi za laneno seme: smanjuje apetit; i suncokretovo: skida masne naslage na telu, potpomaže takozvanu lipolizu.

Obratite pažnju na količine koje jedete i favorizujte namirnice koje bi mogle da se okarakterišu kao elita detoksikacije. Ove namirnice obavezno uvrstite u jelovnik jer će vam, pored vode i fizičke aktivnosti, pomoći da se oslobodite toksina.

Zeleno povrće za sebe veže toksine i čisti organizam.

Jabuke (pektin u jabukama je moćno detoksikujuće sredstvo) i citrusi (prvenstveno limun) lako su dostupni prirodni antioksidansi koji, mada čiste ceo organizam, posebno blagotvorno deluju na regeneraciju jetre.

Đumbir koristimo u svakodnevnoj ishrani kako bismo smanjili nadimanje i gasove. Zato je posebno važan u procesu detoksikacije jer počisti sve mrtve i žive parazite u crevima i želucu, i važan je asistent jetri u efikasnijem radu. Poželjno je da koristite svež đumbir i sami ga narendate.

Luk crni i beli u kombinaciji sa cveklom, šargarepom… Ovakve kombinacije sirovog povrća prepune su sumpora koji čisti jetru, a jetra čisti ceo organizam. Jedite salate s obaveznim dodatkom luka, i belog i crnog.

Zeleni čaj je bogat katehinima, snažnim antioksidansima koji pomažu jetri u radu.

Orašasti plodovi: badem i orah. Badem skida masne naslage oko jetre, čini da ona bolje funkcioniše i, samim tim, da detoksikacija bude uspešnija. Orah se specijalizovao za održavanje visokog nivoa kiseline arginin koja je neophodna jetri da prečisti i izbaci amonijak iz tela. Uzgred, orah je najbolji lek za održavanje pamćenja i ostale funkcije mozga. Pogledajte kako izgleda jezgro – kao mozak. Priroda nam daje baš upadljive signale.

Krastavac čisti jetru, kao i ceo digestivni trakt, a i hidrira nas i spolja i iznutra. Prirodan je diuretik, pomaže da se svi toksini izbace iz tela.

Cvekla je prava riznica korisnih materija. Pored silnih minerala i vitamina sadrži i jedan izuzetno moćan antioksidans – betain. To je u stvari biljni pigment od kog je cvekla tako jarkobordo boje. Šta još radi betain, osim što ostavlja crvene fleke? On regeneriše ćelije jetre, kao što ojačava i sve druge ćelijske strukture u organizmu. Pored toga što je možete jesti sirovu (u salatama, kao sok), ništa ne smeta ni da je termički obradite, kuvate je ili pečete, ali – ne skidajte koru. Prethodno cveklu doooobro operite, i sve će biti u redu.

Šargarepa je u ovo doba godine najkvalitetnija, zovu je i – karotna. Iskoristićete njena detoks-svojstva do maksimuma ako je grickate svežu (može i salata od šargarepe) ili je blanširate s malo ulja. Istraživanja su pokazala da je najbolja iskoristljivost beta-karotena i vitamina A ako se uzimaju ujutro, jer već popodne, pogotovo uveče, organizam ih ne prihvata na isti način. Zanimljivo.

Jeste ishrana najvažnija u detoksikaciji, ali su rezultati polovični bez fizičke aktivnosti, ukoliko se ne krećete. Još bolje ako i trčite ili se makar rekreativno bavite nekim sportom. Pored top-forme, spavaćete kvalitetnije, bez prekida, znojenja i teških snova.

Jutarnji ritual

Svako jutro, ne samo u vreme prolećne detoksikacije, bilo bi dobro da započnete čašom mlake vode u kojoj je oceđeno pola limuna. Još je bolje da limun samo oljuštite i propasirate polovinu kriški (ne mora da bude uspešno, važno je da oslobodite pulpu). Voda s limunom pokreće metabolizam, od ranog jutra ste uključeni u pogon i programirani da iz organizma ekspresno izbacite sve što je štetno. Možete da napravite i detoks vodu s limunom – u 1 l vode idu dva limuna, malo đumbira i listići nane po ukusu. Naravno, ova vrsta limunane je bez šećera, a ako vam je mnogo kiselo, dodajte malo meda ili stevije, mada time umanjujete efekat detoksa.