Kako prolaze deca glumci u Holivudu
Deca glumci retko kad imaju lak put do slave koji nije praćen problemima, ali neretki su slučajevi koji su zaista ekstremni.
Poznato je već da svet filma i industrija zabave dečjim glumcima osim prilika ponekad donesu i niz izazova.
Dženet Mekardi je o majčinom zlostavljanju i pritiscima kojima je kao dečja zvezda bila podvrgnuta napisala čak i bestseler “Drago mi je da je mama mrtva” (I‘m Glad My Mom Died).
Pre nekoliko meseci pisalo se o “šokantnim otkrićima” dokumentarne serije Investigation Discovery-ja “Quiet On Set”, koja je, pisao je tada The Wrap, razotkrio navodno zlostavljanje na raznim Nickelodeon-ovim šouoima iz devedesetih i dvehiljaditih.
U tom kontekstu spominje se i ime kreatora raznih dečjih šoua Dena Šnajdera.
Danas je mera zaštite više, a i radna klima i pristup zlostavljanju su se od Šnajderovog odlaska iz Nickelodeona promenili.
Deca glumci i dalje nisu dovoljno zaštićeni
Ipak, potrebni su daljnji pozitivni koraci, mišljenje je stručnjaka koje je The Wrap kontaktirao.
„Postoje rupe u sistemu i zakonu, koje produkcije i producenti te oni koji žele zadržati svaki novčić iskorišćavaju”, otkriva jedna učiteljica koja radi na setu.
Jedna od dostupnih mera zaštite dece na setu dolazi upravo u vidu učitelja, koji na setu brinu za sigurnost dece i njihovo obrazovanje.
Prema aktuelnim smernicama, roditelji su pozvani da decu stalno drže na oku, a cilj je i regulisanje radnih smena dečjih glumaca. No, pravila se, kaže učiteljica, u stvarnosti ponekad krše.
Na jednom poznatom Marvelovom šou, učiteljici je rečeno da će maloletnik pod njenom zaštitom raditi sat vremena duže.
Kada se ona usprotivila, naglasivši da to nije dopušteno, rečeno joj je, između ostalog: “Ovo nije bilo pitanje, tako će biti”.
Maloletnik je sat viška odradio, a kada je učiteljica rekla da se to više nikada ne sme ponoviti, kompanija koja je imala ugovor s produkcijom, sledećeg dana ju je otpustila.
Iako zaposlene od osvete štiti niz zakona, mnogi se i dalje, zbog straha od odbijanja i izopštenja, ne osećaju dovoljno sigurno da bi progovorili, piše The Wrap.
Od razdoblja koje prati “Quiet on Set”, Nickelodeon i Disney su uveli provere onih koji su u dodiru s maloletnicima.
Sigurnosne provere pomoću kojih se može otkriti kriminalni dosije i u Nickelodeonu i Disneyju zadnjih su dvadeset godina standardni postupak, tvrde pojedinci bliski ovim kompanijama.
Čini li se danas, dakle, dovoljno po pitanju zaštite dece koja odrastaju pod svetlima reflektora?
Možda i previše, kaže glumac Franc Rogovski (38), koji je nakon premijere filma “Bird” redateljke Andree Arnold, koji konkuriše za Zlatnu palmu i u kojem nemački glumac glumi uz novu irsku zvezdu Barija Kogana, izjavio da mu se “veliki broj posrednika zaduženih za zaštitu dobrobiti maloletnika i dece na filmu činio preteranim”.
Neki koraci jesu preduzeti
Brojnost pratnji te koordinatora intimnosti prisutnih na setu u Kentu okarakterisao je, piše The Guardian, kao dobronamerno “ludilo”.
“Imam utisak da je to malo izvan balansa”, rekao je Rogovski dodavši da deca imaju druge, štetne slobode na internetu, gde nisu zaštićeni, a više su izloženi opasnosti.
Francuska glumica i redateljka Džudit Godreš, koja se lično bori protiv zlostavljanja u francuskoj filmskoj industriji, njegovo mišljenje ne deli.
Glumica koja je, tvrdi, kao maloletnica zlostavljanje iskusila na vlastitoj koži, pak, veruje da upravo Velika Britanija, i pre svega, BBC, predvode u poboljšanju načina na koji se na filmskim setovima brine o deci i mladima.
„Bilo je zanimljivo uporediti reakcije na #MeToo u Sjedinjenim Američkim Državama i Ujedinjenom Kraljevstvu. BBC, mislim, ima ozbiljna i čvrsta pravila koja na setu štite maloletnike”, komentarisala je te dodala da francuska vlast treba od njih učiti.
„Ne mogu to više ignorsrati”, smatra autorka kratkog filma “Moi Aussi”, koji je premijerno prikazan u sredu uveče.
Rogovski, čiji film “Bird” sadrži scene u kojima su mala deca i tinejdžeri prikazani u situacijama društvenog zanemarivanja te preteće opasnosti, s druge strane, britanska nastojanja doživljava kao potencijalnu pretnju kreativnosti.
„Istina je da je Andrea veoma pažljiva i puna poštovanja, no bilo bi odlično kada bi postojalo malo više poverenja; a mislim da je to kulturološka stvar. Danas nas je toliko strah decu izložiti možda nekoj psovki, što je besmisleno jer im dozvoljavamo da koriste društvene mreže i Youtube”, uveren je glumac.
„Deca i mladi ljudi koji rade u tom sektoru su dobro zaštićeni, no uvek postoji prostor za napredak”, zaključila je Sara Vajbru iz institucije British Film Institute.
Izvor: Jutarnji.hr