Mnogi na ovaj način nesvesno uništavaju auto: Da li je bolje pričekati da se motor zagreje ili krenuti odmah?
Većina vozača nesvesno radi veliku štetu svom automobilu.
S generacije na generaciju prenose se saveti i trikovi o pametnom korišćenju automobila u hladnim mesecima. Verovatno ne postoji vozač koji nije dao ili primio savet da automobil nakon paljenja treba ostaviti da radi i tako dođe na radnu temperaturu, piše Auto Klub.
I niko takav ritual neće osporiti jer i sama logika nalaže da zaleđeni motor treba malo vremena da se zagreje pre kretanja.
Ali, istina je potpuno drugačija.
Puštanje motora da se zagreje je pogrešno jer na taj način možete da skratite njegov vek trajanja.
Kada ujutru na debelom minusu sednete u smrznuti automobil nema potrebe da zagrevati motor na mestu. Takva praksa, naime, može da ukloniti ulje sa pregrada cilindara što vodi do habanja, a u istom trenutku, upaljeni motor dok ne dođe do radne temperature nepotrebno će vam trošiti gorivo.
Takođe, zagrevanje motora na mestu traje duže nego u vožnji, ulje se intenzivnije degradira i delovi više habaju, a rad u ‘leru‘ zbog lošijeg procesa izgaranja goriva dovodi do toga da se nesagoreno gorivo pretvara u uljni film i završava u karteru.
Novi motori imaju senzore koji otkrivaju niske temperature u motoru, pa pumpa goriva radi ‘prekovremeno‘ kako bi se dosegla barem četiri stepena, a ako se odmah krene, svi delovi motora počinju ravnomernije da se zagrevaju nego u praznom hodu.
Kompjuter u automobilu radi gomilu proračuna uz pomoć svih senzora kako bi pronašlo najbolju razmeru vazduha i goriva pri hladnom startu. Zbog toga će vaš automobil raditi na većem broju obrtaja kada je hladan jer kompjuter pokušava brže da zagreva motor.
Ipak, nije naodmet pustiti motor barem minut da radi u mestu i zatim da krenete.
Kao utehu za vozače koji godinama rade pogrešan ritual, navešćemo da puštanje motora da se zagreje na mestu nije uvek pogrešno, naprotiv. Ispravno je, čak i preporučljivo ako vozite automobil star dvadesetak godina.
U tom slučaju držite se i ostalih pravila, odnosno manjih brzina i obrtaja dok temperatura dođe na potrebnu.
Koliko goriva trošite u leru?
Recimo da u proseku svaki put kada ujutru krenete na posao, a zatim kada idete kući, pustite auto da se ponovo zagreje pet minuta.
To je 10 minuta praznog hoda dnevno, pet dana u nedelji, 52 nedelja u godini. To je 2.600 minuta godišnje ili 43,3 sata.
Ako imate 2,0-litarski benzinski motor, godišnje gubite 52 litra.
Zaključak?
Kada upalite auto, mirno ga vozite i nećete morati da brinete o gubitku goriva i vremena.
Auto će se ionako puno brže zagrejati pod radnim opterećenjem.
Kako izgleda hladan start, odnosno zagrevanje motora kroz termalnu kameru pogledajte u videu: