• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Prvenac: Automobil genijalnog dizajna iza koga stoji jedan Jugosloven
Foto: Auto republika

Prvenac: Automobil genijalnog dizajna iza koga stoji jedan Jugosloven

Aleksandar Maksimović
26.01.2023. 2 min Automobili

Sinonim za automobilsku industriju u bivšoj Jugoslaviji bila je Zastava. Ova fabrika u Kragujevcu proizvodila je svoju verzije modela italijanskog Fijata, počev od čuvenog “Fiće”, pa “Tristaća” i “Stojadina”, “Osmice” i, naravno, Juga.

Malo ljudi zna, međutim, da je vrlo lako moglo da se desi da umesto ovih modela, ulicama bivše Juge voze automobili u potpunosti dizajnirani i proizvedeni u našoj zemlji. Ovo je priča o jednom takvom automobilu, prikaldno nazvanom Prvenac.

U pitanju je neobičan gradski automobil sa jednim točkom ispred i iza i dva sa obe strane vozila, koji iz ove perspektive izgleda i futuristički i retro.

Prvenac: Automobil genijalnog dizajna iza koga stoji jedan Jugosloven
Foto: Auto republika

Prema navodima sajta 011 Info, napravljen je samo jedan prototip ovog automobila, koji je, nažalost, danas izgubljen. On, naime, nikad nije ušao u masovnu proizvodnju jer je odlučeno da se umesto njega jugoslovenska automobilska industrija koncentriše na proizvodnju Fići.

Iza nekonvencionalnog dizajna Prvenca stoji Miroslav Nestorović, profesor Mašinskog fakulteta, a njegov prototip je napravljen ni manje ni više nego u fabrici za proizvodnju liftova David Pajić Daka 1958. godine.

Vozilo je bilo dugačko 3 metra i imalo je okruglast oblik, neobičan i za tadašnje i današnje doba. Ispupčenja u obliku krila s obe strane dala su mu poseban šmek i učinila da izgleda kao vozilo nekog superheroja iz stripova, a ne auto namenjen porodicama.

Iza vozača je moglo da sedi tri osobe u relativnom komforu.

Prvenac je koristio motor od 250 kubika, a rezervni točak i akumulator bili su smešteni u njegovom zadnjem delu. On je dizajniran tako da malo troši goriva, što je uz njegovu pristupačnu cenu, trebalo da bude glavna prednost ovog vozila u odnosu na konkurenciju.

Ne sme se zaboraviti ni lakoća parkiranja sa automobilom čiji je svaki točak imao maksimalnu pokretljivost.

Prvenac: Automobil genijalnog dizajna iza koga stoji jedan Jugosloven
Foto: Auto republika

Imajući u vidu sve navedeno, deluje da bi Prvenac uspeo da se nametne na tržištu, kako u Jugoslaviji, tako i van granica zemlje. Možda bi on uspostavio standarde koji bi onda drugi proizvođači iz sveta kopirali, što bi i te kako ostavilo traga na razvoj bivše države.

To su ipak samo spekulacije. Ono što je pozitivno u ovoj priči, koja je prerano završena, je činjenica da se još jednom vidi da su ljudi sa talentom, kreativnošću i pameću za velike stvari bili prisutni na ovim prostorima. Oni su tu i danas iako, nažalost, uglavnom ne dobijaju pravu šansu.

Oznake:

jugoslavijaretrozanimljivosti

Podeli

Zaprati Autor

Aleksandar Maksimović

Veliki fan muzike, filmova i političkih rasprava na slavama.

Ostali članci

Evo kako možete da prepoznate skrivene kamere pomoću mobilnog telefona
Prethodni

Evo kako možete da prepoznate skrivene kamere pomoću mobilnog telefona

Betonske grobnice ili brutalne lepotice? Priča o simbolima Beograda koji godinama trpe gorke kritike
Sledeći

Betonske grobnice ili brutalne lepotice? Priča o simbolima Beograda koji godinama trpe gorke kritike

Sledeći
Betonske grobnice ili brutalne lepotice? Priča o simbolima Beograda koji godinama trpe gorke kritike
27.01.2023.

Betonske grobnice ili brutalne lepotice? Priča o simbolima Beograda koji godinama trpe gorke kritike

Prethodni
26.01.2023.

Evo kako možete da prepoznate skrivene kamere pomoću mobilnog telefona

Evo kako možete da prepoznate skrivene kamere pomoću mobilnog telefona

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    marčelo
    „Puzzle Shock“ 20 godina kasnije: Kako je nastao album koji je stvorio Marčelov prepoznatljiv glas
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Pre Nikole Koje i Borisa Milivojevića, on je bio Miša iz serijala Žikina dinastija: Pogledajte kako danas izgleda
    CityMagazine
    eva braun
    Kako je nastajala pop muzika u inat užasnom vremenu: 30 godina kultnog albuma grupe Eva Braun
    CityMagazine
    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖