• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Budućnost digitalne trgovine

Budućnost digitalne trgovine

Jelena Jovanović
14.04.2022. 4 min Aktuelno

Kada je internet trgovina u pitanju, svedoci smo naglih i značajnih promena poslednjih godina. Sve se menja pred našim očima usled globalnih događaja koji nam oblikuju stvarnost. Pravo pitanje je – u kom pravcu idemo? I kako ubrzani razvoj digitalne trgovine menja stil života i utiče na ekonomiju?

U svetu

Dejan Tešić, stručnjak u oblasti bankarstva, u razgovoru za City Magazine kaže da je pandemija doprinela eksploziji internet trgovine, i to u razmerama kakve do sad nisu viđene.

„Iako su trendovi bili jasno vidljivi i pre pandemije, najzad smo shvatili koliko nam je internet u neobičnim okolnostima poput pandemije neophodan za normalno funkcionisanje. Nakon dve godine borbe sa virusom, digitalni svet je ‘eksplodirao’, i tome smo svi svedoci – od beskontaktnog plaćanja, raznih fintech aplikacija, kriptovaluta, ali i dostave hrane i drugih proizvoda, digitalizacije državne uprave, debirokratizacije, rada na daljinu, naplate digitalnih sadržaja, do brojnih drugih usluga.”

Kada su statistički podaci u pitanju, naš sagovornik navodi da je u 2021. godini maloprodaja internet trgovine u svetu iznosila – 4,9 biliona američkih dolara.

„Stručnjaci predviđaju da će ta cifra narasti za 50% u naredne četiri godine, i dostići 7,4 biliona dolara (izvor: Global retail e-commerce sales 2014-2025, Stephanie Chevalier, Statista.com). Svi podaci nam govore da će digitalno tržište nastaviti sa rastom, a naš region mora da ima spreman odgovor na pitanje – Šta dalje?”

Budućnost digitalne trgovine
Foto: Annie Spratt/Unsplash

U regionu

Dejan Tešić je i jedan od organizatora konferencije Adria Summit, koja počinje 5. maja u Istri, i na kojoj će brojni stručnjaci pokušati da daju odgovor na pitanje kako će regionalno tržište izgledati u budućnosti.

U intervjuu za City Magazine Tešić navodi da naš region u velikoj meri prati globalna dešavanja, kada je digitalna trgovina u pitanju.

„Obim internet trgovine se u većini zemalja regiona približava cifri od milijardu evra i udelu od 2% GDP, koji predstavlja okvirnu granicu srednje razvijenih digitalnih ekonomija. Podaci pokazuju da je između 35 i 65% stanovnika regije (zavisno od zemlje do zemlje) već imalo prilike da kupuje onlajn. Sve ukazuje na to da će rast biti nastavljen veoma dinamično i očekivano brže od globalnih proseka.”

Pravci razvoja

U priči o digitalnoj trgovini naš sagovornik ističe da je ona u prethodnom periodu bila u većoj meri orijentisana na onlajn prodaju i organizaciju dostave tradicionalnih retail (maloprodajnih) proizvoda i usluga.

Dominantnu poziciju zauzele su globalne kompanije – Amazon, AliBaba, Rakuten, kao i neke lokalne – Allegro, EMAG… U budućnosti, navodi Dejan Tešić, digitalna trgovina će se pomerati ka distribuciji digitalnih sadržaja u oblasti dizajna, profesionalnih servisa, industriji zabave i igara, kroz sve značajnije učešće autonomnih uređaja (dronova, e-vozila), društvenih mreža i finansijskih servisa baziranih na blokčejnu.

Sumorna slika današnjeg sveta, ratni sukob u Ukrajini i, posledično, situacija u Rusiji, takođe se odražavaju na trendove u oblasti digitalne trgovine, na poseban način.

„Teško da se može govoriti o ukidanju interneta bilo u Rusiji, ili negde drugde u svetu u današnje vreme. Rusija je pre sukoba bila jedna od najbrže rastućih digitalnih ekonomija, sa nizom naprednih servisa i kompanija, zahvaljujući u dobroj meri i manjim ograničenjima u sferi zaštite privatnosti (kao i u Kini na primer), i izvesno je da se rusko društvo neće odreći tih prednosti i pristati na zaostajanje. S druge strane, ono o čemu se može govoriti je znatno veća kontrola sadržaja, posebno na društvenim mrežama, i diskontinuitet razmene sadržaja i servisa sa zapadom, kao posledice sankcija”, kaže Dejan Tešić.

Budućnost digitalne trgovine
Foto: Kaleidico/Unsplash

Transformacija poslovnih modela

Današnji tempo razvoja digitalne trgovine pokazuje da će ona vrlo brzo dostići nivo od preko 30% u ukupnom obimu prometa u maloprodaji.

„To jasno ukazuje da će ubrzano dolaziti do transformacije poslovnih modela, i da će tradicionalni modeli trgovine (trgovina u tržnim centrima i gradskim prodavnicama) gubiti utakmicu sa jeftinijim i efikasnijim digitalnim modelima.”

Ovaj razvoj pogoduje i kompanijama i samim kupcima. Sagovornik City Magazina navodi da digitalne kompanije izvore profita nalaze u ekonomskoj racionalnosti, nižim troškovima operacija, smanjenju broja posrednika u lancu snabdevanja i mogućnostima rada na većim tržištima. A ova ekonomska racionalnost povoljno utiče na kupce – kroz smanjenje cena i veću dostupnost široke lepeze proizvoda i usluga.

Šansa za mala preduzeća

Razvoj digitalne trgovine šansa je i za mala i srednja preduzeća da dosegnu bolje pozicije na tržištu.

„Šansa malih kompanija leži u inovativnosti i agilnosti. Samo kompanije koje su na neki način jedinstvene i neponovljive imaju šansu da budu prepoznatljive u širim razmerama. To mogu da budu određeni proizvodi, ali i različita tehnološka, dizajnerska rešenja, ili sadržaji koji se kao komponente uklapaju u kompleksnije sisteme. Takođe, naša regija je prepoznata kao izvor kvalitetnih IT kadrova i potencijala u kreativnim delatnostima.”

Deo konferencije biće posvećen upravo razvoju biznisa startapova, malih kompanija i preduzetnika. Dejan Tešić ističe da su mogućnosti brojne, kao i da će potreba za inovativnim rešenjima i kompanijama – samo rasti.

„Na konferenciji će se govoriti o mehanizmima finansiranja inovativnog ekosistema kroz podršku različitih investicionih instrumenata iz privatnog sektora, kao i kroz institucionalne podrške Vlada i nevladinih organizacija i udruženja.”

Budućnost digitalne trgovine
Foto: Roberto Cortese/Unsplash

I još…

U fokusu samita Future of Digital Commerce koji se početkom maja održava u Istri biće teme koje čine digitalni ekosistem: od uticaja digitalnog poslovanja u ukupnom obimu ekonomije, preko uticaja brenda na uspeh u digital biznisu, organizacije dostave, do uticaja finansijskih servisa u cilju organizacije čitavog digital biznisa. Biće govora i o „decentralizovanom finansiranju”, blokčejn tehnologiji, kriptovalutama, kao i o alternativnim metodama plaćanja.

Prva konferencija u regionu posvećena digitalnoj trgovini na programu takođe ima brojne panele sa aktuelnim i korisnim temama. Biće reči o korisničkim iskustvima, IT industriji, kao i o uticaju tehnologije – analitike podataka, mašinskog učenja, i veštačke inteligencije.

Predavači na konferenciji su pažljivo birani iz grupe vodećih pojedinaca iz regije u različitim vertikalama digitalne trgovine. Svi su uspešni profesionalci sa značajnim ostvarenjima, a neki su postigli izuzetne i vanserijske uspehe u globalnim razmerama.

Naslovna fotografija: Maxim Ilyahov/Unsplash

Oznake:

Adria Summitdigitalna trgovinaFuture of Digital CommerceIT industrija

Podeli

Zaprati Autor

Jelena Jovanović

Profesor književnosti i novinar. U novinarstvu dugo, u City magazinu od 2010. Najčešće i najomiljenije teme- kultura, trendovi i moda.

Ostali članci

Iznenađujuće činjenice koje je Šeron Stoun iznela u svojoj autobiografiji
Prethodni

Iznenađujuće činjenice koje je Šeron Stoun iznela u svojoj autobiografiji

Novosadski noćni bazar stiže na Sava Promenadu ispred Galerije
Sledeći

Novosadski noćni bazar stiže na Sava Promenadu ispred Galerije

Sledeći
Novosadski noćni bazar stiže na Sava Promenadu ispred Galerije
14.04.2022.

Novosadski noćni bazar stiže na Sava Promenadu ispred Galerije

Prethodni
14.04.2022.

Iznenađujuće činjenice koje je Šeron Stoun iznela u svojoj autobiografiji

Iznenađujuće činjenice koje je Šeron Stoun iznela u svojoj autobiografiji

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    žikina dinastija
    Pre Nikole Koje i Borisa Milivojevića, on je bio Miša iz serijala Žikina dinastija: Pogledajte kako danas izgleda
    CityMagazine
    eva braun
    Kako je nastajala pop muzika u inat užasnom vremenu: 30 godina kultnog albuma grupe Eva Braun
    CityMagazine
    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine
    hbo max decembar
    Decembar na HBO Max-u: Od prazničnih specijala do horora
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖