• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Pet zastava 101, 30 dan vožnje od Kragujevca do Kilimandžara i samo 3 kvara: Završili su po klasičnom Balkanskom scenariju
Zastava 101, foto: Shutterstock/leszczem

Pet zastava 101, 30 dan vožnje od Kragujevca do Kilimandžara i samo 3 kvara: Završili su po klasičnom Balkanskom scenariju

CityMagazine
03.10.2025. 2 min Automobili

Ako mislite da su „road tripovi“ danas ekstremni, čekajte da čujete priču o jugoslovenskoj ekspediciji iz 1975. godine koja je krenula iz Kragujevca pravo na Kilimandžaro.

Pet crvenih zastava 101, gomila mladih entuzijasta i ništa osim volje, kompasa i hrabrosti – ništa više. OK, možda poneki toki-voki, ali oni su često otkazivali u 50 stepeni u pustinji.

Sve je počelo 14. februara, na Dan Kongresa Samoupravljača Jugoslavije. Sa platoa Kragujevca krenula je kolona koja je trebalo da pređe preko 11.000 kilometara kroz Grčku, Egipat, Sudan, Keniju, Ugandu i Tanzaniju. „Lanac ekspedicije“ – kako ga je kasnije nazvao Milan Rakočević – morao je da ostane nepokolebljiv. Jedna prekinuta karika i ceo poduhvat bi bio gotov.

U glavnim ulogama: Branimir Perić Džo, vođa i šampion relija; Milan Rakočević, organizator i kasniji autor „U srcu Afrike“; Ginka Milinković, komercijala i pomoćnik organizatora; automehaničari Slobodan Nikolić i Miodrag Barlov; novinari i fotoreporteri, režiser Baletić, lekar Bogdan Šekler i, naravno, pet zastava 101 – četiri sa uklonjenim zadnjim sedištima i nalepnicama, i jedan „Salonac“, prava zvezda ekspedicije. Ljubivoje Ršumović je trebalo da ide, ali planovi su se promenili u poslednjem trenutku.

View this post on Instagram

A post shared by Radio i televizija Crne Gore (RTCG) (@rtcg_me)

Putovanje kroz savane, pustinje i džungle delovalo je kao scena iz filma: gume cepkale trnje, pesak zatrpavao automobile, benzinske pumpe zamenjivali su kanisteri, a voda u balonima gotovo ključala. Radio veze nisu postojale, mape su bile zabranjene iz bezbednosnih razloga, a lokalni vojnici nisu znali engleski. Ali crveni pasoš i natpis „Jugoslavija“ na haubi, posebno prolazak kroz zemlje Pokreta nesvrstanih, često su otvarali vrata koja inače ne bi. Spavali su većinom u automobilima, ali sa samo tri manja kvara tokom celog meseca – praktično idealno za ovakav epski poduhvat.

Jedna od legendi govori o Kartumu, gde su članovi ekspedicije, nesvesni lokalnih pravila o alkoholu, morali u filmskoj poteri da beže pred policijom u svojim Zastavama. Srećom, sve se završilo u jugoslovenskoj ambasadi, sa minimalnim posledicama i maksimalnim smehom.

Strani stručnjaci su 2025. godine po prvi put seli u Yugo, i ono što su videli ih je zabezeknulo: ”Niko ne želi da provede više od pola sata svog života ovde“

Zastava 101 nije samo preživela – ona je bila spremna za reli. Jovica Paliković je želeo da se uključi u „East African rally“, ali ekipa se složila da se ne odvajaju od plana. Na kraju, tri „Keca“ stigla su na Kilimandžaro, dok su „Salonac“ i KG-508-56 uživali na plažama oko Mombase, gde je nastao i čuveni set fotografija sa manekenkom Vini Kibujom.

Kada je avantura završena, automobili su se vratili brodom iz Mombase do Rijeke, pa u Kragujevac, a zatim su raspoređeni po republikama. Tu su, kao i mnogo puta posle, propadali – klasičan balkanski scenario: slava je prošla, a automobili su ostali da rđaju, dok su priče o njima postale legende.

Iako je u to vreme ekspediciju pratio veliki deo domaćih i stranih medija, priča je vremenom pala u zaborav. Tek početkom 21. veka, a posebno od 2023. kada je film sa ekspedicije postao dostupan na Jutjubu, cela avantura ponovo dobija zasluženu pažnju. Jer, priznajte – retko koji automobil može da se pohvali da je osvojio Kilimandžaro, spavao u pustinji i preživeo sa samo tri kvara.

Oznake:

zastava 101

Podeli

Zaprati Autor

CityMagazine

Ostali članci

Nutricionisti otkrivaju: Ovo je jedini hleb koji treba da jedete
Prethodni

Nutricionisti otkrivaju: Ovo je jedini hleb koji treba da jedete

Ljudi su videli koliko je snega na Kopaoniku trenutno i imaju samo jednu poruku: "Buđenje!"
Sledeći

Ljudi su videli koliko je snega na Kopaoniku trenutno i imaju samo jednu poruku: “Buđenje!”

Sledeći
Ljudi su videli koliko je snega na Kopaoniku trenutno i imaju samo jednu poruku: "Buđenje!"
03.10.2025.

Ljudi su videli koliko je snega na Kopaoniku trenutno i imaju samo jednu poruku: “Buđenje!”

Prethodni
03.10.2025.

Nutricionisti otkrivaju: Ovo je jedini hleb koji treba da jedete

Nutricionisti otkrivaju: Ovo je jedini hleb koji treba da jedete

4 Comments

  1. Lucky kaže:
    04.10.2025. u 00:19

    Da su to radili sa onim proizvedenim od 1971-1973e ne bi imali ni jedan kvar! Steta je sto nije nastavljeno sa linijom 101 i jugom,trebalo jenda se usavrsavaju i modernizuju postepeno kao sto je to radjeno sa golfom i polom, ali i tad kao i posle,nastavljeno je samo partijski pa su nam strucnjaci bezali u inostranstvo a ovde ostajali balvani!!!

    Odgovori
    1. Pp kaže:
      04.10.2025. u 18:44

      Ha, ha, možda ti kečevi sa početka sedamdesetih. Ti su, što je paradoks, bili najkvalitetniji a onda im je kvalitet drastično padao… Kupio sam novog keca 2007. Bolje da nisam. Kupljen auto nisam preuzeo zato što je iz fabrike došao sa polomljenim,, ručnom” kočnicom. Rekli su mi da izaberem neki,, ispravan” sa placa. Uzeo sam, posle letimično pregleda, možda petog keca. Sutradan mu se raspao auspuh na, sred ulice. U toku dve godine mu se zapalila kontakt brava, procureo hladnjak, raspali se nosači motora (isključivo gradska vožnja, majstor kaže da su praznili magacine i ugrađivali delove stare ko zna koliko), blokirao menjač u trećoj brzini (delovi nisu dobro kaljeni),… Vozio sam pre njega matoru zastavu 128 bez problema.

      Odgovori
    2. Alex kaže:
      04.10.2025. u 20:21

      Sve isto kao i danas ,vredni i pametni odose van i rade za neku drugu drzavu ,a ovde ostaju balvani .Koliko samo Srba radi u Cernu ili kao doktoiri ,hirurzi ,fizicari ,hemicari sirom Evrope i Amerike .Na zalost

      Odgovori
  2. Zeleni kaže:
    08.10.2025. u 12:16

    Sjajan poduhvat, sjajna priča ! Svaka čast ljudima koji su to izveli.

    Odgovori

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Najnovije

Kalum Tarner
Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
CityMagazine
žikina dinastija
Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
CityMagazine
hbo max decembar
Decembar na HBO Max-u: Od prazničnih specijala do horora
CityMagazine
mayales
Mayales pred prvi nastup u Beogradu: Igra i eksperimentisanje, koncert u Karmakomi kao presek karijere
CityMagazine
hajduk u beogradu
100.000 gledalaca filma „Hajduk u Beogradu” za manje od 20 dana prikazivanja u bioskopima
CityMagazine

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Tribine
  • Stand-up
  • Sport
  • Sajmovi
  • Predstave
  • Pozorište
  • Konferencije
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Humanitarni događaj
  • Festivali
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖