• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

Zoran Janković
24.09.2020. 4 min Film/TV

Definitivno najiščekivaniji premijerni/originalni film iz Netfliksove zahuktale ponude na prelazu iz leta u jesen je, gle čuda, prilično čudna zverka; na nekoliko temeljnijih utisaka mereno, ovo je sasvim funkcionalan i dovoljno zabavan film koji ispunjava zadato i iščekivano na planu adaptacije poznatog književnog dela, ali i kao samosvojan film krupnijih autorsko-producentskih ambicija. S druge strane, pak, tu je i impresija da Enola Holmes istovremeno u sebi nosi i nešto osetno iritantno, doduše, u šarenoj i mamiparnoj oblandi.

Enola Holmes je, pukog pojašnjavanja radi, ekranizacija naslova iz serija Misterije Enole Holms iz pera Nensi Springer, u kome maloletna sestra Šerloka Holmsa (naravno, i Majkrofta Holmsa) rešava uglavnom benevolentne i lahoraste misterije iz svog okruženja ušuškane i dobrostojeće parazitske engleske vlastele. Film je praćen i prilično bučnim medijskim kontroverzama, budući da je Zadužbina Šerloka Holmsa tužila Netfliks na račun prikaza Šerloka Holmsa, koji je u ovom filmu predstavljen kao brižan, dobrodušan i smiren stariji brat poletne i neustrašive vragolanke, a koja u ovom (potencijalno, prvom) delu buduće filmske franšize pokušava da uđe u trag nestaloj ekscentričnoj majci. Naravno, radi se o isceniranoj medijskoj halabuci, potrebi da se narečena Zadužbina neznano zašto učini vidljivijom, kao i porivu da se predstojeći film reklamira čak i tim sudsko-parničnim putem.

A nije da nisu u pravu zadužbinari – najveće odstupanje u odnosu na mitologiju koja okružuje Holmsa je upravo u tom domenu njegovog prikaza, ovde u svojstvu diskretno zabrinutog, nenametljivog starijeg brata koji je za petama mlađanoj sestri takođe veoma izraženih analitičkih i deduktivnih (super)moći. To je sasvim legitiman izbor autora, a nekako i ide uz taj novi univerzum koji je sada sagrađen oko lika prpošne i nepokorive Enole, koja odrasta kao ljubopitljivo dete potpuno lišeno svesti o strogo kodiranom kastinskom svetu britanske ekonomski relaksirane klase tog doba. Fina rima je pronađena u pojavi i glumačkoj kreaciji skorog (i možda budućeg) Supermena, Henrija Kavila, čiji naglašeno tihi i odmereni Holms stupa dalje po stazi kojom se u donekle sličnom maniru kretao Šerlok Džeremija Breta. To je, naravno, u potpunom saglasju sa umiveno-uprizorenim duhom filma koji se u značajnoj meri obraća čitavoj porodici i, poželjno, što širem i što brojnijem gledateljstvu.

Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

I u tom aspektu sve je gotovo na svom mestu – u celini gledano, ovo je zabavan, vešto skrojen i vrhunski isproduciran i skockan film, kao i dinamična i poletna filmska zabava na manje-više dobro znane teme, i ta univerzalnost u pristupu dosta brzo upada u oči. Scenarista Džek Torn i reditelj Hari Bredbir, pak, otklon u odnosu na očekivano pronašli su u postmodernom rušenju četvrtog zida, odnosno, u Enolinom čestom obraćanju direktno u kameru, što ovde prilično dobro i efektno deluje u smislu ključnog dramaturškog ukrasa, a što Enolu Holms dovodi u lako uočljivu analogiju sa, između ostalog, recentnijim primerima poput voljene i silno uticajne serije Fleabag, na kojoj je u svojstvu reditelja takođe radio Bredbir.

Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

Međutim, problem sa Enolom Holms leži ponajpre u ideološkoj suštini; naime, pošto su ovo svoje delo ispravno pojmili kao fantaziju, autori junakinjin svet domaštavaju u svetlu današnje političke korektnosti (ili, preciznije, woke kulture kao aktuelne joj ispostave i inkarnacije), te se šesnaestogodišnja Enola kreće u onovremenskoj Britaniji koja je prilično inkluzivna po pitanju manjina i drugosti (tamnoputi inspektori i dame i slično). I to je sasvim legitiman izbor i u neku ruku jeste razuman pokušaj da mikrokosmos Šerloka Holmsa pronađe kopču sa ovim našim sada, ali u isti mah jeste primetno i iritantno intruzivan potez jasnih kalkulantskih poriva. Istini za volju, nešto slično je viđeno i u ovogodišnjem ostvarenju The Personal History of David Copperfield Armanda Janućija, kome razlika u autorskim klasama ide u prilog, pa je pomenuto rešenje kod njega zdrava i neusiljena dimenzija i priče i filma u celini. Na planu zamerki mogu se istaći i (doduše, na retke mahove) neujednačena gluma Mili Bobi Braun u naslovnoj roli, kao i nerezonski skrajnut i puko dekorativni lik Majkrofta, te problemi sa ritmom pripovedanja koji, sasvim očekivano, proističu iz kabaste minutaže od puna dva sata trajanja, a što postaje sve evidentnija muka svih skorašnjih Netfliksovih filmskih originala.

Brate, pomagaj, ako Boga znaš!: Kritika filma „Enola Holmes“

Ipak, pri krajnjem merenju prevagnuo je ipak povoljan utisak, ponajpre jer ovakva postavka avantura Šerlokove sestrice dosta brzo i suvereno ovlada mitopoetikom priča o Šerloku Holmsu, pritom, uz dovoljno domišljatih varijacija u odnosu na uvreženo i mnogo puta viđeno, a dobronamernost kao okvir i idejni koncept ima dovoljno potencijala da šarmira i osvoji i ciničnije gledaoce, makar samo tokom pominjana dva sata ove lahoraste i sasvim upotrebljive ispolirane, sitne ekstravagance za široke gledalačke mase.

Fotografije: Netflix

Oznake:

adaptacijaenola holmshenri kavilMili Bobi BraunŠerlok Holms

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Izložba „Too soon, too late (copy 01)“ Lidije Delić u prostoru Manifesto Belgrade
Prethodni

Izložba „Too soon, too late (copy 01)“ Lidije Delić u prostoru Manifesto Belgrade

Sofija Loren u 9. deceniji ponovo na filmu
Sledeći

Sofija Loren u 9. deceniji ponovo na filmu

Sledeći
Sofija Loren u 9. deceniji ponovo na filmu
24.09.2020.

Sofija Loren u 9. deceniji ponovo na filmu

Prethodni
24.09.2020.

Izložba „Too soon, too late (copy 01)“ Lidije Delić u prostoru Manifesto Belgrade

Izložba „Too soon, too late (copy 01)“ Lidije Delić u prostoru Manifesto Belgrade

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    za milion godina
    Zdravko Čolić se žalio na ova dva muzičara: Duhovita priča sa snimanja pesme “Za milion godina” koju malo ko zna
    CityMagazine
    Deca Loših Muzičara
    DA SE P(L)OČASTIMO: Deca Loših Muzičara i Bolesna Štenad šamaraju nas rokenrolom na novim albumima
    Miloš Dašić
    beograd
    „Doviđenja iz Beograda, iz Jugoslavije“: Pre 40 godina, ceo svet je čuo pesmu koja se i danas voli i peva na studentskim protestima
    CityMagazine
    Vlada Divljan
    Vlada Divljan je napisao kultni narodnjak iz 80-ih godina koji sigurno znate: “Uzeo sam flašu rakije, pijuckao i polako ulazio u patetično stanje”
    CityMagazine
    Bob Geldof: Hrabro irsko srce, lice starozavetnog proroka, energija mladića
    Bob Geldof: Hrabro irsko srce, lice starozavetnog proroka, energija mladića
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖