Filteri jesu problem, ali šta ćemo sa raspoloženjima na Instagramu, ili su svi zaista srećni
Dugo nisam prihvatao Instagram. Odbojno mi je delovao njegov koncept i malo toga mi je bilo jasno. Zašto bih bio prisutan na društvenoj mreži na kojoj se kače fotografije? One su bile prisutne na Fejsbuku i Tviteru i nisu mi smetale, naprotiv, bile su fini začin koji je upotpunjavao ove mreže, ali nije mi bilo jasno zbog čega bi neko želeo da taj začin postane glavno jelo. Kod društvenih mreža sam najviše voleo pisanu reč, ona mi je bila sastojak koji me je vukao, pa samim tim nisam blagonaklono gledao na mrežu na kojoj je ona tek sporedni element.
Ipak, poklekao sam. Moj poraz je bio neminovan, kao što ću se jednog dana verovatno predati i kada je reč o TikToku. Polako sam počeo da prihvatam Instagram, iako sam se neretko pitao šta ja tu tražim. Pored ljudi koje poznajem i sa kojima sam se pratio i na ostalim društvenim mrežama, krenuo sam da gledam objave pojedinih selebritija, kao i nekih influensera. A što više selebritija pratiš, to ti se Instagram sve više pretvara u katalog lepih ljudi. Samim tim je neizostavno pitanje kako sve ovo deluje na ljude, na prvom mestu, na mlade.
Godinama smo naslućivali odgovor, da bismo zvaničnu potvrdu dobili prošle godine negde u ovo vreme kada se u stranim medijima, najpre u The Wall Street Journal-u, pojavilo interno istraživanje kompanije Fejsbuk o uticaju Instagrama na mlade ljude. U celoj priči je zanimljivo da je ova kompanija vlasnik Instagrama i da je sprovela istraživanje ne bi li videla kakav je njegov uticaj na mlade, došavši do podataka da je korišćenje ove društvene mreže pogubno po duševno zdravlje tinejdžerki. U narednin mesecima dosta se pisalo o tome i mnoge tinejdžerke su bile sagovornice u tim tekstovima, otkrivajući štetan uticaj Instagrama na njihovo samopouzdanje i mentalno zdravlje. Priča je često vrlo slična, u prvi mah su bile oduševljene onim što je Instagram nudio, ali što su više pratile fitnes influenserke i ostale selebritije, sve im se više srozavalo samopouzdanje. Ma kako te tinejdžerke izgledale, koliko god intenzivno trenirale i bile na dijetama, imale su utisak da nisu dovoljno lepe i zgodne, zbog čega su sve češće upadale u anksioznost, neretko i depresiju.
Zaista, ljudi i u zrelijim godinama mogu da se zamisle nad svojim izgledom kad vide sve te savršene ljude na ovoj društvenoj mreži, a kamoli tinejdžerke. Ali, gledajući slike silnih selebritija, video sam jedan potencijalno mnogo veći problem od masivnih bicepsa, čvrstih zadnjica i savršeno belih zuba. Instagram nalozi poznatih samo su na prvi pogled mesta velike lepote, ako se malo podrobnije posmatraju, oni se pretvaraju mesta nepresušne sreće. A ta nezamisliva količina sreće kojom se trude da odišu na svakoj objavi, veća je opasnost po ljude koji ih prate. Jer i bez Instagrama većina je znala da su brojni selebriti lepi i zgodni, tako da njihov dobar izgled nije prevelika novost, ali svakodnevna doza sreće, koja neretko prelazi u euforiju i histeriju, moguće da jeste nešto na šta nismo računali. Nije lako inače identifikovati se sa njima, ali čak je lakše poistovetiti se sa njihovim izgledom, nego sa njihovom srećom. Odnosno, srećom kojom nas bombarduju sa Instagrama.
Ovih dana, jedna domaća influenserka objavila je video u kom se zalaže da ljudi na ovoj društvenoj mreži što manje koriste filtere i da se prikažu u pravom svetlu. Mnogi su komentarisali njenu objavu, mišljenja su se podelila, neki su je hvalili što ohrabruje ljude da se prikažu bez dodatnog ulepšavanja, dok je mnogo i onih koji smatraju da je licemerno da baš ona stoji iza incijative ako se zna da se podvrgla određenim estetskim zahvatima. Ipak, možda bi važnija inicijativa bila snimiti video u kom bi neko tražio od poznatih da slobodno na Instagram češće kače slike svojih različitih raspoloženja. Kako sreće, tako i tuge. Ako gledamo snimke njihove euforije, zašto ne bi bilo slike i njihovog očaja. Koliko bi samo lakše bilo, kako tinejdžerkama tako i svima ostalima, da se selebriti na ovoj društvenoj mreži ne predstavljaju kao upešni, lepi i nadasve srećni, već da pošalju poruku da to što su uspešni i lepi, ne znači da ne prolaze kroz sve uspone i padove koje svako od nas ima. Da kažu da slava i sjajan izgled nije cilj sam po sebi i da ova dva, za mnoge toliko važna i naizgled nedostižna elementa, i dalje nisu nikakav garant sreće. Tako bi Instagram postao mesto koje bi slalo realniju sliku života. Jedini je problem što ga ljudi posećuju možda i baš zato što im deluje da je u pitanju neki lepši svet, koji ih u početku opčini, ali dugi boravak u tom svetu ima svoju cenu.
Naslovna fotografija: Nemanja Jovanović