Društveni centar KROV
U Beogradu već više od godinu dana postoji alternativni kulturni centar koji nudi zanimljive sadržaje. Programi Društvenog centra KROV namenjeni su svima koje zanimaju antropologija, vizuelna antropologija, etnomuzikologija, dokumentarni filmovi… Ovaj centar organizuje i uzbudljivu izložbu koja se otvara 7. maja u Ostavinskoj galeriji Kulturnog centra Magacin. Biće izloženi radovi različitih umetnika, a postavka se realizuje povodom obeležavanja stogodišnjice zenitizma.
DC KROV nastao je 29. februara prošle godine, tik pred lokdaun, tokom kog je bio primoran da obustavi svoje programe, kaže Relja Pekić, koordinator DC KROV u razgovoru za City Magazine. Kasnije, kada je situacija to dozvolila, programi su nastavljeni, a do sada je realizovano više od 80 dešavanja. Organizovane su filmske projekcije, predavanja, tribine, foto izložbe, džem sešn svirke, koncerti klasične muzike, večeri društvenih igara…
Relja Pekić kao posebno zanimljiv ističe događaj od prošlog leta – izložbu fotografija julskih protesta irskog fotografa Eda Godsela. Izložba je imala više od 80 posetilaca pod posebnim okolnostima u pandemiji, kada je centar mogao da ugosti samo pet ljudi u jednoj prostoriji. Relja izdvaja i zanimljivo predavanje vizuelnog antropologa Petra Veljačića, koji je govorio o svom etnografskom istraživanju haićanskog vudu-a.
Na programu su bile i radionice vizuelne antropologije, muzičkog spota, stop-motion trick animacije, fotografije, crteža… Detalji o svim programima mogu se videti na fejsbuk stranici DC KROV.
Simbolična članarina
Sam prostor novog kulturnog centra nalazi se u potkrovlju zgrade u ulici Kraljice Natalije 47. Tu su soba za montažu i video produkciju, bar, manja prostorija namenjena različitim programima, kao i centralna prostorija u kojoj se odvijaju bioskopske projekcije i predavanja.
Ulaz u centar je besplatan, ali je osmišljen poseban sistem makroekonomije, odnosno članstva.
„Naši članovi mogu pratiti programe, koristiti studio za montažu, ili popiti piće u baru pomoću svoje članske karte. Članska karta DC KROV se dobija uz minimalnu donaciju od 500 dinara što podrazumeva 6 tokena (KRovića) koje možete iskoristiti na bilo kom našem dešavanju”, objašnjava Relja Pekić.
Posećeni programi
U priči o dosadašnjim programima, Relja navodi da je rad centra umnogome bio limitiran usled aktuelne situacije – na jednom događaju nije moglo da bude prisutno više od 10 ljudi. I izdvaja najposećenije programe:
„Izložbe fotografija sa radionice Igora Čoka su bile dobro posećene, ali i premijere filmova sa lokalnih Škola vizuelne antropologije. Projekcija dokumentarnog filma Gorana Markovića Poludeli ljudi je takođe bila jako dobro posećena. Naš bioskop je optimizovan za 30 posetilaca, i jedva čekamo da ponovo popuste mere, kako bismo mogli neometano da sprovodimo naše programe.”
Naš sagovornik navodi da je mnogo ljudi iz regiona i inostranstva zainteresovano za programe DC KROV. I dodaje da bi ovog leta, ili početkom jeseni, želeli da organizuju treću međunarodnu Školu vizuelne antropologije.
Popularizacija društvenih nauka
U organizacionom timu DC KROV su antropolozi, etnolozi, etnomuzikolozi, psiholozi, filmski stvaraoci, likovni umetnici, pozorišni reditelji… A u priči o tome kako je nastao DC KROV, Relja Pekić kaže da se to dogodilo spontanim i prirodnim udruživanjem nekoliko srodnih organizacija.
„Pre četiri godine je osnovan Kolektiv Vizantrop kao udruženje mladih studenata etnologije i antropologije koji su se okupili sa ciljem da osnuju onlajn časopis o interdisciplinarnim istraživanjima audiovizuelnih istraživanja i vizuelne antropologije. Nakon godinu dana, osnovan je Centar za vizuelnu antropologiju, koji je pokrenuo međunarodnu Školu vizuelne antropologije. Od tada ove dve organizacije sarađuju organizujući zajedno različite filmske kurseve, projekcije, i stručne seminare“, kaže Relja Pekić.
I dodaje da je treća organizacija koja je učestvovala u pokretanju DC Krov – Centar za etnomuzikološke delatnosti.
„Došli smo na ideju da se udružimo, jer smo strukovno zaista bliski i težimo ka istom cilju – ka unapređenju i popularizaciji naših nauka, interdisciplinarnom usavršavanju, i razvijanju angažovanih etnografskih filmova.”
Zenitizam – sto godina kasnije
Na kraju razgovora Relja Pekić najavljuje Zeniteum, novi projekat Centra za vizuelnu antropologiju, i uzbudljivu izložbu koja se otvara 7. maja. Zeniteum se realizuje povodom obležavanja sto godina zenitizma, jednog od najautentičnijih umetničkih i društvenih pravaca u XX veku.
Zenitizam je, da podsetimo, avangardni pokret koji se rodio dvadesetih godina prošlog veka, nakon Prvog svetskog rata. Nastanak i razvoj snažnog, novog i svežeg jugoslovenskog umetničkog pokreta vezan je za časopis Zenit koji je 1921-1926. izlazio u Zagrebu i Beogradu. Urednik je bio Ljubomir Micić, objavljena su 43 broja, a među saradnicima časopisa bili su i Miloš Crnjanski, Dušan Matić, Stanislav Vinaver.
Radovi umetnika na aktuelnoj beogradskoj izložbi prizivaju poseban duh zenitizma – sto godina kasnije.
„Od petka, 7. maja do nedelje 16. maja, publika će imati prilike da poseti prvi u nizu događaja posvećenih zenitizmu, multimedijalnu izložbu Varvari, geniji i nadljudi u kojoj učestvuju naši eminentni vizuelni umetnici Vladimir Milanović, Nikola Velicki i Vladimir Veljašević, kao i učenici trećeg i četvrtog razreda Škole za dizajn iz Beograda, pod mentorstvom profesorke Marije Popović. Zbog velikog broja radova, izložba će se održati u Ostavinskoj galeriji Kulturnog centra Magacin u Kraljevića Marka 8.”
Relja Pekić objašnjava da je ovom izložbom DC KROV (kao sedište Centra za vizuelnu antropologiju) pokrenuo jedinstvenu incijativu za umrežavanje sa drugim relevantnim centrima nezavisne kulture Beograda. I dodaje da na taj način neguju ideale jedinstva, podrške i solidarnosti (ideale koji su činili duh zenitizma).
Fotografije: Društveni centar KROV