Zašto je rad od kuće stresniji nego što mislimo?
Iako mnogi ljudi smatraju da je rad od kuće odličan za uspostavljanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života, rezultati istraživanja sprovedenog 2017. godine u 15 zemlja pokazuju da i nije baš tako. Podaci se mogu smatrati i te kako validnim, jer su ispitanici stanovnici svih krajeva sveta. 41 procenat osoba koje rade od kuće izjavilo je da je pod konstantnim stresom, naspram 25 procenata onih koji su zaposleni u kancelariji ili na drugom radnom mestu. Verovatno ste iznenađeni ovim što ste pročitali, međutim, mi ćemo se u nastavku potruditi da vam pojasnimo razloge.
Kada radite od kuće nemate fiksno radno vreme, te ustajete i odlazite na spavanje kada vama odgovara, što može biti kako oslobađajuće, tako i stresno, jer vam dan nije unapred definisan. Pored toga, izabrali ste da rad u kolektivu zamenite solo varijantom, što kao prednost ima zaobilaženje ogovaranja, žaljenja i političkih tema, a kao manu odsustvo interakcije sa ljudima. Međutim, čini se da je najveći problem u prekomernom korišćenju pametnih telefona i laptopova, odnosno stalnoj dostupnosti, tako da stres osećamo odakle god radili. Sve u svemu, situacija nije crno-bela, a u redovima koji slede pročitajte detaljnije o ovoj temi.
Zašto rad od kuće uključuje stres?
Na početku ovakvog vida angažmana sve se čini zanimljivo i privlačno, ali vremenom nedostaci počnu da izlaze na videlo. Mi smo se potrudili da izdvojimo one najvažnije, pa krenimo…
Nedostatak strukture
Iako sami birate uslove za rad i osećate izvesnu dozu slobode, ponekad se ona otrgne kontroli. U kućnom okruženju nailazite na smetnje u vidu uređaja i članova porodice, pa je neophodna disciplina kako biste se posvetili isključivo poslu. Ponekad je bližnjima teško objasniti da radite, i da vam je potreban mir, a nekada društvene mreže učine svoje, pa izgubite prekopotreban fokus i vreme. Ukoliko ostajete budni do kasno u noć, remetite san, što nije dobro za zdravlje. Kada se podvuče crta, važno je znati postaviti granice i pravila i njih se pridržavati, kako bi se ispunila dnevna norma.
Ometanje pažnje
Dešava se da ljudi koji znaju da radite od kuće pomisle kako mogu da vas pozovu u svakom trenutku, jer nemate fiksno radno vreme. Nekada su toliko uporni da ni dodatna pojašnjavanja ne pomažu. Važno je podsetiti se da su u pitanju sati, a ne minuti koje je potrebno ispuniti. Neprestane pauze ne donose rezultate, kao ni bezobzirni članovi porodice, prijatelji ili komšije. Posebno je izazovno izaći na kraj sa decom. Međutim, ne zaostaju ni drugi oblici skretanja pažnje, kao što su televizori, obaveštenja o pristiglom mejlu ili objavi na društvenim mrežama. Niste ni trepnuli, a prošao je sat u listanju fotografija i bavljenju tuđim životima.
Postavljanje granica
Rad od kuće zahteva odličnu organizaciju i raspodelu vremena. Nije lako povući granicu između posla i vremena za dokolicu. Bitno je razgovarati sa bližnjima, ali povesti i unutrašnji dijalog sa sobom, što može predstavljati veliki izazov. Ukoliko imate decu, onda je situacija dodatno otežana, jer ste rastrzani između različitih uloga.
Izolacija
Individualni rad može biti mač sa dve oštrice. Razlog je jednostavan, a glasi da vam je fokus na poslu i porodici, te je potrebna dodatna motivacija kako biste izašli među ljude, a sa druge strane, ne morate da slušate kolege po ceo dan. Često pribegavate društvenim mrežama kako biste bili u toku, ali dobro je poznato da one ne mogu da zamene viđanje sa dragim osobama. Ovaj scenario često dovodi do osećaja samoće, a to potvrđuju i rezultati spomenutog istraživanja.
Nedostatak fokusa
Znate i sami da postoji puno stvari koje vam troše energiju na dnevnoj bazi, pa je ponekad teško pronaći koncentraciju i posvetiti se samo poslu. Zato je važno biti odlučan i gledati u pravcu ciljeva koje ste sebi zadali, bez obzira na druge okolnosti.
Elektronski uređaji
Za kraj, kao što smo već spomenuli, pametni telefoni i laptopovi prave razliku kada je nivo stresa u pitanju. Ono što je važno istaći jeste da osobe koje rade od kuće češće koriste navedene uređaje kasno u noć. To zatim utiče na poremećaj sna, a podaci istraživanja pokazuju da se 42 procenta ljudi koji ne odlaze na posao budi noću, dok to čini 29 procenata zaposlenih u kancelariji. Loš san čini da se osećate napetije narednog dana.
Pripremili smo i par saveta koji vam mogu pomoći da lakše izađete na kraj sa izazovom rada od kuće. Kada je u pitanju organizacija, trudite se da radite u periodu dana kada ste najproduktivniji, zatim prvo obavite zahtevnije zadatke, te aplikacije koristite na pametan način. Negujte društveni život tako što ćete se okružiti grupom istomišljenika, koji se nalaze u sličnoj situaciji i razumeju vaše potrebe i obaveze. Kada pokleknete, osmislite način kako ćete sebe nagraditi za kvalitetno urađen posao. Naučite da kažete ne, kada je to potrebno, iako vam možda teško pada. Poslednje, ali ne i najmanje važno, povedite računa kada odlazite na spavanje i smanjite upotrebu telefona duboko u noć, zbog gorenavedenih razloga.
Izvor: Very Well Mind
Fotografije: Pinterest