Filmske preporuke: Pravda za potencijalne prolećne poslastice
Kako je većina svetskih bioskopa i dalje zakatančena, a otkazan je i dobar deo filmskih festivala, nema sumnje da će u hodu (ma, u letu) holivudski i svi probitačniji i preduzetniji filmski producenti ubrzo morati da se prestroje i preusmere na do pojave Korone manje prestižne kanale distribucije (VOD: Video-on-Demand, striming servisi…), te će sigurno i dobar deo prolećnih filmskih aduta do gledalaca morati do dobaci i tim ne toliko tradicionalnim vidovima distribucije.
Da biste bili spremni, evo 12 uslovnih preporuka za viđenije i iščekivanije naslove ovog proleća i početkom leta:
- Promising Young Woman
O čemu je: Mlada žena, nošena traumatičnim događajem iz prošlosti, kreće u osvetnički pir nad onima koji joj se nađu na putu.
Zašto: Konkretno govoreći, trejler dosta obećava. A obećava modernu varijaciju na viđano u psiho-trilerima kakvi su dominirali (VHS scenom) devedestih godina prošlog veka, uz podosta ovovremenskog žesta i posezanja za pop-kulturnim referencama. A tu je i Keri Maligan u glavnoj ulozi i u sijaset prilika da hitro drastično menja svoju pojavu fatalne zavodnice. Pored nje, u ovom filmu glume i: Bo Bernham, Alison Bri, Koni Briton, Lavern Koks, Klensi Braun, Dženifer Kulidž, Moli Šenon…
- Candyman
O čemu je: Kako producenti najavljuju, u pitanju je svojevrstan „duhovni nastavak“ čuvenog horora iz poodavne 1992. godine, a priča se sada zbiva u džentrifikovanom kraju Čikaga gde je izvorna legenda i otpočela.
Zašto: Izvorni Candyman (1992) u režiji nepravično nikada dovoljno cenjenog Bernarda Rosa tiha je patnja mnogobrojnjih poklonika horora širom planete. Ovo bi bilo samo još jedno izlišno ispovrtanje dobro poznatog i voljenog da se ove priče proistekle iz proze Klajva Barkera u scenariste i producenta nije prihvatio sve uposleniji i sve bolji i samouvereniji Džordan Pil, nekada komičar, a nedavno i reditelj hvaljenih horor ostvarenja Get Out i Us. Dosta toga je i dalje nepoznato u vezi sa novim Candyman-om, ali se zna da je Toni Tod ovde ponovio jezovitu naslovnu ulogu i da je svoju ulogu reprizirala i Vanesa Vilijams. Pametnome dosta.
- Eurovision
O čemu je: Kada Lars i Sigrit, muzičari u usponu, dobiju priliku da predstavljaju svoju zemlju na najvećem svetskom muzičkom nadmetanju, oni napokon imaju i šansu da dokažu da su važni samo oni snovi za koje se vredi boriti.
Zašto: Ovo je film od koga Netflix (sa puno prava) dosta očekuje – reč je o ostvarenju iza koga stoji Vil Ferel, čije viđenje komičnog, doduše, nije baš svima po volji, ali koji jeste garancija dobrog provoda svima koji cene i prate njegovo insistiranje na bizarnom i apsurdistički obojenom humoru. Pored toga, tu je i neodoljivi evrovizijski hiperkič. A tu su i: Rejčel Mekadams, Den Stivens, Pirs Brosnan, Demi Lovato i brojna svita skandinavskih glumaca. Ovaj film ima i dobrog reditelja – to je Dejvid Dobkin, koji je režirao hvaljene i/ili popularne filmove Clay Pigeons, Wedding Crashers, Fred Claus, The Change-Up…
- Summer of 85
O čemu je: O čemu sanjate, a šesnaest vam je godina i nalazite se u morskom odmaralištu u Normandiji osamdesetih godina prošlog veka? O najboljem prijatelju? O pogodbama za čitav život? O avanturama u nizu na čamcu ili na motoru? O životu u opasnoj brzini? Ne, vi sanjate o smrti…
Zašto: Ponajpre jer je reč o novom filmu Fransoe Ozona. A on je neumoran, ne može i neće da stane, a i zašto bi kada zbilja dosta retko greši. Ovde na nivou sugerisanog imamo Ozona, dakle, samim tim i provokaciju i polemičnost, odrešit i jedak humor, a tu su i priča o burnim danima odrastanja i uvek zavodljivi retro-šik. Najzamašnije role su odigrali: Melvil Pupo, Valeria Bruni Tedeski, Izabel Nanti, Bendžamin Voisin…
- Tenet
O čemu je: Naoružan samo jednom rečju – Tenet – i boreći se za opstanak čitavog sveta, glavni junak putuje kroz sumračni svet međunarodne špijunaže u misiji koja će se izroditi u nešto što prevazilazi granice vremena.
Zašto: Kratko – ovde je reč o novom filmu velikog Kristofera Nolana; naprosto, voleli pojedinačne filmove iz njegovog rediteljskog opusa ili ne, Nolan jeste jedno od najvećih autorskih imena barem u anglosaksonskom parčetu planete. Uostalom, kako je glavni glumac u ovom novom Nolanovom glavolomnom spektaklu, Džon Dejvid Vošington naglasio – ovaj film nema žanr, jer su filmovi Kristofera Nolana žanr za sebe. Pomenimo još i to da se upravo od ovog filma očekuje da spasi i vaskrsne bioskopsko leto u SAD, kao i da je za potrebe ovog sigurnog hita zaista srušen pravi avion, i to Boing 747 vrste. U Tenet-u glume i: Elizabet Debicki, Robert Patinson, Aron Tejlor-Džonson, Fijona Durif, Klemens Poezi, Kenet Brana, Majkl Kejn…
- Bendetta
O čemu je: Opatica u sedamnaestovekovnoj Italiji pati od uznemirujućih religijskih i erotskih vizija. Pomaže joj družbenica, i taj odnos između dve žene razvija se u romantičnu ljubavnu vezu.
Zašto: U samo nekoliko zvonkih reči – zato što je u pitanju novi film maestra Pola Verhovena. A koji je (a o čemu je njegovo remek-delo Elle od pre par godina jasno i glasno posvedočilo) u vrhunskoj rediteljskoj i rediteljskoj formi. To izrazito mnogo znači ako se iz vida ne izgubi činjenica da je samo tokom svoje holivudske faze on režirao filmove kao što su: Robocop, Total Recall, Basic Instinct, Showgirls, Starship Troopers… Što se glumačke podele u ovom novom mu filmu tiče, udarne uloge su odigrale i odigrali: Virdžini Efira, Šarlota Rempling, Lamber Vilson, Olivije Raburdin, Dafne Patakia… Ima još dobrih vesti – kao i u slučaju Elle, scenario je i ovog puta delo i Dejvida Birka.
- Antebellum
O čemu je: Uspešna spisateljica upada u zamku zastrašujuće stvarnosti i mora da razotkrije tu glavolomnu misteriju pre nego što bude prekasno za beg i spas.
Zašto: Ovo je jedan od pohvalama upućenih najobasutijih novih horora arthaus podusmerenja. Film na osnovu trejlera obećava ukrštenja udaljenijh i oprečnih vremenskih dimenzija, dok na platnu barata sa dva za horore iznimno važna i potentna motiva – strahom od smrti i strahom od gubitka identiteta. Scenaristima i rediteljima Džerardu Bušu i Kristoferu Rencu, nakon uspešne karijere u svetu video-spotova, ovo će biti celovečernji igrani prvenac. U najvažnijim ulogama gledaćemo: Džanel Mone, Erika Langa, Dženu Maloun, Džeka Hjustona, Kirsi Klemons, Gaburi Sidibe…
- Forces of Nature
O čemu je: Banda lopova planira pljačku tokom uragana i nailazi na nevolje kada policajac pokušava da prisili sve da napuste zgradu.
Zašto: Ako ćemo pošteno, ime reditelja Majkla Poliša, koji je davnih dana odlično krenuo u sferi indi/nezavisnih filmova, da bi potom udarnički svaštario, i ne uliva baš ogromno poverenje. Međutim, dovoljan je samo jedan jak i ubedljiv adut, zar ne, a znameniti Mel Gibson to definitivno jeste. Sama premisa i njegovo prisustvo nekako već garantuju dovoljnu dozu žanrovske osvešćenosti i mačizma, verovatno i brzu razmenu domišljatih replika. Ovakvih filmova, sa jasnim retro-štimungom na idejnom planu, ovih je godina sumanuto premalo, te se treba radovati svakom pokušaju u tom pravcu. Tim pre kad je tu i tata Gibson, pored koga ćemo u ovoj Sili prirode gledati i Emila Hirša, Kejt Bosvort, Dejvida Zejasa… Biće da je to dovoljno argumenata za poštenu gledalačku šansu.
- Ammonite
O čemu je: Bliži se sredina devetnaestog veka u Engleskoj, paleontološkinja na lošem glasu i mlada žena poslata na more da se oporavi stupaju u intenzivan odnos, koji će njihove živote promeniti jednom zasvagda.
Zašto: Reditelj ovog ostvarenja, Frensis Li, odlično se pokazao na uzorku prethodnog mu filma – zapažene i hvalospevima okićene drame God’s Own Country. I u novom filmu on se bavi pitanjima i implikacijama drugosti i motivima zabranjene ljubavi u strogo kodiranom društvu koje svaku raznorodnost nužno doživljava kao pretnju. God’s Own Country je bio sjajan primer nezavisne filmske struje, a Ammonite je u produkcionom smislu krupan korak dalje i više. Glavne uloge su dodeljene oskarovki Kejt Vinslet i umalo pa Oskarovke ove zime, Serše Ronan, pored kojih glume i sjajne veteranke Fiona Šo i Džema Džons.
- DNA
O čemu je: U središtu priče je žena koja je blisko vezana za voljenog alžirskog dedu koji je štitio od toksičnog portodičnog života kada je bila dete. Kad on umre, to prouzrokuje duboku krizu identiteta a sve to dok napetosti među članovima njene šire porodice eskaliraju, pritom otkrivajući nove dubine ozlojeđenosti i gorčine.
Zašto: Zato što se Majven, kao devojčica i baš mlada devojka muza Lika Besona (kažu da je baš na njoj zasnovan i njome nadahnut lik koji je u Profesionalcu tumačila Natali Portman!), prvenstveno na uzorku filmova Polisse i Mon Roi pokazala da je zapravo rođena da bude filmska rediteljka i da joj je filmska naracija u krvi. Pritom, ovde ima i autofikcijske građe i DNA je evidentno film krupnih autorskih i producentskih ambicija, a, uz Majven (koja je, nimalo iznenađujuće, i scenaristkinja), najprominentnije uloge ovde odigrali su Lui Garel, Marine Vaht i Fani Ardan. Dakle, pregršt povoda za velika očekivanja i potonju filmofilmsku radost.
- Last Night in Soho
O čemu je: Mlada deviojka, strastveno vezana za svet dizajna, misteriozno dobija mogućnost da stupi u šezdesete godine prošlog veka, gde sreće svog idola, očaravajuću pevačicu u pokušaju. Ali London iz tog doba nije onakav kakvim se čini i čini se da se vreme razara uz mutne posledice.
Zašto: Ovde su, ako ćemo i iskreno i ekonomično, potrebne samo dve reči u svrhu ubeđivanja – Edgar Rajt. Naravno, u pitanju je autor filmova Shaun of the Dead, Hot Fuzz, Scott Pilgrim vs the World, Baby Driver… A u ovom njegovom najnovijem filmu tu su i vesele pop-kulturne britanske šezdesete i motiv putovanja kroz vreme. I na sve to, a povrh vrhunskog humora i šarma kao neizostavnih sastojaka Rajtovih filmova, u ovom filmu glume: Anja Tejlor-Džoj, Tomasin Mekenzi, Dajana Rig, Met Smit, Terens Smit, Rita Tašingam… Rajt se očito (barem za kratko) vratio pojmu britanskog zlata (UK gold).
- The Boys in the Band
O čemu je: Grupa gejeva se okuplja u jednom njujorškom stanu kako bi proslavili rođendan svog prijatelja. Kada poteče alkohol i kada zagruva muzika, veče polako kreće da ukazuje na napukline u njihovim prijateljstvima, kao i na samovoljno slomljena srca, a što preti da naruši njihovu solidarnost.
Zašto: Tačno pedeset godina nakon ekranizacije ovog znamenitog pozorišnog komada iz pera Marta Kraulija u režiji velikana Vilijama Fridkina, stiže nam novo viđenje ove priče o varnici koja ne istopi ali pokrene lavinu prikrivenih nezadovoljstava i pritajenih zavisti. Glumačku podelu ovog puta predvode Džim Parsons, Zakari Kinto, Met Bomer i Endru Ranel, a sva je prilika da će novo vreme i u međuvremenu promenjeni svetonazori (i, naravno, Netflix kao producent i emiter) pomoći da ova potentna priča 2020. godine privuče i širu publiku mimo tih očekivanih LGBTQ okvira.
Ako neko želi da pogleda dobar fima na ovu temu, a i da bi imao sa čime da poredi, preporuka je Warrior iz 2011. sa Tomom Hardijem i Džoelom Edgertonom u glavnim ulogama.
A šta su to “šabanski klubovi”?
Al ga NAGRDI…čoče..
Pa ti sigurno imas: 3 Medjeda, par palmi i vise oskara… I nobelovu nagaradu za ‘kritiku’…
A da ti si zensko.. ( jesi li bila ikad Na box ,kik box, MMA?
Čisti zbog politicke korektnosti..
Akciono – šabanski srpski žanr! Svaka čast za klasifikaciju! Samo bih zamolila da uvek u tekstovima navedete da su ovi i ovakvi ‘filmovi’ podržani od strane Filmskog centra Srbije koji je glavni krivac za očajno stanje i još očajnije filmove u srpskoj kinematografiji. I tako decenijama unazad…
Nisam gledao film pa ne mogu da ga komentarisem, ali mogu da komentarišem članak iz kog se jasno vidi da imate jako loše mišljenje o porodici Balašević i ne trudite se da to sakrijete, naprotiv.
Film je odvratan….nula.nula..nula..mozda je zanimljiv za decu do petog razreda…
Realno dobar komentar sa obiljem opisanih nedostataka…ako je reditelj iz Bugarske, Maja Berpvic glumi Rumunku a Balasevicka muslimanku nije ni cudo sto film lici na Kazahtanski dugometrazni film sniman mobilnim telefonom.