Dok Vučić najavljuje sniženja cena, trgovci nas uz pomoć ovih 7 trikova mame da trošimo još više – a da ni ne primetimo
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će od srede doći do pada cena pojedinih proizvoda u marketima. Međutim, istovremeno trgovci već dugo koriste prilično efikasnije oružje kojim nas teraju da trošimo više, i to ne samo da ne primetimo, nego smo još i srećni sjajnom prilikom koju smo ulovili.
Oxford College of Marketing je objavio na TikToku video u kom prikazuju sedam trikova koje radnje koriste – tako da možete da budete oprezni sledeći put kad idete u kupovinu. Naravno, tu je još čitav niz trikova – od suptilnih poput muzike ili rebrastog tepiha na ulazu kako bi vas usporili, do onih očiglednih poput planiranog rasporeda i smeštaja na policama, ali Oxford je izdvojio one kojima se najteže odupiremo.
Mamac-cena
Prva stavka na listi je “mamac cena”, ono kada trgovine nude “treću, manje privlačnu opciju kako bi vas izmanipulisale da kupite najskuplju opciju. “Srednja opcija deluje kao ‘mamac’, čineći veću opciju najboljom vrednošću.”
Jedna žena pokazala je primer malih kokica za 4 dolara, srednje za 6,50 dolara i velike za 7 dolara. Napisala je: “U ovom scenariju, ako ste prosečna osoba, odlučićete se za veliku jer za 50 centi više oseća se kao značajno bolja ponuda od srednje.”
Konkurentske opcije
Jeste li se ikad pitali zašto možda vidite dva aparata za prodaju kafe jedan pored drugog ili zašto je jedan lanac brze hrane postavljen odmah do drugog? Strogo razumno gledano, logično bi bilo odmaknuti ih što dalje pa bi svi gladni ljudi na jednoj lokaciji išli na ćevape, a na drugoj na burger, umesto da pola svojih mušterija gube. Ali čovek, naročito gladan, nije razumno nego pre svega emotivno stvorenje. Škola marketinga kaže da “ponuda dveju opcija menja vaš način razmišljanja sa ‘da li želim ovo da kupim’ na ‘koju želim više da kupim?'” To zapravo može da bude od koristi i prodavcima i može da znači “više prodaje za sve.”
Baader-Meinhof fenomen
Da li ste primijetili da su ovog leta počele da se pojavljuju reference na Barbie svuda? Sledeći trik poznat je kao “Baader-Meinhof fenomen” ili “fenomen učestalosti.” Škola objašnjava: “Kad prvi put primetite neku novu ili neobičnu stvar, počinjete da je viđate svuda” i to je zbog “pojačane svesti i selektivne pažnje.”
Efekat kazina
Mnoga kazina nemaju prozore, pa kladioničari “izgube osećaj za vreme.” Ista strategija koristi se i u velikim supermarketima. Stručnjaci kažu: “Supermarketi su to shvatili i obično imaju prozore samo na prednjem delu prodavnice kako bi vas naterali da više vremena provedete unutra kupujući.”
Antropomorfizam
Mnogi veliki brendovi stvaraju likove od povrća ili slatkiša, i to ne samo one koje su namenjene deci. To nije slučajnost, jer je “verovatnije da ćete se povezati s markom koja ima ljudsko lice.” Naveli su primer M&M-ova s različitim likovima i rekli: “Antropomorfne maskote su pamtljivije.”
Iluzija ograničene dostupnosti
Ako ste ikad osetili paniku na rasprodaji ili kad trgovine kažu da nestaju proizvodi, to je često namerno. To je zato što “ograničena dostupnost proizvoda može da poveća njegovu percipiranu vrednost.” Ako web stranica kaže da imaju samo tri majice na zalihama, “verovatnije ćete kupiti tu majicu sada jer je percipirate kao redak proizvod.”
Tehnika sidrenja
Kad prodavnice imaju rasprodaju, obično to znate iz mnogih natpisa koji vas podsećaju posvuda. Tehnika “sidrenja” je “kognitivns pristrasnost gde se jako oslanjate na prvu informaciju koju dobijete.” Škola objašnjava: “Artikli na rasprodaji percipiraju se kao odlična ponuda, čak i ako potrošite više nego što ste prvobitno planirali.”