Magazin za urbani životni stil
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

AUTOR: Zoran Janković 24 Sep, 2020
Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

Definitivno najiščekivaniji premijerni/originalni film iz Netfliksove zahuktale ponude na prelazu iz leta u jesen je, gle čuda, prilično čudna zverka; na nekoliko temeljnijih utisaka mereno, ovo je sasvim funkcionalan i dovoljno zabavan film koji ispunjava zadato i iščekivano na planu adaptacije poznatog književnog dela, ali i kao samosvojan film krupnijih autorsko-producentskih ambicija. S druge strane, pak, tu je i impresija da Enola Holmes istovremeno u sebi nosi i nešto osetno iritantno, doduše, u šarenoj i mamiparnoj oblandi.

Enola Holmes je, pukog pojašnjavanja radi, ekranizacija naslova iz serija Misterije Enole Holms iz pera Nensi Springer, u kome maloletna sestra Šerloka Holmsa (naravno, i Majkrofta Holmsa) rešava uglavnom benevolentne i lahoraste misterije iz svog okruženja ušuškane i dobrostojeće parazitske engleske vlastele. Film je praćen i prilično bučnim medijskim kontroverzama, budući da je Zadužbina Šerloka Holmsa tužila Netfliks na račun prikaza Šerloka Holmsa, koji je u ovom filmu predstavljen kao brižan, dobrodušan i smiren stariji brat poletne i neustrašive vragolanke, a koja u ovom (potencijalno, prvom) delu buduće filmske franšize pokušava da uđe u trag nestaloj ekscentričnoj majci. Naravno, radi se o isceniranoj medijskoj halabuci, potrebi da se narečena Zadužbina neznano zašto učini vidljivijom, kao i porivu da se predstojeći film reklamira čak i tim sudsko-parničnim putem.

A nije da nisu u pravu zadužbinari – najveće odstupanje u odnosu na mitologiju koja okružuje Holmsa je upravo u tom domenu njegovog prikaza, ovde u svojstvu diskretno zabrinutog, nenametljivog starijeg brata koji je za petama mlađanoj sestri takođe veoma izraženih analitičkih i deduktivnih (super)moći. To je sasvim legitiman izbor autora, a nekako i ide uz taj novi univerzum koji je sada sagrađen oko lika prpošne i nepokorive Enole, koja odrasta kao ljubopitljivo dete potpuno lišeno svesti o strogo kodiranom kastinskom svetu britanske ekonomski relaksirane klase tog doba. Fina rima je pronađena u pojavi i glumačkoj kreaciji skorog (i možda budućeg) Supermena, Henrija Kavila, čiji naglašeno tihi i odmereni Holms stupa dalje po stazi kojom se u donekle sličnom maniru kretao Šerlok Džeremija Breta. To je, naravno, u potpunom saglasju sa umiveno-uprizorenim duhom filma koji se u značajnoj meri obraća čitavoj porodici i, poželjno, što širem i što brojnijem gledateljstvu.

I u tom aspektu sve je gotovo na svom mestu – u celini gledano, ovo je zabavan, vešto skrojen i vrhunski isproduciran i skockan film, kao i dinamična i poletna filmska zabava na manje-više dobro znane teme, i ta univerzalnost u pristupu dosta brzo upada u oči. Scenarista Džek Torn i reditelj Hari Bredbir, pak, otklon u odnosu na očekivano pronašli su u postmodernom rušenju četvrtog zida, odnosno, u Enolinom čestom obraćanju direktno u kameru, što ovde prilično dobro i efektno deluje u smislu ključnog dramaturškog ukrasa, a što Enolu Holms dovodi u lako uočljivu analogiju sa, između ostalog, recentnijim primerima poput voljene i silno uticajne serije Fleabag, na kojoj je u svojstvu reditelja takođe radio Bredbir.

Međutim, problem sa Enolom Holms leži ponajpre u ideološkoj suštini; naime, pošto su ovo svoje delo ispravno pojmili kao fantaziju, autori junakinjin svet domaštavaju u svetlu današnje političke korektnosti (ili, preciznije, woke kulture kao aktuelne joj ispostave i inkarnacije), te se šesnaestogodišnja Enola kreće u onovremenskoj Britaniji koja je prilično inkluzivna po pitanju manjina i drugosti (tamnoputi inspektori i dame i slično). I to je sasvim legitiman izbor i u neku ruku jeste razuman pokušaj da mikrokosmos Šerloka Holmsa pronađe kopču sa ovim našim sada, ali u isti mah jeste primetno i iritantno intruzivan potez jasnih kalkulantskih poriva. Istini za volju, nešto slično je viđeno i u ovogodišnjem ostvarenju The Personal History of David Copperfield Armanda Janućija, kome razlika u autorskim klasama ide u prilog, pa je pomenuto rešenje kod njega zdrava i neusiljena dimenzija i priče i filma u celini. Na planu zamerki mogu se istaći i (doduše, na retke mahove) neujednačena gluma Mili Bobi Braun u naslovnoj roli, kao i nerezonski skrajnut i puko dekorativni lik Majkrofta, te problemi sa ritmom pripovedanja koji, sasvim očekivano, proističu iz kabaste minutaže od puna dva sata trajanja, a što postaje sve evidentnija muka svih skorašnjih Netfliksovih filmskih originala.

Ipak, pri krajnjem merenju prevagnuo je ipak povoljan utisak, ponajpre jer ovakva postavka avantura Šerlokove sestrice dosta brzo i suvereno ovlada mitopoetikom priča o Šerloku Holmsu, pritom, uz dovoljno domišljatih varijacija u odnosu na uvreženo i mnogo puta viđeno, a dobronamernost kao okvir i idejni koncept ima dovoljno potencijala da šarmira i osvoji i ciničnije gledaoce, makar samo tokom pominjana dva sata ove lahoraste i sasvim upotrebljive ispolirane, sitne ekstravagance za široke gledalačke mase.

Fotografije: Netflix

Najčitanije

Ovo su najusamljeniji horoskopski znaci

Biti sam i biti usamljen nije isto, jer vam može biti zabavno i kada ste sami, ali kako onda razlikovati…

Ovo su simptomi ciroze jetre

Hronična bolest oštećenja tkiva jetre zove se ciroza jetre. Ciroza je zapravo bolest koja nastaje kao posledica i kasniji stadijum…

Zašto ponekad osetimo i čujemo krckanje u kolenima kad se saginjemo i da li je to normalno?

Da li ponekad čujete krckanje svojih kolena kada hodate niz stepenice? A kada čučnete ili trčite? Saznajte u narednim redovima…

Mesečni horoskop za oktobar 2022: Jedan znak bolje da do novembra ne izlazi iz kuće

Polako odbrojavamo poslednje dane septembra, i pred nama je novi jesenji mesec. Stoga, pravo je vreme za detaljan horoskop u…

Evo kada u svakom delu Srbije počinje jeftina tarifa struje

U situaciji u kojoj se nalazi svet, mnogi ljudi gledaju da uštede na čemu mogu, a jedna od bitnih stavki…

Najnovije - Kultura

Preminula je legendarna pevačica Loreta Lin

Loreta Lin, pevačica koja je ostavila veliki trag u kantri muzici, umrla je u 90. godini. Loreta Lin preminula je…

Olga Odanović je dobitnica “Zlatne antene” za sveukupan doprinos TV produkciji

Zlatna antena za sveukupan doprinos TV produkciji, na 12. međunarodnom Festivalu drama i serija FEDIS, ove godine biće dodeljena glumici…

Brkati momci stižu u Beograd – ostalo je još jako malo ulaznica

Zbog velikog interesovanja za beogradski koncert poznatog balkan-pank-folk benda Brkovi, poslednjih 200 ulaznica, koje su bile predviđene za prodaju na dan…

Novi trejler filma “Black Panther: Wakanda Forever” najavljuje nastavak Marvelovog hita

Black Panther je bio jedan od najunosnijih filmova o superherojima iz Marvelovih stripova. Sa budžetom od 200 miliona dolara, on…

Nova epizoda serije “Kuća zmaja” je bilo negledljiva, ali ovog puta ne zbog eksplicitnih scena

Serija “Kuća zmaja” prednjači trenutno po gledanosti svuda u svetu, međutim često je i na udaru raznih kritika, kao u…

Rockam Dorćol prerastao u dvodnevni međunarodni festival

Prvi Rockam Dorćol održan je 2021. godine kao odgovor na dugu pauzu u susretu bendova sa publikom, izazvanu pandemijskim uslovima.…