„Veliki Getsbi” ponovo na sceni Madlenijanuma
Drama Veliki Getsbi, adaptacija istoimenog romana Frensisa Skota Ficdžeralda, obnavlja se u ovoj sezoni na velikoj sceni Madlenijanuma –premijera popularne predstave u zemunskom pozorištu najavljena je za decembar.
Za obnovljenu predstavu, sa izmenjenom glumačkom podelom, već vlada veliko interesovanje. U Madlenijanumu navode da je premijera prvobitno najavljena za 19. oktobar pomerena za decembar iz tehničkih razloga. Predstava, naime, okuplja veliki broj glumaca, i potrebno je uskladiti njihove slobodne termine.
Drama Veliki Getsbi je na Velikoj sceni Madlenijanuma premijerno izvedena 18. decembra 2015. godine, a zatim se sa uspehom igrala tri godine – poslednje izvođenje bilo je u novembru 2018. Predstava se uvek igrala pred punom salom, a nakon skidanja sa repertoara, publika se stalno raspitivala za predstavu, pa je teatar u Zemunu odlučio da ove godine obnovi ovaj komad.
Rediteljka Ana Radivojević-Zdravković u razgovoru za City Magazine kaže da u obnovljenoj verziji naslovnu ulogu tumači Branislav Trifunović (u prethodnoj postavci Getsbija je tumačio Ivan Bosiljčić), a novi u ekipi su i Vladimir Tešović, koji igra umesto Radomira Nikolića, kao i Davor Perunović, koji igra u alternaciji sa Milanom Čučilovićem. Danina Jeftić je još u jesen 2018. zamenila Borku Tomović koja je tada bila na trudničkom bolovanju, a sada su obe glumice deo glumačke postave –tumače ulogu Mirte u alternaciji.
I u obnovljenoj predstavi Dejzi je Tamara Aleksić, a Nika Karaveja igra Ljubomir Bulajić. Na sceni su još i Miloš Timotijević, Sofija Juričan, Milica Janketić, Maja Lukić. Scenografiju je potpisao Dejan Pantelić, kostimografiju Jelena Stokuća, a kompozitor je Janja Lončar.
Roman Skota Fidžeralda, drama o ljubavi, prijateljstvu, izdaji, o ličnoj i društvenoj krizi smeštena je u turbulentne dvadesete godine u Americi. U vreme prohibicije, novog morala, džeza, i međuratnih društvenih lomova.
Radnja se odvija u Njujorku i u impresivnoj Getsbijevoj vili na Long Ajlendu, koju pohode bogati skorojevići, starlete, isprazni snobovi, polusvet. Getsbijev komšija Nik Karavej postaje deo tog sveta, svedok opsesije i tragedije. A sam Getsbi svestan je svog porekla i trenutka u kome živi, nesrećan je u ljubavi, i jedini je iskreni svedok vremena. Svestan da je zbog svog bogatstva stekao društveni položaj i naklonost džet-seta, on takođe shvata da je bogatstvo prolazno i varljivo, te da se ono što nam je zaista bitno ne može kupiti novcem.
Rediteljka Ana Radivojević- Zdravković kaže da je predstava rađena po dramatizaciji pisca Hrista Bojčeva koju odlikuje to što se celokupna dramska radnja odvija na jednom mestu. To nije raskošni dom Džeja Getsbija, već skromna kuća njegovog komšije i ratnog druga Nika Karaveja.
„Taj dramaturški pristup čini predstavu vrlo intimnom, i u nekom podžanrovskom smislu određuje je kao psihološku, antiratnu ljubavnu dramu.”
Ana dodaje i da ju je postavljanje Velikog Getsbija podstaklo da iznova promišlja koliko ima različitih puteva dobročinstva, koliko svet nije crno-beli, i koliko nipošto ne treba olako suditi ljudima, jer samo Bog zna šta je u njihovom srcu i duši.
„Džej Getsbi bio je osuđen od takozvane javnosti kao kriminalac i grešnik, a taj čovek je imao neverovatnu čistotu u svom žrtvovanju za ljubav.”
Ficdžeraldov roman objavljen je 1925. godine, a danas se smatra jednim od najboljih američkih romana XX veka. Doživeo je adaptaciju na Brodveju, kao i dve čuvene ekranizacije. Film Veliki Getsbi iz 1974. godine režirao je Džek Klejton, a glavne uloge tumačili su Robert Redford, Mia Farou i Brus Dern. U filmu reditelja Baza Lurmana iz 2013, Getsbija je tumačio Leonardo Dikaprio, Dejzi – Keri Maligan, a Karaveja – Džoel Edžerton.
„Čuvene ekranizacije Velikog Getsbija skoro da nemaju nikakve veze sa našom predstavom. Drugačije se gradi priča, a i likovi su drugačije sagledani i oblikovani od strane naših glumaca”, kaže rediteljka.
Na kraju priče o obnovljenoj predstavi, Ana Radivojević-Zdravković ističe i da je priča ispričana u ovom komadu aktuelna i danas.
„Sigurna sam da je Veliki Getsbi danas aktuelan baš zbog toga što pokreće temu žrtvovanja za druge. To je svakako večita tema, a danas, kad živimo u dobu svetske pandemije, posebno je bitna.”
Naslovna fotografija: Zoran Škrbić