Dobre komšije – Poklonite sebi zdravlje i uživanje u hrani bez griže savesti
U susret praznicima, razgovarali smo sa Dobrim komšijama – prodavnicom zdravih i domaćih proizvoda malih proizvođača, poljoprivrednih gazdinstava i socijalnih preduzeća. Kako biraju brendove sa kojima sarađuju, zašto je važno da prednost damo malim, domaćim proizvođačima hrane u odnosu na uvozne proizvode, te kako da osmislimo kreativan, zdrav i jestiv poklon za najdraže saznajte u intervjuu koji sledi.
1. Za početak, da li možete da nam se predstavite? Kako su nastale Dobre komšije i sa kojom idejom ste pokrenuli celu priču?
Leskovačko preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom CHRONO DOO je već 3 godine na tržištu sa gotovim mešavinama brašna od celog zrna za beskvasni hleb i začinskim mešavinama. Uz sav uloženi trud proizvodi su i dalje nedovoljno poznati na tržištu Srbije, a udaljenost od Beograda, koji je evidentno najpodobnije tržište za ovakve proizvode, rezultiralo je nedovoljnom prodajom što utiče na samu održivost preduzeća. Sarađujući sa sličnim preduzećima iz unutrašnjosti, zaključak je da svi imaju isti problem. Jedno od tih preduzeća je Kuća na točkovima (KNT) – Udruženje za podršku osobama ometenim u razvoju iz Beograda.
Korona je jako negativno uticala na poslovanje ovog preduzeća, ali ono što je pozitivno jeste to što imaju proizvodni i prodajni prostor koji su im stavljeni na raspolaganje, a koji trenutno stoji neiskorišćen. Prosta matematika nam je dala rešenje – Chrono ima proizvod i ideju da pokrije tržište Beograda gotovim proizvodima od mešavina brašna, nudeći hleb i razne vrste peciva od istog, a KNT ima proizvodni i prodajni prostor. Udružili smo snage, pozvali preduzeća koja proizvode domaće i zdrave proizvode, a baziraju se na solidarnom poslovanju i formirali zajedničku priču – Dobre komšije.
2. Koji domaći brendovi su zastupljeni u vašoj ponudi i na koji način birate one sa kojima ćete sarađivati?
Trenutno su u priči Chrono – zapošljava OSI i proizvodi zdrave mešavine brašna i začinske mešavine, KNT Naša kuća – podrška osobama ometenim u razvoju i proizvodi konditorske proizvode i mikro bilje i proizvodi pekarske proizvode od chrono mešavina, Caritasova Avlija iz Bogatića – zapošljava OSI i proizvodi tradicionalne proizvode od voća i povrća, Omladinski Edukativni centar iz Niša – proizvodnja organskog čaja, Poljoprivredno gazdinstvo Marković iz Brestovca kod Leskovca – brendirani leskovački ajvar sa zaštićenim geografskim poreklom, Fišek iz Varvarina – sušeno voće i orašasti plodovi u ekološkoj sertifikovanoj ambalaži, Agro Iris iz Šapca – podrška ruralnom razvoju i proizvodi od prirodno sušenog voća, Zlatiborska tradicija – tradicionalni proizvodi od šumskih plodova, Healthidistribution – Loveberry hladno ceđeni sokovi od voća i povrća, Status iz Svrljiga – organsko jabukovo sirće Dr Andra, MSG Art iz Leskovca – sa mlečnom keramikom iz Ukrajine.
Iz gore navedenog spiska očigledno je da su svi partneri potpuno senzibilisani za proizvodnju zdravih i domaćih – tradicionalnih proizvoda bez konzervanasa, aditiva i veštačkih boja i poboljšivača ukusa, te ćemo i ubuduće održati taj trend.
3. Stiče se utisak da u poslednje vreme sve veći broj ljudi vodi računa o zdravoj ishrani i prednost daje domaćim proizvodima iz organskog uzgoja. Šta nam o tome možete reći iz prve ruke?
Da, činjenica je da je sve veći broj ljudi okrenut zdravoj ishrani i brizi o svom zdravlju, ali je isto tako i sve veći broj proizvoda koji su deklarisani kao zdravi ili organski. Iz ugla prehrambenog tehnologa koji je između ostalog 15 godina uključen u procese implementacije bezbednosti hrane, moram da naglasim da je jako bitno obratiti pažnju na sitna slova na deklaracijama. Šta god pisalo na licu proizvoda, na ambalaži, na reklami ili sertifikatu, na deklaraciji ipak mora sve da bude navedeno. Što više elemenata E u sastavu, to je više hemije, čak i i zakonski odobrene, ali ipak hemije. Moj lični utisak je da mali proizvođači koji proizvode u manjim serijama ipak više vode računa o kvalitetu i iskrenosti pri promociji proizvoda. To ne znači da i industrijski proizvođači ne brinu o sastavu, samo naglašavam da ukoliko želite da budete sigurni, čitajte deklaracije jer „u svakom žitu ima kukolja”.
4. Zašto je važno da prednost damo malim, domaćim proizvođačima hrane u odnosu na uvozne proizvode za kojima najčešće, po inerciji, posežemo?
Prva i osnovna stvar je podrška domaćoj privredi, lokalnim i ruralnim proizvođačima u cilju pokušaja da se podmladi preduzetnički resor, odnosno da se što više mladih, stručnih ljudi zadrži i podrži. Ne bih da mnogo komentarišem uvozne proizvode, ali svaki proizvod koji može dugo da stoji u rafu, a s druge strane ima cenu koja je prihvatljiva svakom džepu, ne mora da znači, ali je nekako logično, ima u sebi nešto što mu daje stabilnost, dugotrajnost i izrazito jaku aromu, a to teško može da bude baš prirodno. Ponavljam, ne mora da znači, ali zašto jačati strane a nipodaštavati domaće proizvođače samo zato što su mali i nedovoljno prepoznatljivi?
5. Nedavno ste pokrenuli i jednu lepu, humanitarnu akciju za prodavce časopisa Liceulice. Možete li nam reći nešto više o tome? Da li su u planu neke slične akcije u budućnosti?
Čitava naša priča Dobre komšije je jedna velika humana akcija. U sve proizvode su utkani iskrenost i podrška teško zapošljivim kategorijama stanovništva. Svi učesnici-partneri redovno učestvuju u raznim humanitarnim akcijama. Akcija sa Licemulice je prva u nizu akcija koje ćemo realizovati. Liceulice je naš stari saborac u borbi da svet oko nas učinimo boljim i jednako lepim za sve. Akcija je vrlo jednostavna i jasna: svako ko poruči proizvode kod Dobrih komšija u iznosu većem od 1.000,00 daruje jedan beskvasni hleb jednom prodavcu Licaulice – daruje ovu osnovnu životnu namirnicu u zdravom obliku, daruje mu siguran obrok bar 2-3 dana. I, da budemo jasni, na svakih 1.000,00 – 1 hleb, što znači na 3.000,00 – 3 hleba. Fraze kao što je Vaše malo je nekome mnogo ili Dobro se dobrim vraća imaju u našem svetu solidarnog poslovanja mnogo veću težinu i nose iskrenu sreću jer su istinite i beskompromisno tačne.
6. Za kraj, predložite nam neku zanimljivu kombinaciju domaćih proizvoda iz vašeg asortimana koja može biti odličan praznični poklon za one koje volimo.
Jako je nezahvalno predlagati, ali da se malo poigramo idejama: deca će sigurno biti oduševljena beskvasnim Aroma keksićima sa crnom čokoladom i hladno ceđenim sokom od malina, kao i čipsom od jabuke i kikirikijem u originalnom eko pakovanju. Starija gospoda koja vole gurmanluke će se obradovati domaćoj rakiji od šljiva i ljutom beskvasnom hlebu Hot sa nezaboravnim ukusom belog luka i ljute gruvane paprike, kao i pravom leskovačkom ajvaru od čiste paprike. Moderne domaćice će uživati u činiji od originalne mlečne keramike, u zdravom hlebu sa nezaboravnim rogačem i u mirisu Mediterana, kao i u sirupu od borovih iglica sa Zlatibora, tačnije iz Sirogojna uz organski čaj od lista divlje kupine. Ovo su samo 3 moguće varijante za potpuno originalan poklon. I, podsetnik – poklanjati dragim osobama ispunjava nas srećom, ali ne zaboravite da smo sami sebi najbitniji, te poklonite sebi zdravlje i uživanje u hrani bez griže savesti.
Fotografije: Dobre komšije